Gå til innhold

LED i basskass, som følger bassen


Anbefalte innlegg

lurte på om noen kan hjelpe meg med hvodan jeg skal koble LED's i en basskasse. de skal blinke etter bassen, fint om noen har noen skjemaer eller tegninger på printplater. tenkte litt på en motstand og en spenningsregulator/zenerdiode, men vet ikke om det vil funke.

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bliker helt sikkert ikke så fort. Den fungerer helt sikkert som alle andre slike VU-metre.

Og hvis den skulle gjøre det er det likevel ikke noe problem. Du vil bare se at den lyser hver gang bassen slår.

 

Eks.

Hvis bassen på 50 Hz slår 3 ganger i sekundet i 20 ms, vil den blinke 10 ganger på 200 ms hvert 333 ms. Likevel vil du bare se kostante blink i 200 ms hvert 333ms.

 

Hvordan har du tenkt til å koble til VU-meteret? Hvis du kobler den til signalet bør du lage et lavpassfilter, men hvis du kobler den på bassen/bassutgangen slipper du delefilter.

 

space

Lenke til kommentar

Ehm du bør ikke la suben spille helt opp til 120Hz. Det blir mye bråk.

 

Skal du ha dette i bil eller hjemme?

Fordelen med bilforsterkere er at de som regel har innebygde delefilter du kan variere etter eget ønske.

Jeg ville ikke gått over 60Hz. Ligger vel lavere i bilen min tenker jeg.

 

Den kretsen LM3915 kobles til en linjeutgang. Trenger i tillegg 12V strømtilkobling.

Trenger ikke noe delefilter, bare å følge koblingsanvisningen.

Lenke til kommentar

Hei, ta å se litt på produsentens informasjon. Der finner du datablad, og det er også mulig å få et gratis prøveeksemplar av kretsen.

 

I databladet er det et forslag til kobling, du kan ta utgangspunkt i det. Der står det også hvordan du skal dimesjonere motstandene.

 

I uthangspunktet trenger du:

 

1 stk LM3915

1 stk 1.24kOhm motstand

1 stk 8.06 kOhm motstand

1 stk 2.2uF kondensator, type tantal

10 stk LED

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

i mine unge dager kobler jeg bare på vanlige 12V lyspærer rett på høyttaler utagangene , eneste var et pærene sluttet og lyse hvist man spilte for høyt .

 

hvor bra dette er for en forsterker er uvist , men lyset blinker i nogen lunde takt med musikke, pluss at den varierer i styrke med lydstyrken ,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...