Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kopling av telefonkontakt ADSL

Anbefalte innlegg

Jeg har bestillt ADSL. Telefonkabelen fant jeg oppkveilet i gangen pga rehabilitering av leiligheten, så denne må jeg kople på et telefonuttak på selv.

Mine spørsmål er derfor følgende:

Skal jeg bruke Rj11 eller Rj45 plugg til dette?

Er det noen som har et koplingsskjema for dette? (kabelen har åtte ledere. Skal jeg bruke kun to av lederene?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal jeg bruke Rj11 eller Rj45 plugg til dette?

Er det noen som har et koplingsskjema for dette? (kabelen har åtte ledere. Skal jeg bruke kun to av lederene?)

Det er to ledere ja, de skal sitte i mitten av RJ-pluggen, 4 og 5 på en RJ-45.

Det spiller ingen rolle om du bruker RJ45 eller RJ11 igrunn.

Lenke til kommentar

Vist kabelen har 8 ledere går jeg ut i fra at de har disse fargene: orange, blå, grønn og brun. (Alle med sin egen hvit slik at det blir totalt 8 ledere.)

Vist det er koblet etter standaren i den andre enden er det blå og blå/hvit du skal koble på de to pinnene i mitten i enten en RJ 11 eller en RJ 45.

Lenke til kommentar

Hei.

Eg har tinga ADSL frå BKK med "gjør det selv pakke". No viser det seg at telefonkontakten min er kopla ut, og at telefonleidningen går rett i ISDN boksen min (ein grå sak det står NT 1 på). BKK skal ha 1000 NOK (!) for å kopla opp ADSL med montør.

Spørsmålet mitt er: Kan eg enkelt og greit gjera dette sjølv? Telefonledningne har 4 ledningar, to er kopla til ISDN boksen og to er ikkje kopla til. Er det berre å kopla desse ledningane tilbake til telefonkontakten (gamal type med tre hol)? Og i tilfelle kva farge skal i kvar i kontakten? Etter det er gjort, kan eg berre kopla til routeren slik det står i monteringsanvisinga, eller må det gjerast noko i andre enden av linja?

N

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...