Gå til innhold

mac vs. PC


E_mc2

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid siklet etter en snedig laptop til skolebruk og har etter lang tids vurdering kommet frem til at mac er noe for meg. Jeg blir enten å gå for en ibook eller en powerbook. Til generell bruk funker mac meget bra.

Da anbefaler jeg deg en PowerBook. I hvert fall må du kjøpe en maskin med 512MB minne, evt. sette inn. Jeg har selv en iBook 256MB, den går skikkelig treigt noen ganger. Har også en PowerBook 512MB, den er det futt i!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den dagen mac blir angrepet, sliter mac-brukeren, som ikke har beskyttet seg skikkelig. Med windows er en alltid beredt. Jeg har til dags dato aldri hatt angrep på mine maskiner. Tok en scan i natt på den stasjonere. Jeg har satt den opp, men det er kun dama mi som har brukt den de siste 3 månedene. Allikevel var det ikke kommet noe rusk på den. Service Pack 2, brannmur, spyware og antivirus gjør jobben sin utmerket godt. Explorer er blitt vanntett etter at SP2 kom.

 

Det trur eg er meir tvilsomt. Unix baserte systemer har så langt vist seg å vere både sikrere og meir stabile ein det NT har prestert. Og når ein eventuelt vil begyne å få virus på linux og mac har begge sett kva som har skjed med windows og kan ta erfaring av dette.

Det faktum at Ms er eit ganske upopulært selskap treker vel og skyteskiven lenger bort fra både mac og linux.

Lenke til kommentar
Jeg har i lengre tid siklet etter en snedig laptop til skolebruk og har etter lang tids vurdering kommet frem til at mac er noe for meg. Jeg blir enten å gå for en ibook eller en powerbook. Til generell bruk funker mac meget bra.

Da anbefaler jeg deg en PowerBook. I hvert fall må du kjøpe en maskin med 512MB minne, evt. sette inn. Jeg har selv en iBook 256MB, den går skikkelig treigt noen ganger. Har også en PowerBook 512MB, den er det futt i!

Er litt usikker om det er ibook eller powerbook som er best for meg. Prisforskjellen er en del for å si det sånn. Ser på spesifikasjonene at det er litt forskjell, men er det andre forskjeller som kvalitet på skjerm, bedre byggekvalitet osv.. ?

Lenke til kommentar

Jeg må tilstå at jeg stoppet på side 3 å lese, mye går i sirkel - men fra min egen erfaring ønsker jeg å si at Macintosher er ganske gode laptoper som er brukervennelige (MacOS) og gode til et generelt bruk. Minusene i mine øyne er klart 'begrensingene' i OSet og noe som er kritisk på bærbare: Byggekvaliteten. -Ikke misforstå, har på følelsen at Mac'er minst tåler like mye som 'ordinære' bærbare når det kommer til slag, fall osv., kanskje tilogmed litt mer enn gjennomsnittet.

I PC verdenen finner du mye rart, men det finnes desverre kun en Mac produsent (Apple) som leverer to modeller i ulike størrelser. Ut fra erfaring fra kjente (har ikke eid en bærbar Mac selv; viktig) så vil jeg påstå at den totale kvaliteten på Mac er middels- til dårlig. Min begrunnelse for denne påstanden er slitasje.

Dekselhengslet har på mang en Mac set bedre tider etter litt bruk, CD konstruksjonen er kanskje tøff - men upraktisk, tastaturet holder ikke så lenge og det klassiske tastatur/skjerm problemet er bare plagsomt vanlig på Mac. Itillegg (aner ikke hvorfor) så har selve touch-paden en tendens til å bli slitt fort; men merk: Denne utalelsen gjelder tidligere Mac'er, den nye er for ny for at jeg våger å utale meg. Det jeg prøver å peke på her er slitasje skader - som tyder på litt svak byggekvalitet eller lite slitasjemotstand på delene som brukes.

Dette er personlig grunnen til at jeg har holdt meg unna Mac bærbare, selv om jeg nesten er 'forelsket' i MacOS. Blir det Mac på meg, så må det enten komme noe mer solid (G5? :innocent:) eller en stasjonær.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Både bedre og verre.

 

Med mindre du trekker frem noen testkaniner (eller prisgruppe) så er det vel umulig å gi noe bedre svar enn det der.

Beklager at jeg var litt uspesifikk. Grunnen til jeg spør at jeg var innom Eplehuset her i Bergen og kikket på PB 12". Skjermen var UTROLIG dårlig, så dårlig at det måtte være noe feil med instillingene. Virket som at backlight'en skinte VELDIG igjennom...

Lenke til kommentar
Både bedre og verre.

 

Med mindre du trekker frem noen testkaniner (eller prisgruppe) så er det vel umulig å gi noe bedre svar enn det der.

Beklager at jeg var litt uspesifikk. Grunnen til jeg spør at jeg var innom Eplehuset her i Bergen og kikket på PB 12". Skjermen var UTROLIG dårlig, så dårlig at det måtte være noe feil med instillingene. Virket som at backlight'en skinte VELDIG igjennom...

Jeg sitter her med en 15" PowerBook. Må bare si: KONGE SKJERM!

(digg tastatur)... :!:

Lenke til kommentar
Kan ikkje sei eg er heilt enig med deg Stigma. Windows er ekstremt utsat for virus og spyware som ikkje akuratt kan kalles ein brukerfeil. Eg har og hatt problemer med windows når det gjeder både software og hardware. (kan sikert ha gjort mykje bruker feil, men det er nok ikkje heile problemet) Og kva er poenget med å lagge osen så ekstremt brukervenligt vist den ikkje takler det?

 

Men til spill er nok mac ubrukelig ja. Så vist det er spille maskin ein ser etter så er det nok kun w2k eller xp som funker.

Kanskje ikke så rart når mac brukes av noen få prosent i forhol til pc, iallefall til dagligbruk, windows har sine ulemper og fordeler med å vær emest utbred, men er jo forsåelig at flest virus blir skrevet til den plattformen som flest bruker. Dessuten gjør ikke elendige IE det bedre. For all del ikke bruk IE for mac. Er så utdatert at.

 

Ønsker trådstarter å la sitt valg gå på bekostning av spill, like stor tilgjengelighet av tredjepartprogramvare (som kan føre med seg bra og dårlige faktorer) og bruke maskinen kommer med fra boksen av eller annerkjent og stabil programvare av fe.ks. adobe og macromedia er mac et bra valg. Mac koster mye i forhold til hardwaren. MEn en for jo design og tryggheten for pengene. Selv om en går glipp av fordelene og ulempene den mer utbredte windowsplattformen tilbyr. Men da må en en i større grad bruke pc'en på eget ansvar. Sikkerhetsoppdatere den nå og da, bruke antivirus, antispyware og brannmur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøvde Mac i dag for første gang, 12" Powerbook.

 

Overgangen fra Windows var overaskende smertefri, alt var logisk og behagelig. Det jeg ble mest imponert over på den knappe timen jeg satt med den var hvor lett det var å bruke ting som bluetooth, trådløst nett etc, det fungerte med en gang. Bluetooth har jeg slitt mye med på pcen :)

 

Tror det blir en mac ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...