Gå til innhold

pci-x til agp bru finnes det?

graks

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg pc når jeg får ferie penger i juni,men skal ha et r520 skjermkort i pc.så siden det nye hovedkortet er pci-x,lurer jeg på om det finnes en bru slik at jeg kan sette mitt radeon 9700pro i pci-x hovedkortet.

jeg vil helt gjøre det slik at jeg ikke trenger og kjøpe meg et nytt feks 6600gt i tiden før r520 kommer på markede.

regner med at r520 ikke kommer på markede før slutten av juli,begynnelse av august.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blander du PCI-X og PCIe (PCI Express) nå...? Det er to forskjellige typer slotter, selvom navnet er ufornuftig likt. PCI-X er nemlig mer vanlig på server og workstation hovedkort, og er ikke spesielt egnet for grafikkort (selvom det eksisterer PCI-X grafikkort).

En "bro" mellom PCIe og AGP fungerer dessverre ikke som en adapter. En slik "bro" er noe produsenten av kortene kan benytte for å f.eks. lage et AGP kort ut i fra et chipsett som i utgangspunktet kun har PCIe støtte (og motsatt).

Vet det finnes hovedkort med både PCIe 16x og AGP, men hvor AGP porten kun kjører i PCI-mode (altså den er treg). Men tror ingen av disse kortene er å anbefalle, så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Vet det finnes hovedkort med både PCIe 16x og AGP, men hvor AGP porten kun kjører i PCI-mode (altså den er treg).

:dontgetit: Kan du utdype dette litt? (Kjenner jeg blir nysjerrig.)

Jeg kan ikke mer om det enn at jeg har observert at det finnes, og at løsningen ikke var ytelsesmessig god. Håper andre fyller inn her, evt. så kan du søke med Google. Mener bla. at AnandTech hadde en artikkel på dette en gang. Mener også at ingen av de mest kjente hovedkortleverandørene har laget noe slikt hovedkort.

Lenke til kommentar

HW hadde en test av et nForce4 kort med AGP og PCI Express 16 slot, her er "testen"

Systemet var kanskje ikke perfekt for AGP kort, men kan fungere på vei til et heftig PCI-E kort kommer, om maskina blir brukt til office kan et X300 kort brukes, de koster vel under 500,-, er spill hovedaktivitet er vel et 6600GT OK (midt på treet uten å koste skjorta (1500-2000,-)) om en skal ha et PCI-E kort i ventetida på neste "toppkort".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...