Kvinnorna Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Heisann! Jeg har kjøpt en brukt mobiltelefon på qxl. Det viser seg at telefonen er ubrukelig, med andre ord selger har solgt meg et defekt produkt. Jeg betalte nærmere 2000,- for telefonen så syns det er kjedelig å hive så mye penger ut av vinduet. Bortsett fra at qxl har sperret kontoen hans, er det noe annet jeg kan gjøre for å få pengene mine tilbake? Håper noen av dere der ute har noen tips, og kanskje vært borte i det samme selv! Endret 20. april 2005 av Praeferox Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Så lenge han nekter å gjøre opp for seg, så er det ikke annet å gjøre enn å politi anmelde han. Pengene er nok tapt. Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Er nok redd pengene er tapt ja. Har tenkt tanke å reise opp for å besøke vedkommende og kreve pengene, vil nok la seg ordne litt lettere da! Kommer til å politi anmelde personen også! Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Kontakt Forbrukerombudet og Konfliktrådet der du bor, de kan hjelpe deg med videre saksgang. Forbrukerrådet er også på nett. Generelt så er det omtrent slik, tror jeg: 1) Send kravet rekommandert, med rimelig frist. 2) Klag til Konfliktrådet hvis du ikke får pengene igjen. 3) Konfliktrådet sender ut beskjed til motpart, og den kan svare. 4) Det blir kalt inn til megling. 5) Dom i din favør, hvis du har en god sak. 6) Send kravet til Namsmannen hvis personen fremdeles ikke vil gjøre opp. 7) Namsmannen kever inn pengene. Enten alt på en gang eller månedsvis. Merk at du kan legge til renter og et "tort-og-svie"-tillegg. Sjekk med Konfliktrådet først på fremgangsmåten! Jeg regner med at du har sjekket med en butikk/service om at telefonen virkelig er defekt. Når du sender kravet bør du få fram at det å gå til Konfliktrådet er en omstendelig prossess, og at det blir DYRT for den tapende part! Lykke til! Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Kontakt Forbrukerombudet og Konfliktrådet der du bor, de kan hjelpe deg med videre saksgang. Forbrukerrådet er også på nett. Generelt så er det omtrent slik, tror jeg: 1) Send kravet rekommandert, med rimelig frist. 2) Klag til Konfliktrådet hvis du ikke får pengene igjen. 3) Konfliktrådet sender ut beskjed til motpart, og den kan svare. 4) Det blir kalt inn til megling. 5) Dom i din favør, hvis du har en god sak. 6) Send kravet til Namsmannen hvis personen fremdeles ikke vil gjøre opp. 7) Namsmannen kever inn pengene. Enten alt på en gang eller månedsvis. Merk at du kan legge til renter og et "tort-og-svie"-tillegg. Sjekk med Konfliktrådet først på fremgangsmåten! Jeg regner med at du har sjekket med en butikk/service om at telefonen virkelig er defekt. Når du sender kravet bør du få fram at det å gå til Konfliktrådet er en omstendelig prossess, og at det blir DYRT for den tapende part! Lykke til! Tusen takk for fyldig svar! Et lite spørsmål, du sier send kravet rekkomandert. Du mener da bare skrive et brev hvor jeg krever inn pengene, eller ei "regning" ? Endret 20. april 2005 av Praeferox Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Du trenger ikke lage en faktura, bare et brev der du sier du vil heve kjøpet og ha pengene igjen. Kontakt Konfliktrådet og/eller forbrukerrådet! De kan også hjelpe deg! Henning Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Å sende noe rekomandert gjør du på posten. Det betyr at vedkommede får melding fra posten om rekomandert sending, og at han deretter må møte opp på posten for å signere at den rekomanderte sendingen er mottatt. Slik kan du bekrefte at vedkommede har mottatt brevet. DrE Lenke til kommentar
xB^ Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Aiai .. kjip den ! Hehe.. skaff en bil, så tar vi med Finnes på steroider og finner'n Men fra spøk til alvor .. send rekomandert ja , nektern å hente ut dette så anmeld for da er det ingen tegn til å gjøre opp for seg. Lenke til kommentar
-SVG-Pacman Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Joa, alt dette stemmer jo. Men alt hviler jo på at du klarer å bevise at den faktisk var ødelagt når du fikk den. Hva om selger sier at den faktisk fungerte når han sendte den, og at det er DU som har ødelagt den? Og ikke kan du bruke angrerett på bruktkjøp mellom privatpersoner over qxl. Dette blir ord mot ord, så det blir ikke så enkelt som folk vil ha det til her inne. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Endelig fant jeg tråden jeg letet etter! Jeg kjøpte en Prometia Mach 2 (ekstrem(kompressor) kjøler for gpu eller cpu) Fyren virket veldig ok og svarte raskt på mail. Jeg betalte på forskudd 2000kr og han sendte varen samme dag. Det han unnlot å fortelle var at kjøleren var ombygd med minst 2m lang kjøle slange, denne er vanligvis ca 50cm. Dette er upraktisk da kjøleren som oftest plasseres under pc kassa og kjøle røret går inn gjennom et hull i bunnen av kassa, ikke 2 runder rundt pc'en først. Dette var ikke det værste, endestykket på denne 2m lange "slangen" var noe han hadde komponert selv og var beregnet til å passe til et ATI Radeon 9800 Pro. Da jeg spurte forrige eier om det var noe problem å montere et cpu kit svarte han "det skal ikke vere noen vanskelig oppgave å montere cpu kitten." så dette spurte jeg ham direkte om. Etter å ha handlet en cpu kit fra www.3dfxcool.no som jeg måtte vente ca 1mnd på fordi de var utsolgt og kostet 670kr! Fant jeg ut at den ikke passet i det hele tatt. Derfor har jeg sittet i sikkert nærmere 2mnd med denne ubrukelig tingesten. Han skrev i en mail til meg før jeg kjøpte den at han aldri selv hadde brukt den og at han hadde kjøpt den av en her på forumet 5mnd tidligere. Jeg kjøpte den på HW.no's bruktmarket har også navn og e-mail adresse hvis det er mulig å banne denne fyren. Syntes det burde finnes en tråd her på forumet som avslører useriøse selgere, med navn og det hele, men det er kanskje ikke lov? Kan jeg også kreve ham for de 670kr jeg måtte ut med for å få cpu kit'en? Syntes dere ikke jeg har ganske solid sak her, isåfall vil jeg prøve fremgangsmåten over, da fyren ikke svarer på mail. Endret 20. april 2005 av Hans Erling Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Hei, Der er desverre nok ikke så mye du kan gjøre i ditt tilfelde Her er et par råd til folk der ønsker å handle på QXL: 1. Få alle de opplysniger på selger som du kan skrabe sammen - før du byr på noget/handler. Adresse, tlf.nr, fastnett tlf.nr. kontonr. osv (og skikkelig mailadresse - ikke hotmail) - og dobbelsjekk om disse stemmer overens og sjekk også hans karakterer, hvis han har nogen. Husk å spørge om selger har kvittering på det du vil kjøpe, og be han gerne om å sende den på mail/fax før I handler. 2. Aldrig betal hele beløbet på forskud på personer, som du ikke kjenner eller som ikke har positive karakterer på QXL. Avtal med selger, at du betaler f.eks 200,- på forskud for frakt/oppkravs omkostninger og ellers resten på oppkrav. 3. Når pakken er ankommet Postkontoret, tar du med dig et kamera og forteller betjenningen, at du har mistanke om, at selger har sendt dig en murstein og at du derfor ønsker å snikktitte i pakken - før du betaler oppkravet. De fleste folk på Posten har forståelse for dette, og lar dig titte i pakken før betaling. Er gjenstanden som ligger i pakken ikke det du hadde tenkt dig å betale for - da tar du nogen bilder av innholdet (og gerne betjeningen og dig selv i postlokalet) og sender pakken retur - uten å ha betalt for oppkravet. (kan jo være vanskeligt å sjekke ting som f.eks en brukt harddisk - men dette ville jeg ikke handle brukt uannsett - på en auktion). 4. Derefter kontakter du selger (og evt sender kopi av bilder) og forteller, at du vil anmelde han til politi og QXL, hvis ikke han setter inn de 200,- kr på din konto. som du sendte til han i første omgang. 5. I verste fall mister du da bare dine 200,- kr. - hvis han ikke vil betale tilbake pengene. PS. Jeg har handlet mye brukt hardware på QXL siden de startet for en del år siden. Jeg har ikke til nu 'brent fingrene' - men men - man skal jo aldrig si aldrig. Jeg har dog aldrig handlet med nogen, hvor jeg ikke hadde en 'steinsikker' adresse, hvor jeg ku treffe personen i tilfelde av ....! Mvh Kimmer Endret 21. april 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Komentar til punkt 3. Posten har strenge regler om at det ikke er lov å la kunder se i/åpne pakken før han/hun henter den ut. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Det er ikke garanti på produktet da slik at du kan få den reparert ? Selv om du ikke har kvittering er de ofte World Wide garanti på slikt og den er vel nyere en 2-5 år Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Heisann! Jeg har kjøpt en brukt mobiltelefon på qxl. Det viser seg at telefonen er ubrukelig, med andre ord selger har solgt meg et defekt produkt. Hei, Det er vel ikke sådan, at mobilen er låst til en bestemt operatør - og at du tilfeldigvis ikke bruker den operatør? Mvh Kimmer Endret 21. april 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Heisann! Jeg har kjøpt en brukt mobiltelefon på qxl. Det viser seg at telefonen er ubrukelig, med andre ord selger har solgt meg et defekt produkt. Hei, Det er vel ikke sådan, at mobilen er låst til en bestemt operatør - og at du tilfeldigvis ikke bruker den operatør? Mvh Kimmer Nei det har seg ikke sånn. Mikrofonen i telefonen er så og si defekt! Har vanvittig problemer til tider og oppfatte hva som blir sagt. Dekslet på nokia 8910i som jeg kjøpte er også ubrukelig, åpner seg opp mens den ligger i lomma osv. Ingenting av dette ble nevn i annonsa: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=17361495 Har lyst til å vise dere mailene han skriver også, eller svarer. Seriøst mannen virker sinnsforvirra! Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Det er ikke garanti på produktet da slik at du kan få den reparert ? Selv om du ikke har kvittering er de ofte World Wide garanti på slikt og den er vel nyere en 2-5 år Jeg var dum nok til å kjøpe den uten kvittering. Og det er world wide garanti, men bare 2år. Telefoner som blir kjøpt nå har 5år. Og 8910i'en er godt over 2år Jeg vurderer seriøst å kjøre fra oslo til trondheim for å få pengan, selv om turen koster mye..men går på prinsipp Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Her er min etterpåklokskap: 1. Kjøp av folk i samme by som deg selv 2. Ikke kjøp noe som er dyrere enn at du kan avskrive pengene 3. Kjøp av folk som har veldig gode karakterer, og masse salg 4. Vær kritisk, for folk lyver om produktet de skal selge 5. Aldri betal for noe på forskudd, så får du i alle fall noe for pengene (selv om det er et defekt produkt) Alle punktene må ikke være oppfylt, men det reduserer risikoen for å bli skuffet/lurt Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Vil bare takke for alle svar. Har virkelig hjulpet meg på vei. Har truet selger med anmeldelse og diverse og plutselig er han mye mer samarbeidsvillig! Igjen tusen takk for hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå