Gå til innhold

EDGE=3G light eller EDGE=GSM+?


Anbefalte innlegg

Vanskelig emnefelt :roll: ?

 

Spørsmålet er om man kan bruke EDGE i 3G-nettet eller om EDGE kun kan brukes i GSM-nettet?

Grunnen til at jeg spør er at hvis jeg f.eks kjøper en EDGE-mobil, men vil beholde mitt Tele2-abo, kan jeg da surfe med EDGE i deres 3G-nett (som åpner til høsten)? F.eks Tele2 har jo aldri lansert noe EDGE.

 

Håper overskriften var mer forståelig nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg garanterer ikke at det jeg sier er rett, men er ganske sikker på at det er slik det er:

EDGE og GPRS er nåværende oppgraderinger og utvidelser av GSM-nettet. Ingen av teknologiene har noe med UMTS å gjøre.

 

3G er et nett utenom de andre, og så vidt jeg vet kan ikke et 3G-nett levere EDGE.

 

Men, uansett, skal ikke Tele2 begynne å gi EDGE da? Bruker ikke de Telenor sitt nett?

 

edit: Jeg burde ha stengt denne, men glemte det. Nå som jeg har svart flytter jeg den til Operatører og Tjenester. Er jo uten tvil det det er snakk om.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Regner med at GSM-nettet og EDGE er en ting, og at 3G er en helt egen ting slik, at hvis man har en EDGE-mobil ikke kan surfe med EDGE i et 3G-nett. Men vil være sikker.

 

Såvidt jeg vet har Tele2 kun annonsert 3G, men med tanke på at de leier av Telenor burde jo EDGE også være presentert, men dette har jeg ikke lest noe sted.

Lenke til kommentar

EDGE "bruker" GSM-nettet ja. Mens 3G er en "egen greie".

 

Du kan jo trygt kjøpe en EDGE-telefon, da GSM-nettet vil bevares helt til 100 % av Norge har 3G-støtte. Og det vil vel ta en 10-15 år sikkert, og innen den tid har du kjøpt deg minst 10 nye telefoner. :p

 

Tror nok også Tele2 støtter EDGE. Chess støtter i hvertfall både EDGE og 3G uten at det har vært noen spesiell lansering såvidt jeg vet... Og Chess bruker jo i liket med Tele2 Telenor sitt nettverk.

Lenke til kommentar

3g er en sammenbetegnelse på flere tredjegenerasjons mobilnettteknologier... (kronglete språk hehe...)

Her i Norge bruker vi Universal Mobile Telecommunications System (UMTS) imens andre markeder har tatt i bruk andre, fks. CDMA2000.

 

EDGE =Enhanced Data rates for GSM Evolution. En slags oppgradering av GSM-teknologi; mer konkret GPRS ( og indirekte: WAP).

 

Siterer Amobil.nos ordliste for mobilbrukeren.

En metode for overføring av data. som fungerer i vårt nåværende GSM-nett og som kan nå hastigheter på opptil 473 kbps. Teknologien er sett på som en rimeligere løsning enn 3G i områder med lav befolkningstetthet.
Endret av Remerser
Lenke til kommentar
3G er et nett utenom de andre, og så vidt jeg vet kan ikke et 3G-nett levere UMTS.

3G og UMTS er dat samme. UMTS er det "offisielle" navnet, mens 3G er kallenavnet, og står for "3. Generasjons mobilnett" (NMT=1G, GSM=2G, UTMS=3G)

Oj, genial skrivefeil av meg. Nå tror dere vel at jeg ikke har den fjerneste anelse om hva jeg snakker om når jeg skriver slikt :) Fint at du retter på meg.

 

Jeg mente selvfølgelig at 3G-nettet ikke leverer EDGE.

 

Vet at UMTS går som 3G ja, men takk for at du rettet på meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...