Gå til innhold

Router på Pentium-75

Anbefalte innlegg

Jeg hadde planer om å lage meg en ADSL router til hjemmenettverket, og jeg har en Pentium-75 maskin liggende. Usikker på resten av spesifikasjonene.

Blir dette for lite prosessor-kraft til å drive en router? Vil det gå på f.eks. på linux?

Har ingen tidligere erfaring fra andre OS enn windows. Pek meg gjerne i riktig retning. Lenker osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om jeg vil "fitte" så mye med det Gromit :)

Jeg har allerede en slik router du refererer til, men har vært plaget med ustabilitet. Så når jeg da fikk denne maskinen i hendene så er det jo klart jeg vil prøve å tukle litt.

Vi hardware-entusiaster synes jo klart slikt er gøy.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
clarkconnect klarer også det fint, samt at det er mye enklere å sette opp enn et BSD system, alt instilles via WEB grensenitt.

http://clarkconnect.com ( gratis )

Det enkleste er ikke alltid det beste og/eller sikreste. Orker ikke ta noen BSD vs. Linux diskusjon nå :!:

For en "nybegynner" så vil jo selvsagt Linux være det beste valget, pga det er mange distroer som er rene routere (slik som clarkconnect) med et enkelt oppsett via web eller "grafisk" console(også kalt ncurses). Men jeg vil jo selv personlig anbefale BSD (henviser da til FreeBSD), men det er smak og behag.

- Melsom

Endret av melsom
Lenke til kommentar

Når det gjelder sikkerhet i et hjemmenettverk tror jeg ikke man trenger å stille de strengeste kravene til avansert oppsett. ;)

Clarckconnect er jo enkelt og greit og funker "out of the box" uten store inngrep. Men å sette opp *BSD er jo mye morsommere og mer lærerikt.

Det er utallige guider om det på nettet og flere aktive fora der du kan få tips osv. :)

Lenke til kommentar

Maskina bør absolutt klare det her, så lenge du holder deg på en ADSL linje ihvertfall :-)

Kjørte lignende før, har du også en av de søte små ASC (eller noe sånt?) maskinene til det her?

Jeg brukte for det meste IPtables (på slackware selvfølgelig), men prøvde meg også litt med Freesco, som er en veldig liten og customized linuxdistro. Det fins utallige tilpassede linuxdistroer til bruk på firewaller, og sikkert noen på *BSD også, så hvis du bare vil ha noe enkelt er det sikkert best. Ellers bør du sette opp dine egne regler på en "vanlig" linux distro :thumbup:

Lenke til kommentar
Når det gjelder sikkerhet i et hjemmenettverk tror jeg ikke man trenger å stille de strengeste kravene til avansert oppsett. ;)

Clarckconnect er jo enkelt og greit og funker "out of the box" uten store inngrep. Men å sette opp *BSD er jo mye morsommere og mer lærerikt.

Det er utallige guider om det på nettet og flere aktive fora der du kan få tips osv. :)

Enig der, men ville nok heller gått for OpenBSD. Selv om OpenBSD har en tendens til å dø over høy load, så er pakkefilterer suverent og selve operativsystemet krever ikke stort til plass (finnes folk som kjører OpenBSD på 128MB CF-kort :w00t:).

Hvis du er newbie, gå for M0n0wall. M0n0wall er relativt enkelt å sette opp, FreeBSD-basert (da unngår man forhåpelig enkelte load-problemer med OpenBSD) og konfigureres via webgrensesnitt.

Forresten, noen som vet om m0n0wall er synca med FreeBSD 5.4-STABLE/6x, slik at vi kan bruke CARP/PF?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...