Gå til innhold

Redde data fra RAID system?

Anbefalte innlegg

hei og hopp.

Jeg har lenge kjørt et RAID 0 system på min maskin, men nå har hovedkortet plutselig bestemt seg for at det ikke vil være med å leke lengre. Så nå har jeg kjøpt et nytt helt annerledes hovedkort.

Det jeg lurer på da er om det er en enkel måte å redde dataene mine fra RAID systemet? Er litt kjedelig å miste nesten 1TB data sånn over natta... :roll:

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper noen kan hjelpe deg, men alternativet kunne være å sette i en ny harddisk - fordi det må formateres likevel, siden hovedkortet er et annet.

Da burde du få tilgang til alt som ligger på diskene. edit: hvis OS'et er samme filformat.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

www.getdataback.com

RAID Reconstructor V2.31

Recover data from a broken RAID Level 5 or RAID Level 0 Array. Even if you do not know the RAID parameters, such as drive order and block size, RAID Reconstructor will analyze your drives and determine the correct values. You will then be able to create a copy of the reconstructed RAID in an image file or on a physical drive.

More Info...

Endret av taz
Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått deg riktig:

Hovedkortet ditt har tatt kvelden, men diskene er formodentlig like fine. Men du har brukt en hard ware raidkontroller inkludert på det gamle hovedkortet, og får nå ikke tak i dataene, right?

Hvis så er tilfelle kan du prøve å finne ut hvilken raidkontroller som satt på det gamle hovedkortet ditt. Det er fullt mulig du kan finne en tilsvarende som pci-kort. Du kan også google for å finne kompatible kontrollere. Poenget er at du må finne en kontroller som behandler diskene på samme måte som den gamle.

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt har tatt kvelden, men diskene er formodentlig like fine. Men du har brukt en hard ware raidkontroller inkludert på det gamle hovedkortet, og får nå ikke tak i dataene, right?

Hvis så er tilfelle kan du prøve å finne ut hvilken raidkontroller som satt på det gamle hovedkortet ditt. Det er fullt mulig du kan finne en tilsvarende som pci-kort. Du kan også google for å finne kompatible kontrollere. Poenget er at du må finne en kontroller som behandler diskene på samme måte som den gamle.

Nå er det vel ikke så mange at de raid-kontrollerene som sitter onboard som er noe særlig mer enn software-raid?

Lenke til kommentar

La meg si det slik, er vel en grunn til at jeg ikke kjører RAID, skaper bare klabb om en disk tryner eller som her, HK'et tar kvelden. Om du ikke har spesielle behov for rask filoverføring etc, så ser jeg ingen grunn til å kjøre RAID på en hjemmepc.

Men nå er det mulig du trenger dette, men sånn føler nå jeg det :D

Mosher'n

:w00t:

Endret av mosher
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke så mange at de raid-kontrollerene som sitter onboard som er noe særlig mer enn software-raid?

Ja, men er alle softwareraid like? Dette kan jeg ikke nok til å uttale meg bombastisk om, men jeg er ganske sikker på at implementasjonen kan være ulik fra produsent til produsent. Jeg har feks. aldri hørt at en uten videre kan kjøre et Linux swraid under Windows eller omvendt.

Lenke til kommentar

Ja, men er alle softwareraid like? Dette kan jeg ikke nok til å uttale meg bombastisk om, men jeg er ganske sikker på at implementasjonen kan være ulik fra produsent til produsent. Jeg har feks. aldri hørt at en uten videre kan kjøre et Linux swraid under Windows eller omvendt.

det jeg prøvde å komme frem til var at det hjelper neppe å finne en pci-kontroller med samme chipset. software-raid funker helt til det tryner .. da er du som regel fucked.

Lenke til kommentar
det jeg prøvde å komme frem til var at det hjelper neppe å finne en pci-kontroller med samme chipset. software-raid funker helt til det tryner .. da er du som regel fucked.

Poenget her er vel så vidt jeg forstår at raidet ikke har trynet, det er hovedkortet/kontrolleren som har parkert trehjulssykkelen. (Correct me if I'm wrong!)

For øvrig skal det vel en del til å få et softwareraid til å tryne med mindre du får diskkræsj. Jeg har helt klart inntrykk av at både Windows og Linux har stabile og velprøvde løsninger ihvertfall.

Lenke til kommentar

Poenget her er vel så vidt jeg forstår at raidet ikke har trynet, det er hovedkortet/kontrolleren som har parkert trehjulssykkelen. (Correct me if I'm wrong!)

For øvrig skal det vel en del til å få et softwareraid til å tryne med mindre du får diskkræsj. Jeg har helt klart inntrykk av at både Windows og Linux har stabile og velprøvde løsninger ihvertfall.

beklager dårlig ordlegging av meg. software-raid funker bra til noe som krever at kontroller'n byttes. På hardware-raid kontrollere så holder det da ofte å bare bytte til en kontroller av samme merke for å kunne bygge opp systemet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...