Gå til innhold

mac vs. PC


E_mc2

Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe meg bærbar pc, men i alle testene av mac mot vanlig pc, så tester de ikke pc'ene i spill og annen "ungdomsbruk."

Har blitt ganske lei av vanlig pc og alle problemene som kommer med tiden på dem, så nå er jeg egentlig ganske "gira" på å kjøpe mac.

 

Hvordan er egentlig en "billig mac" mot en "billig pc"?? Når det gjelder spill, surfing, surfing og videotitting??

 

Håper på hurtig svar.... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En "billig" bærbar Mac er en bra maskin om ikke så fryktelig billig. De starter på 9000 kroner for en 12" iBook. En bærbar PC koster fra 6000.

 

Apple tvilholder på sin standard skjermoppløsning. En 15" Powerbook skjerm har derfor 1280 x 854 punkter, mens på PC kan du får fra 1024x768 til 1600x1200 på en slik skjerm etter preferanse.

 

Ellers er Mac'en på høyde med - eller bedre enn - Windows PCer, avhengig av hvem du spør. Bortsett fra til spill.

 

Det store problemet med Mac er tilgjengeligheten av spill. Ikke alle de mest populære spillene på markedet er tilgjengelig på OSX. Skal du bruke en Mac til spill må du også en god del opp i pris. En 15" PowerBook til 17500 kroner er nok det billigste som duger til spilling. Da får du et Mobility Radeon 9700. Men for den prisen får du en Dell Inspiron 9300 med Geforece Go 6800...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For spilling er det vel stort sett pc som er best, selv om jeg vil tro at 3d-egenskapene på en billig mac er noe bedre enn på en billig pc. Dog er det ganske begrenset hvilke spill som blir utgitt for mac.

 

På annen bruk vil jeg absolutt anbefale mac - surfing og all annen vanlig bruk fungerer perfekt og uten problemer. Selv bruker jeg en stasjonær PC pluss en bærbar mac, noe som for meg er en perfekt kombinasjon.

Lenke til kommentar

Sorry to say, men grunnen til at folk har problemer med PC og ikke med mac er at de ikke kan noe som helst. En mac er lukket og låst, så du har ikke så mange muligheter til å f*cke opp der som en PC, rett og slett fordi brukeren ikke får lov til å gjøre noe annet enn det absolutte nødvendigste minimum. Det blir da litt feil IMO å skylde på PC plattformen, eller windows OS for den saks skyld, når 99,999% av alle feil er helt og holdent brukerfeil.

 

Mac'en er en buss i trafikken. du bestemmer hvor du vil kjøre, men du har omtrent ingen kontroll over hvordan du kommer deg dit...

 

For å komme med noe konstruktivt ti slutt, så vil jeg si at en mac er fin til arbeids-situasjoner. Du har tilgjengeig software for de aller fleste situasjoner, men i noen tilfeller må du nok vende deg til at det ikke finnes mac-versjoner av programmene du er vandt til (slik at du må vende deg til ny software).

 

Til spilbruk er en mac "ubrukelig" i mine øyne. Hovedsakelig fordi det nesten ikke blir laget spill til mac, og at de som BLIR tilpasset plattformen ligger åresvis etter utgivelse på andre plattformer. Det har riktignok blitt bedre med årene, men det er fremdeles unntaket mer enn regelen at du får et visst spill til mac. Om du ikke egentig bryr deg så mye om HVA du spiller så lenge du har NOE å spille, så er det nok å sette tennene i, men du vil aldri ha i nærheten av det samme utvalget som en PC.

 

I forhold til spill-ytelse så er det avhengig av hva du kjøper selvfølgelig, men litt so-so i forhold til hva du ville forventet fra en PC i samme prisklasse. Siden all mac hardware er standardisert, så skal det jo gå greit å få et demonstrasjon, så ser du jo selv hvordan ytelsen er. Vet ikek hvor i landet du bor, men i de fleste byer så finnes det minst en større mac-forhandler som du sikker kan ordne en demonstrasjon hos.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Sorry to say, men grunnen til at folk har problemer med PC og ikke med mac er at de ikke kan noe som helst. En mac er lukket og låst, så du har ikke så mange muligheter til å f*cke opp der som en PC, rett og slett fordi brukeren ikke får lov til å gjøre noe annet enn det absolutte nødvendigste minimum. Det blir da litt feil IMO å skylde på PC plattformen, eller windows OS for den saks skyld, når 99,999% av alle feil er helt og holdent brukerfeil.

:yes: ...veldig bra sagt! kan ikke være mer enig!

Lenke til kommentar

Kan ikkje sei eg er heilt enig med deg Stigma. Windows er ekstremt utsat for virus og spyware som ikkje akuratt kan kalles ein brukerfeil. Eg har og hatt problemer med windows når det gjeder både software og hardware. (kan sikert ha gjort mykje bruker feil, men det er nok ikkje heile problemet) Og kva er poenget med å lagge osen så ekstremt brukervenligt vist den ikkje takler det?

 

Men til spill er nok mac ubrukelig ja. Så vist det er spille maskin ein ser etter så er det nok kun w2k eller xp som funker.

Lenke til kommentar

Jeg har fått øynene mer og mer opp for mac i det siste, da jeg har en kamerat som i løpet av mindre enn et år kjøpte en iPod, prøvde mac for første gang, fikk jobb hos en mac-forhandler, skaffet seg powerbook 12" og iMac 17" G4, og er nå mac-ansvarlig i butikken han jobber i. Nå har han skiftet til PB 15" og iMac 20" G5, så det går en liten vits om hvor ofte han skifter mac'er...

 

De maskinene han har, og har hatt, har vært temmelig kraftige, så det jeg har prøvd av spill har funket utmerket, og siden mine to favoritter uansett plattform er Halo- og Unreal-serien har jeg ikke hatt så mye å klage på når det gjelder utvalget heller. Men det er når det gjelder den vanlige bruken at OSX virkelig skinner! Jeg leste en sammenligning med en buss litt lengre opp i posten, og joda, det er ikke så mye du styrer selv, men det trenger du ikke til vanlig bruk heller. Vil du absolutt ha kontroll over den minste ting som foregår på mac'en din, så kan du det også, men det ser jeg ikke helt vitsen med i de fleste situasjoner.

 

Når du kjøper en ny mac får du også med nyeste versjon av iLife, en programvarepakke som jeg syns er mildt sagt imponerende. Ja det er sikkert mulig å få tak i lignende programmer gratis/til en billig penge, men her er alt integrert, og som sagt følger alt med! Hvis du eller noen i vennegjengen holder på med f.eks skateboard/snowboard er det kult å ha et kraftig men brukervennlig videoredigerings-program hvis dere filmer litt (av egen erfaring) uten å måtte betale i dyre dommer for adobe premiére eller lignende. (Den erfaringen jeg har med premiére er ikke spesielt god heller, jeg fikk nemlig som "hovednerd" i oppgave å få Premiére 6.0 til å fungere under WinXP...(nei det går ikke spesiellt godt, måtte oppgradere ja)).

 

Jeg sitter på en Alienware, noe jeg nesten angrer litt på etter å ha sett hvor bra mac har blitt. Men jeg jobber med 3D, og 3D studio klarte jeg ikke å finne ut om var tilgjengelig til mac før jeg kjøpte ny pc. Nå går jeg på idéfagskolen og har skiftet til Maya, som finnes til Mac, så i dag hadde det ikke blitt alienware!

 

Min anbefaling midt oppi det her, kjøp en bærbar mac! Til daglig bruk syns jeg OSX er helt overlegent WinXP, for å bruke en av Apple's egne klisjéer: "It just works", en "sannhet" som krever du har 512MB ram eller mer. Når det gjelder spill, kjøp en Xbox! Prisen for en Xbox + passe kraftig iBook = mindre enn kraftig bærbar PC for spilling. Xboxen kan du bruke med 3 andre kamerater samtidig, du kan spille over Live og på lokalnett, du får tilogmed CS (som suger til Xbox, men det finnes) om det skulle være et ønske! Med mindre du holder mye på med lan-parties eller tilsvarende ser jeg ikke så mye bruk for pc sånn som det er i dag! De fleste store spillene finnes til mac også, det tar litt tid for noen av titlene å komme ut, men som sagt tidligere i tråden, det begynner å hjelpe. Du får ikke Half-Life 2 (legger hodet til hugg) men det vil jeg påstå er et møkkaspill uansett...

 

Som sagt, jeg tror du blir fornøyd med mac. Hadde jeg tenkt meg om når jeg kjøpte min Alienware hadde jeg gått for en 15.000,- spill-pc og en 20.000,- powerbook, og fortsatt hatt penger til overs. Arbeidsstasjoner er oppskrytt!

 

Nå må jeg desverre løpe, jeg tror nemlig jeg hører CS-mafiaen og HL2-geriljaen banke på døra pga kommentaren min over :whistle:

Lenke til kommentar

Kommentar til Th3obald:

 

Trådstarter trenger en BÆRBAR PC/MAC bl.a. til spilling. Forslaget om Xbox etc blir fullstendig off topic; jeg synes jeg SER trådstarter komme drassende på sin nye bærbare mac, med eksternt USB video-inn kort for å kunne koble XBOXen sin til mac, samt en flunkende ny XBOX og batteriadapter (hvis det i det hele tatt finnes) for å kunne bruke xboxen f.eks. på bussen.

 

Dere skjønner tegninga...

 

Kjøp en rimelig PC med Ati 9700 e.l. Da har du så det holder.

 

 

..og ennå en gang til TH3obald: Man sammenlikner ikke iMovie og Premiere om man vet hva man snakker om :no:.

 

My 2 cents... :)

Endret av akerb
Lenke til kommentar

Vel her var det mange forskjellige svar.

Her er en liten oppsummering/min mening:

 

Spilling: Her er eneste minus at det koster mer for spill til Mac og at det er mindre utvalg enn på PC. Kjøp en PC hvis du skal spille mye.

 

Surfing: Her er Mac overlegen, jeg har selv en PowerBook G4 15". Den er overlegen på dette feltet. MacOSX slår Windows overlegent her. I tillegg er PowerBook-serien lette, lydløse (helt lydløse altså) og god kvalitet. Velg Mac her.

 

Kontorbruk: Her kommer det helt an på hvilke programmer du bruker. Hvis du er avhengig av Office så ville jeg ikke kjøpt Mac. Riktignok er Office tilgjengelig for Mac men det koster svinsk mye (2000-3000kr tror jeg). Men, jeg har dette og det funker utmerket (noen av systemfeilene fra microsoft henger fortsatt med...). Jeg ville valgt en Mac hvis det er mulig i henhold til de programmene du bruker.

 

Altså, etter min mening. Kjøp en Mac hvis du ikke skal spille. Men husk, du MÅ ha 512MB ram. Jeg har også en iBook, da med 256MB, det går treeeigt.

Kjøp helst en PowerBook, disse yter mye bedre.

Legg også merke til at en Mac kan få problemer ved full HDD. Jeg har en 80GB i min PowerBook. På 70GB "krasjer" den av og til (lite i forhold til en PC). Den går også litt treigere i noen tilfeller.

 

Vil anbsolutt anbefale en 15" PowerBook. Men, slik luksus koster. En annen mulig het er 12" som koster en del mindre. Da får du jevnt over like god ytelse, kun skjermkortet utgjør en merkbar forskjell, da helst kun til spill (FX5200 vs. ATI9700 Pro).

 

Mer info.

 

Du kan jo også velge å kjøpe en Mac uten "SuperDrive". Det vil si DVD-brenner.

Det kan spare en del lapper...

Lenke til kommentar
Hvis du aldri hadde hatt noe med pc å gjøre fra før ville jeg anbefalt å ta mac, men siden du er vant til pc anbefaller jeg deg å lære deg litt mer om oppbyggingen i Windows og klare å skreddersy det til å ikke by på store problemer, eller bare bytte til Debian..

Det er ikke nøvdvendig å "styre" så mye når man bare kan kjøpe en Mac med verdens beste operativsystem...

 

Dessuten er overgangen fra Windows en ren fornøyelse :p

Lenke til kommentar
Surfing: Her er Mac overlegen, jeg har selv en PowerBook G4 15". Den er overlegen på dette feltet. MacOSX slår Windows overlegent her. I tillegg er PowerBook-serien lette, lydløse (helt lydløse altså) og god kvalitet. Velg Mac her.

Hadde vært flott med en begrunnelse for hvorfor mac skulle være så "overlegent" til noe så enkelt som surfing. Har ikke hørt mye positivt om safari, og de andre "store" browsere fåes til begge plattformer.

Powerbook, som alle laptoper, er ikke lydløs under tung bruk. Jeg har erfart at de er _svært_ stille, men en kamerat av meg klager litt over støy ved tung bruk.

 

En annen grunn til å velge PC er mulighet for sxga+. Veldig behagelig å kunne kjøre litt høyere oppløsning enn 1280x854 på en 15".

 

Selv har jeg siklet litt på en powerbook 12", men endte opp med en 17" klump(se sigg). -go figure! :!:

Lenke til kommentar
Surfing: Her er Mac overlegen, jeg har selv en PowerBook G4 15". Den er overlegen på dette feltet. MacOSX slår Windows overlegent her. I tillegg er PowerBook-serien lette, lydløse (helt lydløse altså) og god kvalitet. Velg Mac her.

Hadde vært flott med en begrunnelse for hvorfor mac skulle være så "overlegent" til noe så enkelt som surfing. Har ikke hørt mye positivt om safari, og de andre "store" browsere fåes til begge plattformer.

Powerbook, som alle laptoper, er ikke lydløs under tung bruk. Jeg har erfart at de er _svært_ stille, men en kamerat av meg klager litt over støy ved tung bruk.

 

En annen grunn til å velge PC er mulighet for sxga+. Veldig behagelig å kunne kjøre litt høyere oppløsning enn 1280x854 på en 15".

 

Selv har jeg siklet litt på en powerbook 12", men endte opp med en 17" klump(se sigg). -go figure! :!:

Brukes selv Firefox til surfing på Mac. Grunnen til at jeg mener at Mac er overlegent på dette feltet er nettop det jeg nevte om støy. Du sier at den bråker under tung bruk, det kommer an på hva man definerer som bråk. Hvis man sammenligner med f.eks. en boxedvifte til Intel eller AMD er dette lydløst...

 

Et annet viktig kriterium er vekt. En PowerMac veier nærmest ingenting i forhold til størrelse.

Den er også laget i et "deilig" materiale og er meget behagelig til "sofasurfing"...

Altså surfing i en sofa eller godstol. I kombinasjon med trådløst nettverk er dette helt fantastisk :thumbup:

Lenke til kommentar
Brukes selv Firefox til surfing på Mac. Grunnen til at jeg mener at Mac er overlegent på dette feltet er nettop det jeg nevte om støy. Du sier at den bråker under tung bruk, det kommer an på hva man definerer som bråk. Hvis man sammenligner med f.eks. en boxedvifte til Intel eller AMD er dette lydløst...

 

Et annet viktig kriterium er vekt. En PowerMac veier nærmest ingenting i forhold til størrelse.

Den er også laget i et "deilig" materiale og er meget behagelig til "sofasurfing"...

Altså surfing i en sofa eller godstol. I kombinasjon med trådløst nettverk er dette helt fantastisk :thumbup:

Det bør nevnes at centrinoplattformen genererer omtrent null varme ved lett bruk(surfing), og støyer dertil sært lite. Det avhenger selvfølgelig av produsenten.

Min i9300 kan surfe på nettet _helt_ vifteløst, men problemet mitt da er at harddisken støyer litt ettersom den er 7200rpm. Men, poenget mitt, er at pentium m genererer minimalt med varme.

 

Jeg holder med deg i at powerbook-serien sitter godt i fanget, men de er ikke spesielt lette. PB 17"(til dama) veier ca like mye som min i9300, bare for å sammenligne. Størrelsen er derimot forholdsvis forskjellig. La ut en billedserie på dette her.

 

Jeg har ikke tenkt til å fraråde noen til å kjøpe powerbook, men jeg syntes du kunne kommet med bedre argumenter, f.eks:

- Harddiskbeskyttelsen(Sudden Motion Sensor), liknende den ibm benytter.

- Opplyst tastatur. :cool:

- Verdens tynneste laptoper.

- _Svært_ solid bygd.

- Digital (optisk?)lydutgang.

- OSX Tiger(for de som ikke spiller eller driver med utbredt systemutvikling)

- Skyhøy siklefaktor fra forbipasserende når du sitter på en café med lattéen(drikker ikke alle mac'ere det :p ).

 

Problemet er vel også at powermac ikke er en "billig-mac" som trådstarter spurte etter. ibook har jeg ingen erfaringer med, men kan ikke se for meg at den er like god som en PB.

Lenke til kommentar
Sorry to say, men grunnen til at folk har problemer med PC og ikke med mac er at de ikke kan noe som helst. En mac er lukket og låst, så du har ikke så mange muligheter til å f*cke opp der som en PC, rett og slett fordi brukeren ikke får lov til å gjøre noe annet enn det absolutte nødvendigste minimum. Det blir da litt feil IMO å skylde på PC plattformen, eller windows OS for den saks skyld, når 99,999% av alle feil er helt og holdent brukerfeil.

 

Hvis du kan litt om hvordan osx er bygd opp, så er det basert på unix. Har vært litt borti det selv, og kjenner flere som hat mac, og dette er folk som studerer til it-ing. At mac er et lukket system er bare tull, men det er beskyttet, og ikke like lett å fucke opp. Kan man bruke sin egen maskin så er dette en mye mer åpen plattform en windows, men det er en litt høyere terskel for å bruke systemet skikkelig.

 

At du har tatt i en mac og ikke klart å gjøre så mye, betyr ikke at det er et lukket system, det betyr bare at DU ikke klarte å utnytte det skikkelig!

Endret av TriNitroToluen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...