Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok, har nettopp fått meg en AMD 64 3000+ til, må si meg heldig med steppingen:

 

ADA3000BIBOX

CBBHD 0448 SPAW ( :dribble: )

 

Eg har detta systemet:

 

DFI LP Ultra-D

X800XT

2x512MB Corsair PC4400 ( 550MHz)

--------------------------------

 

Nå kjøre eg på følgande ( har TT BW vannkjøling )

9x300 ( 2,7GHz ) minne kjører på samme.

4xHTT

 

Det er på ingen måte stabilt på 2,7GHz eg må ned til 2,6GHz.

Har forresten vcore på 1,73V

 

Derfor lure eg på om det finnes teknikker på å gjøre CPUen stabilt på denne klokkerfrekvensen.

Har hørt at folk snakker om burn in, når de får en ny CPU. Hva skal eg gjøre ?

 

Mvh

 

furyfax

 

 

Foressten!! POST 800! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er på ingen måte stabilt på 2,7GHz eg må ned til 2,6GHz.

Har forresten vcore på 1,73V

 

Derfor lure eg på om det finnes teknikker på å gjøre CPUen stabilt på denne klokkerfrekvensen.

Har hørt at folk snakker om burn in, når de får en ny CPU. Hva skal eg gjøre ?

Den typen burn-in du trolig tenker på, går ut på å "sultefore" prosessoren på spenning over en periode, for så å forhåpentligvis redusere dens spenningskrav. Noen opplever å kunne redusere vCore betydelig, eller å heve overklokke-potensialet til prosessoren. Andre opplever ingen gevinst av dette.

 

Til dette bør man helst benytte spesiallagde programmer. Slik gjør du:

 

Kjør maskinen like overklokket som du pleier, men med en spenning som du vet er i laveste laget. Maskinen må være "Windows-stabil", men den skal langt ifra være prime-stabil. Når den feiler test 1 eller 2 i prime (ikke Blend-testen) etter noen få sekunder/minutter, befinner du deg i det grenselandet du bør være i for slik "burning-in". Prime95 er praktisk talt ubrukelig til akkurat dette, fordi programmet konsekvent stopper når en feil inntreffer. Poenget er altså å stresse CPUen maksimalt, uansett hvor mye feil den måtte gjøre, slik at den etterhvert kan "venne seg til" lavere spenning. Cpuburn bør stå og gå lenge om gangen, gjerne over noen netter.

 

Som sagt, noen tjener på dette, mens andre ikke gjør det.

 

Gå til denne siden og last ned CPUburn 1.01:

http://users.bigpond.net.au/cpuburn/

Lenke til kommentar
Jeg trudde det var sånn at du overvoltet CPU'en jeg. Altså slik at du kjører på 1.8 Ghz og f. eks 1.5 vCore. :hmm: Men jeg tar vist feil da?

Det finnes visstnok flere metoder, så jeg vil ikke si at du tar feil.

 

Hva jeg beskrev, er hva det virker som om trådstarter er ute etter, fordi han kjører på ganske høy spenning, og ikke får det helt stabilt. Slik "sulteforing" av CPUen kan som nevnt gi lavere vCore på samme klokke, eventuelt høyere stabil klokke på samme vCore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...