Gå til innhold

Hodetelefoner - egentlig tilfredstillende?


Anbefalte innlegg

Jeg har Sennheiser HD280 Pro, og jeg synes de har en fin god lyd. Og de funker fjell til spilling og er helt fine til å se film med. Men når det kommer til musikk, så er de ikke tilfredstillende, spesielt når det kommer til bass. Og dette har jeg opplevd på alle hodetelefoner jeg har hørt at bassen aldri er tilfredstillende god nok. Det er godt mulig at bassen er fin, men det bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg vil egentlig helst at det skal være skikkelig trykk i bassen. Jeg synes man får mye mye mer bass følelse ved å ha et billig woofer til 3-400 kr enn å ha på de aller fleste hodetelefoner.

 

Som sagt, til spilling og til film - helt fint. Til musikk - :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er vel at dypbass ikke oppfattes så mye av øret som av kroppen. Selvsagt "føler" du ikke selv den beste bass på kroppen når den sender med noen milliwatt rett inn i øregangen.

 

Bortsett fra det er vel et par virkelig gode hodetelefoner den eneste billige måten å oppleve HiFi på. Forsterker og høyttalere med tilsvarende lyd koster minst 5-10 ganger så mye. Særlig hvis du skal ha trykk i bassen uten forvrengning.

Lenke til kommentar

Noen foretrekker å høre musikk slik det er ment å låte fra artistens/produsentens side, dvs. med mest mulig linjær frekvensrespons i det hørbare området. Andre foretrekker å høre musikk slik den gjengis gjennom amerikansk FM-radio eller en ghettoblaster. Smak og behag.

 

Men det er for dumt å klage på at du ikke kjenner noe trykk i bassen når du bruker hodetelefoner, dette er jo en fundamental begrensning som du ikke får gjort noe med.

Lenke til kommentar

Tror du burde prøve en Beyerdynamic DT770 via en god forsterker. Da har du tilfredsstillende bass. ;-)

 

Man vil aldri få det fysiske bass-slaget i brystkassa, eller vibrasjonene i sofaen som man kan få av en god subwoofer, men man slipper også å plages med rett høyttalerplassering, buldrende bass og andre uhumskheter forbundet med dette.

 

Personlig foretrekker jeg å se film via et godt hjemmekino-anlegg, men hadde jeg bare et kjipt 5.1 anlegg fra Elkjøp til 1.990,-, hadde jeg uten tvil brukt min DT770.

 

Som hsiverts også sier, man skal bruke mye penger for å få den lydkvaliteten fra et vanlige anlegg som man får fra en hodetelefon til 2-3.000,- (med en god kilde selvfølgelig).

 

Nå er forsåvidt Sennheiser HD280 Pro relativt snill og korrekt i bass-området. Ikke den mest engasjerende altså.

Lenke til kommentar

Jeg sier ingenting på at man må ut med den mangedobbelte summen for å få et anlegg som spiller i samme kvalitet som en hodetelefon. Men jeg føler at bassen er et såpass viktig element i de fleste multimedia oppgaver at det faktisk er mye bedre å kjenne bassen dure under stolen enn å høre enn korrekt gjengivelse med lite engasjement i en hodetelefon.

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar

HD 280 pro er jo kjent for svak bass da... bruke en equilizer for å stille den opp og du vil nok bli mer fornøyd;)

 

Bass-spektret til HD 280 pro er faktisk veldig vidt og det går dypere enn de fleste andre headsett på markedet... så dypt at det kan bli slitsomt å høre på over lengre tid faktisk.....

Lenke til kommentar
HD 280 pro er jo kjent for svak bass da... bruke en equilizer for å stille den opp og du vil nok bli mer fornøyd;)

 

Bass-spektret til HD 280 pro er faktisk veldig vidt og det går dypere enn de fleste andre headsett på markedet... så dypt at det kan bli slitsomt å høre på over lengre tid faktisk.....

jeg har stilt på equilizer, synes bassen bare vrenger seg med engang, og kvaliteten blir ikke den samme. Lar den stå på deafult jeg.

Lenke til kommentar
Jeg sier ingenting på at man må ut med den mangedobbelte summen for å få et anlegg som spiller i samme kvalitet som en hodetelefon. Men jeg føler at bassen er et såpass viktig element i de fleste multimedia oppgaver at det faktisk er mye bedre å kjenne bassen dure under stolen enn å høre enn korrekt gjengivelse med lite engasjement i en hodetelefon.

Tror vi har skjønt at du foretrekker et farget/forvrengt lydbilde fremfor nøytral og korrekt musikkreproduksjon. Antar du hører lite på klassisk musikk.

Lenke til kommentar
Tror du burde prøve en Beyerdynamic DT770 via en god forsterker. Da har du tilfredsstillende bass. ;-)

Impedans: 250 Ohm ? Du trenger vel en egen forsterker for denne hvis den skal brukes med PC. Har selv DT660 som kjører fint direkte fra lydkortet. Den gir også litt større vekt på bassen.

Lenke til kommentar
Tror du burde prøve en Beyerdynamic DT770 via en god forsterker. Da har du tilfredsstillende bass. ;-)

Impedans: 250 Ohm ? Du trenger vel en egen forsterker for denne hvis den skal brukes med PC. Har selv DT660 som kjører fint direkte fra lydkortet. Den gir også litt større vekt på bassen.

Nja, jeg tenkte mest på DT770-80, altså 80 ohms varianten.

Mer lettdrevet, men trenger en kompetent forsterker for å få fram go'bassen. :-)

Det er forsåvidt like mye bass i 250 ohms varianten.

 

DT660 er også en glimrende hodetelefon, som ikke er så kresen på forsterkeren. Men den låter også best når den får litt ekstra strøm.

 

I fra en god forsterker, er det definitivt mer bass i DT770 enn DT660, men DT660 er nok mer "korrekt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...