Gå til innhold

Fare for virus på forumene.

Anbefalte innlegg

dette er ikke for å være frekk, men jeg bare spør, men jeg lurer bare på om det er fare for virus på dette forumet. jeg så på linux delen av forumet så var det masse linker til de skrivebordene i linux. og når man trykket på disse linkene så kom de foskjellige dekstopene opp. og da lurer jeg på om det er fare for virus i disse foskjellige linkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har nok oppdaterte antivirus på serverne, som scannes konstant. Har aldri opplevd problemer.

Virus som ikke kommer via mail, entrer gjerne maskinen fordi de scanner nettet generelt etter åpne porter eller ikke oppdatert programvare med kjente bugs - gjerne mot maskiner i nettverk uten god brannmur/ antivirus.

Newsgroups er visstnok utsatt, men har du god og oppdatert antivirus, så er det vel liten fare der også.

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-07-07 21:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-07 21:19, Holmgr3N skrev:

Hei..

Jeg har norton antivirus 2002 og Norton internet security som jeg fikk med til telenor adsl er det nødvendig med begge deler? Er det ikke sånn at antivirus programmer tar veldig mye av maskinen?

Jo men det er ingen brannmur i Antivirus programmet og inget virusprogram i IS.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-07 19:30, wil skrev:

jeg så på linux delen av forumet så var det masse linker til de skrivebordene i linux. og når man trykket på disse linkene så kom de foskjellige dekstopene opp. og da lurer jeg på om det er fare for virus i disse foskjellige linkene.

Hehe, disse desktopene som poppet opp er jo bare bilder da, det er ikke sånn at Linux blir magisk installert på maskinen din når du trykker på linken (hadde det bare vært så enkelt :smile: )

Så om du ser på et bilde på nettet spiller det ingen rolle med hensyn til virus om det er naturbilder, pr0n eller screenshots...

Lenke til kommentar

men det har mye å si _hva_ du ser det i;

f.x. man skal aldri se langbeins "pr0n" (minner mistenkelig om eng. "prom"... :???: ) i IE.... (gator, etc etc etc)

bilder er best i opera fullskjermsmodus :razz:

anyway:

for en tid siden oppdaga de virus i *.jpg. ingen har så langt laga et destruktivt jpg-virus og sendt det ut, men når de gjør det.... vær forsiktig med å surfe i mørke sidegater :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 09:02, sjanten skrev:

for en tid siden oppdaga de virus i *.jpg. ingen har så langt laga et destruktivt jpg-virus og sendt det ut, men når de gjør det.... vær forsiktig med å surfe i mørke sidegater :wink:

Et jpg-bilde inneholder jo ikke eksekverbar kode, så stort sett er det snakk om en .exe-fil eller noe som er skjult som et jpg-bilde. Windows har jo denne "fantastiske" muligheten til å skjule filetternavn for kjente filtype, og den er attpåtil skrutt på som default (forøvrig det første jeg slår av hvis jeg sitter på en wintendo-boks). En fil som heter "britney_nude.jpg.exe" blir derfoe seende ut som "britynet_nude.jpg" som er litt mer betryggende, ikke sant?

Men har du noe mer info om jpg-viruset du nevnte? Hvis det faktisk er et skikkelig bilde-virus, så ville jeg tro det bare fungerte i visse programmer, hvis det f.eks utnytter en sikkerhetsfeil i et grafikk-bibliotek eller noe. Det var jo en bug i Linux i et komprimeringsbibliotek for en tid tilbake (libzip? - husker ikke i farta) som også ble brukt til enkelte bildeformater.

Lenke til kommentar

JPG-viruset er "bare bullshit", i den forstand at et jpg-virus krever at du allerede er infisert av et virus!

Det viruset du allerede har på maskina di, sjekker den innkomne jpg for å se om det er skjult noe virus-kode i den, dersom det er det, så kan denne virus-koden eksekveres.

Dette gjelder altså (i prinsippet!) ikke bare .jpg, dette kan også gjelde .gif, .png, .doc, .dll, .html, faktisk stort sett *alle* filformater som har muligheten for å legge inn f.eks "comments" -> deler av fila som ikke tolkes av det programmet som vanligvis leser det...

http://www.theregister.co.uk/content/56/25718.html for de som vil vite mer.

Lenke til kommentar

Det det er snakk om her er jo .jpg bilder som inneholder data i tilegg til jpeg headeren og jpegdataen. Og man må allerede ha et program på selve pcen (en server/klient) som leser jpg bildene som lastes inn, sjekker om ekstra data ligger her, (i form av f.eks exe filer som er encodet inn i jpg filen) OGSÅ kjører disse.

Med andre ord, dersom du ikke allerede er infisert vil ikke jpg filene gjøre noe skade da:)

Klart.. naked_pussy_young.jpg.exe eller .bat eller .com osvosv er vanlige triks:)

Lenke til kommentar

Denne er gammel, jeg veit... Men når vi snakker om virus må man jo ha med det værste viruset som noen gang er satt i omløp; Viruset Hei:

"Hvis du mottar en e-post med emne som begynner med "Hei!", må den slettes omgående, FØR du leser den. Dette er det farligste e-post virus til dags dato!!! Viruset "Hei!" er en Trojaner, som vil slette alle data i bootsektoren på harddisken. Og ikke bare det - viruset hopper over på evt. løse disketter som ligger i nerheten av PC'en, inntil 100 meter vekk. Det setter inn frekke setninger i alle brev du skriver ut. Det slår harde knuter på alle ledningene bak pa PC'en, og skrur til alle skruene så hardt at du aldri får skrudd dem ut... Det skitner til tastaturet ditt så mye at du ikke kan lese bokstavene, og lager fingermerker med smør og syltetøy på skjermen din. Det fjerner også etikettene på alle diskettene dine. Det roter med termostaten i kjøleskapet, sa smøret smelter og lettmelken skiller seg. Det lager falske penger med PC'en og legger dem i lommeboken din. Det dreper alle plantene i hagen din, roter løvet utover igjen, og snur søppelkassen pa hodet. Det putter avforingsmiddel i hundens mat, så du må løpe ut hele natten. Det sørger for at pæren på do går, og gjemmer

reserveperene. Det avmagnetiserer Domino-kortet ditt, sletter alle videoene og forvrenger lyden pa alle CD'ene. Det legger rekeskall i sengen din og stein i kjokkenmaskinen. Det gir telefonnummeret ditt til ex'en samt alle kreditorer, putter kjoleveske i akvariet, drikker alt olet ditt og lar sine sure sokker ligge pa stuebordet nar du skal ha gjester. Det bytter om etikettene pa harkremen og tannkremen, skrur stekeovnen pa fullt og putter katten din inni. Det legger stygge bilder pa PC'en din, og sender e-post til politiet for a sladre. Nar du er i ferd med a komme for sent pa jobben, gjemmer det bilnoklene og legger en dod rotte i matboksen og legger olkorker i stedet for salami pa brodskivene dine. Det justerer eggkokeren, slik at eggene blir gronne og hardkokte. Det bytter ut majonesen med lateks-sparkel nar du skal ha gjester. "Hei!" vil fa deg til a stemme pa NKP. Uansett kjonn vil du forelske deg i Pal Bang Hansen og fa mareritt om kvinner med vorter pa nesetippen. Det vil ogsa helle sukker i bensintanken pa bilen din, barbere vekk dine oyenbryn, mens det kommer med frekke forslag til din naverende venn/venninne bak din rygg og foretar uhemmede innkjop med VISA kortet ditt. "Hei!" kan flytte bilen din rundt pa P-plassen, sa du ikke finner den, og fjerne parkeringsbilletten fra vinduet nar du parkerer. Med din stemme vil viruset legge slibrige beskjeder pa din sjefs og Pal Bang Hansens telefonsvarere. Dette viruset er snikende, farlig og fryktelig. Det gir deg kyssesyken og legger aldri ned toalettsetet. "Hei!" vil fremstille amfetamin i badekaret ditt, mens det steker bacon pa kjokkenet, som det sa glemmer, og raser ut for a jakte pa gamle damer med din nye selvgaende gressklipper mens du er pa jobben.

Dette er bare noen fa av symptomene, sa pass pa. Viruset opptrer selvfolgelig kun sammen med e-post i alminnelig tekst og uten vedlagte filer. Dette er et helt nytt virus, som ble oppdaget forst i gar av IBM i Moskva."

Lenke til kommentar

Quote:

sjanten skrev (2002-07-08 20:07):

det spekuleres i om et *.jpg-virus kan utvikle seg til å bli et virus som kjører en kode når det vises. problemet er at
virusmakerne altid er et skritt foran antivirusselskapene
!

OOh hjelp! Heh. Det spekuleres i det ja.. slikt selger A/V systemer, så det er lurt av A/V å blåse ting som det opp.

Det er en teoretisk mulighet for at dette skal kunne skje dersom JPEG-lib'et inneholder bugs à la buffer overflow.. da kan man, kanskje,muligens,kan være, legge inn eksekverbar kode.

Don't hold your breath though.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...