Gå til innhold

Bytte kjøler -> garanti borte?

Makky

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe gf6800 ultra og mange sier at nv-silencer demper både støy og varme.

Hvis jeg bytter, blir garantien borte?

Er kjipt å betale over 4000,- og hvis det skulle dø har man ikke noen garanti.

Selv om jeg beholder orginalvifta, og putter den på hvis kortet dør. (Syns det at man har byttet vifte?)

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får høre med butikken du kjøper fra. Det vil i så fall være dårlig gjort å overhodet selge nv-silencer dersom man ikke kan benytte den uten å miste garantien... :)

Uansett, sånn jeg ser det, bør det ikke diffransieres på bytte av CPU-kjøler og GPU-kjøler, men det blir jo bare mitt synspunkt, og ikke nødvendigvis alle butikker/produsenters...

Lenke til kommentar

Garantien ryker vel i alle fall dersom det oppstår feil eller skade som kan sporet tilbake til modifiseringen av kortet. Det vil si at kjøleren er feil eller dårlig montert vil vel føre til tap av garanti. Ellers vet jeg ikke hvordan butikkene håndterer dette men jeg får inntrykk av at mange feil oppstår på grunn av middels eller dårlig håndtverk ved bytte av kjøler.

:Edit Endret for å få frem poenget.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Bare for å klare opp litt. Du mister garantien på skjermkortet ved å bytte kjøler. Men det har igrunn ingenting å si, for du mister ikke din reklamasjonsrett, en rett som både varer lengre og dekker bedre enn produsentgarantien.

Om varen får feil som følge av byttet, så mister du også din reklamasjonsrett. Men så lenge evt feil som oppstår ikke kan spores til dette byttet, så har du ditt på det tørre :).

Lenke til kommentar
fant ut at jeg tar et HIS X850XT PE ICEQ....da får jeg toppkort og lavt støynivå...

De andre produsentene har noe lære av denne løsningen...

Hei, nettopp kjøpt meg et HIS x800xt iceq. På kjøleren står det helt klar:

'Warranty void if removed' - Klarere kan det vel ikke sies.

Uansett, tok av kjøleren det første jeg gjorde (har vannblokk).

Synet som møtte meg var ikke direkte imponerende:

-altfor mye kjølepasta klint langt utover selve kjernen og utover den grønne plasten (faktisk over shimmen og ut på PCB :!: )

- deler av kjernen var ikke dekket, og denne var da selvfølekig ikke i kontakt med

kjøleren.

- kjøleren hadde ikke noe nedsenket område, slik at den lå og hvilte på selve shimmen. (antaglig grunnen til at så mye kjølepasta ble brukt)

Over minnebrikkene ligger det ganske tykke thermal-pads (ca 1mm elle litt mer). Denne løsningen ser ut til å funke bra; 'skjoldet' som satt fastskrudd bak på kortet ble rimlig varmt; må bety at varmen fra minnet ledes brukbart ut i dette 'skjoldet'.

mvh r

Lenke til kommentar
fant ut at jeg tar et HIS X850XT PE ICEQ....da får jeg toppkort og lavt støynivå...

De andre produsentene har noe lære av denne løsningen...

Hei, nettopp kjøpt meg et HIS x800xt iceq. På kjøleren står det helt klar:

'Warranty void if removed' - Klarere kan det vel ikke sies.

Uansett, tok av kjøleren det første jeg gjorde (har vannblokk).

Synet som møtte meg var ikke direkte imponerende:

-altfor mye kjølepasta klint langt utover selve kjernen og utover den grønne plasten (faktisk over shimmen og ut på PCB :!: )

- deler av kjernen var ikke dekket, og denne var da selvfølekig ikke i kontakt med

kjøleren.

- kjøleren hadde ikke noe nedsenket område, slik at den lå og hvilte på selve shimmen. (antaglig grunnen til at så mye kjølepasta ble brukt)

Over minnebrikkene ligger det ganske tykke thermal-pads (ca 1mm elle litt mer). Denne løsningen ser ut til å funke bra; 'skjoldet' som satt fastskrudd bak på kortet ble rimlig varmt; må bety at varmen fra minnet ledes brukbart ut i dette 'skjoldet'.

mvh r

Nok en gang, om garantien forsvinner, så har dere fremdeles bedre rettigheter enn garantien noengang ga dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...