Datajenta Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Skal kjøpe en bærbar PC, og lurte på om noen har noen meninger om jeg bør kjøpe den i Norge eller om jeg bør kjøpe den i USA da jeg skal dit? Noen som har peiling på prisforskjeller og andre fordeler/ulemper? Jeg har tenkt å kjøpe en laptop i prisklassen rundt 12 000 kr. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 OBS! Pass på: Norsk tastatur! Norsk stikkontakt! Norsk nettspenning (230V) Norsk kjøpslov! Etc. etc.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Første opplagte problemet er tastatur. Det amerikanske mangler ikke bare Æ, Ø og Å, det har alle spesialtegnene (< > & + = \ ; : osv) på andre plasser. Du kan fortsatt sette opp norsk tastatur i Windows, men problemet er å finne dem på maskinen mens du skriver. Hvis maskinen også selges i Norge, kan det hende at du kan får tak i norske taster/tastatur å bytte ut med, men det koster jo da. Ellers går det an å sette klistrelapper på tastene, om du ikke har noe imot det, eller rett og slett pugge plasseringene. Maskinen vil også komme med engelskspråklig programvare, inklusive Windows. Det er greit for noen, men ikke alle. Så må du passe på at du får en som har auto-switching strømforsyning, det vil si en som tåler alt fra (minst) 110-230 Volt, slike at du faktisk kan bruke den i Norge. Om den ikke har det så ikke kjøp. Selgeren i USA vil kanskje si at det ikke er noe problem å få kjøpt en riktig strømforsyning i Norge, men det ville jeg ikke stole på. De aller fleste kjente merker av bærbare kommer idag med strømforsyninger som fungerer på ulike spenninger. Edit; nilsjohanole nevner norsk støpsel. Noen strømforsyninger har løs nettledning, hvis denne har standard utgang (enten som på stasjonære PC'er eller avtype "trekløver") kan du kjøpe ny ledning i Norge. Eventuelt fungere det greit med reiseadaptere, men det jo litt plunder. Neste problem er garanti. Kjøper du i USA har du ikke garanti etter kjøpsloven her i Norge. Du har antagelig heller ikke garanti etter amerikansk lov, siden den ikke gjelder eksporterte varer, med mindre en som er bosatt i USA står som kjøper. Og da må maskinen uansett tilbake til USA om du skal klage. Så du rekker kanskje ikke sende den tilbake før den lovfestede returretten er utgått. Det betyr at du i praksis er underlagt leverandørens minstegaranti. Det behøver ikke være så ille. En del produsenter, for eksempel Dell og Acer, lar deg flytte garantien og serviceavtalen (om du tegner en) til et annet land. Så du kan bare si fra at maskinen skal til Norge. Men det forutsetter at den valgt produsenten faktisk er representert i Norge, og at modellen du velger selges her i landet. Det bør du undersøke på forhånd. Dell for eksempel har enkelte modeller som bare selges i USA for øyeblikket. Neste problem er å få kjøpt maskinen i det hele tatt. De fleste produsenter beskytter sine lokale markeder ved å ikke selge over landegrenser. Går du til en amerikansk forhandler eller Elkjøp type butikk, er det som regel ikke noe problem så lenge du betaler kontant eller med kredittkort, annet enn om de har maskinen på lager mens du er der. Men skal du handle fra internett, for eksempel Dell, så får du ikke kjøpe i USA uten at du har en amerikansk adresse (og amerikansk kredittkort. Jeg fikk ikke betale i Norge med et amerikansk...) Pris er det umulig å si noe generellt om. Dell har vært flinke til å tilpasse prisene rundt om i verden (hvilket ikke er enkelt slik valutakursene kjører berg og dalbane.) Enkelte andre kjøre fortsatt høyere priser i Europa. Du må nesten bare undersøke. For Dell sin del er det enkelt. Gå inn på www.dell.no og www.dell.com og sett opp samme spesifikasjonen og sammenlign. Merk at det er litt forskjell i medfølgende programvare. (Men skal du kjøpe en Dell må du altså ha en som er bosatt i USA til å kjøpe.) Det som kan spille inn på prisene er at de i USA har en utstrakt bruk av "kuponger" og lignende tilbud. Det er ikke uvanlig å få 10-20 og endog opptil 30-35% på listeprisen. Men disse tilbudene er ikke konstante, igjen gjelder det å ha gjort hjemmeleksen og vite hvilke tilbud som gjelder og hvor. Tilsvarende tilbud i Norge er sjeldnere og ikke så gode. Men det går jo alltid an å prute. Jeg bestilte min nye maskin i Norge, og fikk den billigere enn samme maskin i USA. Dersom du er student eller skolelev så husk at mange leverandører har utdanningsrabatter. De vil du bare få i ditt hjemland. Det kan slå ut til fordel for Norge. Husk når du sammeligner priser at prisene for privatkunder i Norge er inklusive moms, mens de amerikanske alltid er ekslusive. Etter loven skal du betale norsk moms på grensen (flyplassen) når du kommer tilbake til Norge med maskinen. Så du må legge 25% på toppen av de amerikanske prisene når du sammenligner. Håper det var til hjelp. Hvis det er noe jeg har glemt, håper jeg andre kan komme med utfyllende kommentarer. Lykke til! Geir Endret 20. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Datajenta Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Hei! Tusen takk for godt og langt svar! Greien er at jeg skal bo et år i USA, så en del av det du skrev angående amerikansk adresse osv gjelder ikke meg, fordi jeg kommer til å få en fast adresse der. Men hvordan er det å ta med seg maskin fra Norge til USA, med tanke på strømforsyning og sånt? Er vel bare å ta med adapter tenker jeg... Er student, så det høres ut som at det kan lønne seg å kjøpe PC-en i Norge før jeg reiser... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Skal du bo i USA i ett år, tror jeg det faktisk vil lønne seg å kjøpe den i USA. Du får nemlig helt andre mva-regler å forholde deg til når du først skal ta den med deg tilbake etter 1 år. Noe du kan sjekke ut med Tollvesenet (se websidene), eller ta en telefon. Uten å sitte med detaljerte opplysninger vil jeg tro at avgiftsgrunnlaget etter 1 år vil være ca 60 - 70 % av nypris. Med dagens dollarkurs virker det som om prisen i USA eks mva ligger en 10 - 25 % under norsk pris uten mva. Vet også at mange amerikanske skoler har gode studenttilbud. Det at du skal være der et år gjør det også litt enklere når det gjelder garanti/reklamasjon, i og med at mange problemer kommer relativt raskt. Men som sagt, du får ikke norsk reklamasjonsrett. Problemet med engelsk tastatur, språk vil jeg tro er lite dersom du skal studere/gå på skole et år i USA. Kanskje en fordel når det meste skal foregå på engelsk uansett. Ellers gjør som Geir skriver, sikre deg at strømforsyninga kan brukes i Norge når du kommer hjem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå