eplepromille Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Det stod i en artikkel noen dager før, som jeg ikke husker helt, at Intel skulle sette ned prisene på Pentium 4 med opptil 44% neste uke. Intel kuttet prisene 28/05-2002 Det stod her at Intel HADDE ALLEREDE kuttet prisene på Pentium 4 med opptil 53% den uken som kom, men etter dette, har jeg ikke merket noe priskutt i det hele tatt på noen databutikker. Ifølge denne annonsen, skulle Pentium 4 2,53GHz idag koste under 4000 kr, men i alle databutikker, koster denne ca 7000 kr. nesten samme pris som i mai måned - bare noen hundrelapper prisfall intill idag som er den 7. juli. Det har visst heller ikke kommet noen korreksjon av denne feilmeldingen, hilsen Lasse. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Du har gått i en felle som veldig mange lesere av HW-sider gjør. De tror at prisene i forskjellige webshops er direkte relatert til innkjøpspriser fra produsenten. Dette stemmer langt i fra. For det første, hvis PS Data eller noen andre har 1000 P4 1.8GHz på lager, og produsenten senker prisene, skal de da selge lagervarene med tap? Hvis en webshop allerede solgte en CPU veldig billig, så kan det være en god ide for inntjeningen å fortsette å selge den til samme pris, spesielt hvis de uansett er billigere enn konkurrentene. Prisene på disse listene gir også lite mening for hjemmebrukere. Det er ofte oppgitt pris per stk ved kjøp av 1000 CPU'er, og de som selger dem videre (1-3 ledd) må også tjene penger. Så neste gang du leser "AMD (eller Intel)senker prisene!!!!" på forsiden av hwno eller andre steder, så kan du være sikkert på at det først og fremst er et blikkfang, fordi slike overskrifter er interessante. Og hvis du har fulgt med på prisene i webshops en stund, så vil du legge merke til at det sjelden eller aldri er store prissenkninger på noen produkter. Prisene synker jevnt og trutt. Det er sjelden vits i å vente på en påstått prisreduksjon, da den aldri vil vise seg i stor grad i praksis. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Det er denne du mener? Den stemmer jo ca for alle untatt 2.5GHz og høyere, husk at prisene er oppgitt i dollar og er for store kvanta. Hvis du også regner med norsk mva, så ligger prisene faktisk langt under. Lenke til kommentar
eplepromille Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Ja, det var riktig, det var den meldingen jeg mente, som var i fra 23/05-2002, hilsen Lasse! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 eplepromille Det vil alltid gå en stund før du merker nedgangen,det er en av grunnen for at eg ikke har kjøpt meg p4 enda,når de norske webbutikkene får inn nytt lager da kan vi forhåpentlig vente en nedgang,akkurat nå er og den norske kronen sterk det er og bra for deg og meg,dollaren er ca7.50 nå. Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå