Gå til innhold

Sølte nettopp brus over hele laptopen. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg slo den straks av og trakk ut strømledningen samt koblet av batteriet.

Snudde den opp ned, og lot den ligge et kvarters tid.

Forsøkte så å skru ut skruene under, for å komme til kretskortene. Men noen sitter så godt, at jeg nå har to fingertupper som ikke fungerer.

Snudde den igjen, og støvsugde tastaturet for væske.

Situasjonen nå er at jeg ikke vet om det kom (eller hvor mye som kom) nedi selve maskinen.

Hva gjør jeg nå?

Maskinen er en HP Pavilion zv-5452ea

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det aller første man må gjøre ved slike uhell er å øyeblikkelig ta ut strømforsyning og batterier.. Ting korroderer 100ggr raskere når det står strøm på kretsen

Det neste er å finne fram skrujernet.. skru helt til du har åpnet lappisen.. lønner seg sjelden å vente til "du står opp" neste dag..

Lenke til kommentar

Spør jo hvor mye søl som kom inn i PC`en, sett lappisen inn i stekovnen på 50grader, døra litt på gløtt.. la stå over natta..

Vanndelen av væsken skulle da ha fordampet og sukker laken som ligger igjen gjør ikke så store skaden, du kjøper deg iallefall mye tid

Tastaturer er det ikke såå farlig med, koster deg ikke skjorta å bytte ut

Hadde det vært en 1557 skulle du ha klart å åpnet den på ca.5min med min hjelp, men det er det jo ikke så da må jeg bare beklage :no:

EDIT: Husk at batteriet IKKE må stå i lappisen hvis du velger å sette i stekovn

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
@ArcticOC: Tusen millioner hjertelige takk! Du har reddet nattesøvnen min. Fikk opp tastaturet, og der så jeg til min store overraskelse at all væsken var klemt mellom tastaturet og plastikken under. Ikke en dråpe var dryppet ned på kretskortet.

*Lettet*

Ingen hårsmak!! :p

Fint at det fixet seg for deg.. synd om du skulle miste nattesøvnen

Lenke til kommentar

Skrur sammen maskinen nå, og satser på å starte den uten problemer. Tror du det kan ligge væske under selve tastene (kom ikke til der), og har det noe å si? Det meste er vel fordampet... Slike jeg forstod det, så oppretter tasten elektronisk forbindelse under beskyttelseslaget. Altså der hvor det ikke var vått.

Lenke til kommentar
Skrur sammen maskinen nå, og satser på å starte den uten problemer. Tror du det kan ligge væske under selve tastene (kom ikke til der), og har det noe å si? Det meste er vel fordampet... Slike jeg forstod det, så oppretter tasten elektronisk forbindelse under beskyttelseslaget. Altså der hvor det ikke var vått.

Det stemmer.. men du kan i ettertid oppleve at tastene henger i klisset. Men som jeg nevnte før så koster ikke nytt tastaurs så mange kronene (3-400) hvis det skulle begynne å plage deg i ettertid. Det viktigste er at det ikke ligger søl lengere inn i maskinen

Lenke til kommentar

vil bare si at man skal være litt forsiktig med å putte slike saker i steikern..

Hadde et tastatur inn i en gang på ca 50 grader, og det fikk små skader i plasikken på noen taster. Ikke all plastik som tåler like mye varme tydligvis...

Lenke til kommentar
vil bare si at man skal være litt forsiktig med å putte slike saker i steikern..

Hadde et tastatur inn i en gang på ca 50 grader, og det fikk små skader i plasikken på noen taster. Ikke all plastik som tåler like mye varme tydligvis...

alltid huske å sette døra på gløtt ;) les tidligere i tråden

Varmluftsovner er å foretrekke

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...