Gå til innhold

mac vs. PC


E_mc2

Anbefalte innlegg

Oooooo.. Lukter jeg utartelsen til en skikkelig god gammel mac vs pc flamewar? Mwoahahah!

neida, bruker pc selv, men syns det er dumt at folk kommer med slike feilaktige påstander. Begge platformer har sine fordeler og bakdeler seff.

Men hadde det kommet til punktet hvor jeg ikke skulle game, hadde jeg nok valgt linux. Hadde jeg kjøpt mac, så hadde jeg vurdert osx på den, men er nok en litt ihuga linuxfantast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Må innrømme jeg ble VELDIG bekymret når postens tittel var "mac vs PC", men så langt syns jeg svarene har vært gjevnt over saklige og interessante. :D

 

Vurderte selv ibook for noen måneder siden etter jeg var lei den slepbare P4-laptopen jeg hadde, men etter mye frem og tilbake, endte jeg på en "spillbar" Centrino-maskin (til "Litt" mer enn ibookprisen :whistle: ...). Syns den var bedre på alle punkter (skjerm, hastighet, batteri, etc), så tror jeg valgte rett.

 

Etter windows XP kom så syns jeg "livskvaliteten" til oss PC-brukere har forbedret seg enormt. Selv om problemer dukker opp en gang iblandt, er det ikke en stor stressfaktor lenger.

 

Men jeg skal prøve en mac engang jeg og, er utrolig lekre maskiner og veldig bra til kontorbruk. Ville overhode ikke investert i noen dyrere modell enn en 12" ibook (muligens en 12" pb, men selv den er ioverkant. Prisene på 17" PB er latterlig iforhold til hva man får for pengene ). Da får man en (forholdsvis) rimelig og god kontor/studentmaskin med ok batterilevetid.

 

Skal du bare skrive, surfe og du vet 100% at du ikke er avhengig av programmer som er vanskelig å få tak i på OSX, så går d bra. Alltid artig å prøve noe nytt. Vil tro det ikke er noen problemer med å få solgt den igjen for en god pris skulle du ikke like den.

Lenke til kommentar
Ville overhode ikke investert i noen dyrere modell enn en 12" ibook (muligens en 12" pb, men selv den er ioverkant. Prisene på 17" PB er latterlig iforhold til hva man får for pengene ).

Prisen er ikke latterlig.

Med tanke på at man får 17", 1440x900 oppløsning, en meget god skjerm, 1,67ghz G4 Prosessor, 100GB, 512MB, Ati 9700 (128MB DDR), opplyst tastatur osv... så syntes jeg man får mye for pengene. Du får jo også verdens tynneste 17", veldig lite støy og en meget sexy maskin...

I tillegg verdens beste OS og verdens beste bundle programvarepakke.

 

PS: 22,990,- (gratis frakt)

Lenke til kommentar
Bruker ikke mac selv, men OS X har noen definitive fordeler, litt bedre på multitaskin bla, og ikek minst så kan du faktisk gå på nett uten firewall og nylig oppdatert OS uten å få ormer innen 30 minutt (noe man ikke akn si om XP)

 

AtW

Du mente nylig installert, og ikke nylig oppdatert, regner jeg med? ;)

Greit nok, det skal jeg være enig i.

 

Dey ble kåret til det i en eller annen viktig test. Det er det offisielt...

Men det betyr ikke at osx er den beste for MEG og mitt bruk. Punktum.

Om en eller annen luring har "testet" alle os og funnet ut at osx var det beste, har han nok ikke tatt med alle faktorer. Et viktig faktor er tilgjengelig programvare. Mange utviklingsverktøy fåes bare for windows, noe som gjør at osx blir for meg totalt ubrukelig. Så var det dette med spill da, men det har jo blitt nevnt x antall ganger før. Om jeg skulle hatt et os som ikke kunne kjøre GTA: San Andreas den dagen det kommer ut til pc, hadde jeg gått på veggen. Er nok å vente et ekstra halvt år.

 

Så resultatet kan være så offisiellt det bare vil. For MEG er win bedre. Forsåvidt er det ikke windows i seg selv som er ustabilt, men all den ubrukelige softwaren folk helt ukritisk pumper inn. Sikkerheten er det så som så med. Selv har jeg nok kompetanse til, i løpet av en times tid, å sette dette opp til å bli like sikkert som osx. Virus har jeg, takket være gratis virusprogram, ikke hatt siden midten av 90-tallet. ;)

 

Så var det dette med multitasking da. Har ikke testet osx nok til å uttale meg der, men win xp er ikke helt optimal, desverre.

Lenke til kommentar
Bruker ikke mac selv, men OS X har noen definitive fordeler, litt bedre på multitaskin bla, og ikek minst så kan du faktisk gå på nett uten firewall og nylig oppdatert OS uten å få ormer innen 30 minutt (noe man ikke akn si om XP)

 

AtW

Du mente nylig installert, og ikke nylig oppdatert, regner jeg med? ;)

Greit nok, det skal jeg være enig i.

.

Mente nylig oppdatert, med OSX kan du gå på nett uten nylig oppdatert OS, det kan du ikke med XP.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har selv en PowerBook 15". Kjøpte den hovedsakelig for jeg trenger en maskin til software utvikling og en som har x11. Men siden jeg ikke ville gå for en x86 og linux, var mac det beste. Falt for designet og os x med engang :) Likte også Apple sitt ADC program, som gir oss utviklingsverktøy, software og en masse annet som helper til i utvikling av programmer.

 

Til dere som er i tvil og skal kjøpe, ta en tur innom en butikk som har mac, og prøv. Gjorde dette selv, og noen dager etter var macen i hus :)

 

For ikke å snakke om iLife programmene. Anbefaler å prøve disse.

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat en hemmelighet at jeg synes det er flere fordeler med mac over win. Kan jo prøve å forklare hvorfor jeg mener det er flerer fordeler med mac over win.

 

Min hovedargument for å velge mac over win er brukervenlighet. Og da mener jeg ikke at det er lettere for en nybegynner å bruke maskinen, men at jeg føler jeg får gjort ting mer effektivt. Og selve systemet er mer logisk satt opp. At det ikke finnes virus til Mac er veldig praktiskt.

 

Synes argumenter som sikkerhet, og stabilitet ikke har så veldig mye å diskutere siden de aller færeste vil opleve problemer med det hos mac eller win.

 

Når det gjelder HW så er det statistisk færre feil med apple bærbare, etter egen erfaring så kan en eldre mac kjøre det nyeste operativsystmet respektabelt, menst en x86 maskin som er like gammel vil den ikke kunne kjøre det nyeste OSet like bra. Har egentlig ikke noe harde fakta som støtter det heller ikke, bare egen erfaring.

 

HW til apple er også dyrer, dette kan forklares med at Apple sponser software med dyrt HW. Du får jo svært mye software med en Mac, og med mye så er det ikke kvantitets software de har, det er kvalitets software.

 

Angående at det er få programmer til mac så stemmer det i to tilfeller, spill og regnskaps programer. Eller så finnes det like mange brukbare programer til mac og PC.

 

Mac er rettet mot massene, og det finnes ikke så mye for de som ikke skal ha noe som er helt normalt. Eks så har en en PC grunnet det finnes ingen macer som ikke er xserver som kan ha 8 interne HD. Og for de som spiller mye så er ikke mac og anbefalle, selv om det finnes flere spill som funker svært bra. De spillene som er helt nativ til Mac funker som en kule eks World of Warcraft.

 

Og med k-12 rabatt for alle som som er innen utdanings sektoren, studenter lærer osv. Det er en ganske sweet rabtatt og.

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg slet med det samme valget for en liten stund siden.

Mine bruksområder da var skole skole skole.. og litt world of warcraft på sida.

Jeg endte opp med å velge en Apple iBook 12". Og har vært strålende fornøyd til nå.

Mac er genialt og jobbe på, det er veldig brukervennlig i forhold til å koble i nettverk (på nett i det du plugger i tp'en) og den funker helt greit å spille wow på.

Designet er jo også nyyydelig.

 

Jeg har foreløpig ingen klager på macen. God batterilevetid har den også forresten.

 

Kan anbefale denne på det sterkeste.

 

Det eneste minuset er at det kan være vanskelig å finne software og spill til en mac.

Lenke til kommentar

Bruker selv iBook, og er kjempefornøyd med den, men skal du spille den nyeste og beste spillene så kjøper du ikke en iBook, simply put. Det hender jeg fyrer opp en økt CivIII, som er det eneste spiller jeg installert for tiden, men er du spillentusiast så velg en x86 (PC) med skikkelig skjermkort, så får du sparket fra deg. Selv bruker jeg xbox til spilling.

Lenke til kommentar

Grensesnittet på mac er laget slik at bestemors skal kunne bruke det. Man har dårlig med valgmuligheter innen personifisering av systemet, og det er laget slik at man ikke behandler filer fysisk, men som snarveier/virtuelle enheter i forskjellige programmer. F.eks. så surfer en mac bruker gjennom iTunes for å behandle musikk, mens han bruker et annet program for å behandle bilder.

 

Der hvor windows-brukeren har et felles samlingspunkt, nemlig windows utforsker, kan han gjøre alt han vil med alle filer, og åpne dedikerte programmer for mer avanserte gjøremål.

 

For dem som jobber med f.eks. websider og driver med en del programmering og opplastning, kan det koste dyrt å være mac-bruker. Det er nok ikke fullt så enkelt å få tak i gratisprogrammer til diverse gjøremål.

 

Videre er det mye vanskeligere for en mac-bruker å drive med fildeling. En kamerat av meg har fortsatt ikke klart å komme seg inn på direct connect, og om han gjør det, så er det nok begrenset hva han kan gjøre. I tillegg deler de fleste software som er tilpasset windows-plattformen.

 

Mac fungerer fint for bestemor når hun skal på nettet og betale regninger, eller for lillebror som vil ha musikk inn på iPoden sin.

 

For en proff bruker som vil ha mulighet til å gjøre det meste, er Windows XP Pro det beste alternativet.

 

For de som er ekstreme, er Linux det beste alternativer, men også der svikter det på bruksnytte for en vanlig bruker.

 

Mac OS er laget slik at man har null oversikt over hva som egentlig foregår. Man har ikke samme kontroll over hardware, oversikt over harddisk og det mangler fleksible muligheter.

 

For en som aldri har vært borti data, fungerer sikkert Mac strålende. For en vant windows-bruker må det være rene marerittet å gå over til Mac OS!

Endret av anth
Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt opptil flere ganger. Personlig vil jeg ikke anbefale noen å gå over. Hvorfor gjøre ting vanskelig, når alt fungerer perfekt med XP, og man er vant til den?

 

Hadde vi fortsatt ikke hatt noe mer enn windows 98, så skulle jeg også foretrukket Mac OS. Men så lenge XP er så stabilt som det er, og all verdens programvare er tilpasset pattformen, så har man jo her det mest fleksible systemet som kan brukes til hva man ønsker. Spilling, surfing, multimedia, programering osv osv.

 

Edit: Det hadde vært ganske artig hvis det derimot kom et alternativt operativsystem for PC, som kunne kjøre alt som er tilpasset windows.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Må sei at eg har litt anna erfaring med mac enn kva anth har, då eg jobber på ein plass er mac og windows-maskiner er vel 50/50,

og serverene kjører linux så er ser eg store fordeler med macen både i usability og muligheiten for underliggande "leiking".

Kritikken om at MaC Os er låst og bunde opp høres ut som OS 9 problemer og ikkje Mac OS X.

 

Korleis ting er organisert er smak og behag til den enkelte brukar. Mac bruker ein litt anna måte men det tar ikkje lang tid før ein kjem inn i det.

 

Eksempel er korleis bluetooth-oppsettet er orgnaisert.

I XP må du inn på Kontrolpanel for å dektektere og på nettverk for å endre tilkoblinga.

OS X har alt på same plassen (inkludert modemoppsettene)

 

Når det gjeld skjermene på powerbookene (som er har erfaring med) så er det himmel og hav i kvalitetsforskjell på min X300 og powerbookene, X300 ser då så dårlig ut at det er flaut. Powerbooken kan nok samanliknast med ein LaCie PhotovisonII (med dvi). Så det kan nok forklare kvifor apple har "låst" seg til visse storleiker på skjermane.

 

 

Så til trådstarter vil eg anbefale å kikke først på Mac og det litt grundig før du bestemmer deg, for ein bør velge det systemt som passer ein best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...