Gå til innhold

Kjøpe Dell Latitude X1 nå eller senere?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som dere sikkert skjønner så er jeg interressert i og kjøpe en X1 fra Dell. Tenker på å kjøpe den med 1280MB ram, ekstra batteri og et par smågreider.

 

Jeg trenger den til august, da jeg begynner på psykologistudiet i Bergen da. Frister å kjøpe den nå, men er det lurt? Vil den falle i pris de kommende 3 månedene? Vil det komme nye ting innen den tid?

 

Liker egentlig AMD best, men er litt utålmodig av meg, så vil helst ha maskin nå. Det jeg lurer på er om det er lurt å vente på at det kommer flere Turion-maskiner? Det er jo 64-bit, det er jo en fordel.

 

Oppsumert:

 

1. Vil maskinen bli en god del billigere hvis jeg venter?

2. Er det smart å vente på Turion (kommer det noen maskiner med Turion som kan konkurrere med X1 på portabilitet og batteritid)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer neppe like små Turion maskiner. Grunnen til dette er at ULV prosessoren til Intel har en effektbruk på maks 5W. Turion har 25 og 35W for henholdsvis MT og ML utgaven.

 

Men jeg tipper at det kommer endel i størrelsen tilsvarende Asus W5A som ligger rundt 1,6-1,8 kg. Vi kommer selvsagt med tester av de mest interessante maskinene på markedet, og vi håper å få tak i en maskin iløpet av april.

Lenke til kommentar

Antar at du egentlig ønsker en god unnskyldning for å kjøpe en X1? Nesten blitt en naturlov at det blir billigere på litt sikt. Dvs du får sikkert en råere X1 over sommeren. Dell blir jo blant annet kritisert for sine høye minnepriser. Leste i går var det vel at nå begynner det å bli overproduksjon av minne på verdensmarkedet, og dermed lavere priser på minne. Så er vel noe å hente på bare å vente litt på det. Og ikke minst X1 er akkuratt introdusert, ikke helt umulig at den har noen barnesykdommer som blir rettet på senere versjoner av den maskinen.

 

Men for all del, veldig sexy maskin. Spesielt det at den er vifteløs. Vuderer sterkt å selge min relativt nye maskin for å få kloa i den X1en selv. Ganske lei viftelyd.

Lenke til kommentar

På jakt etter en unnskyldning ja.

 

Ser at det står "Utløper 27.04.05" på X1-sidene hos Dell. Man får jo ikke noe ekstra med i prisen på noen av de tre alternativene, så hva er det som er så spesielt med dem?

 

En annen ting jeg lurer på er forsikringen til Dell. Koster 1700 for 3 års forsikring. Hva dekkes da? Tyveri? Får jeg ny hvis jeg mister den ned en trapp, tømmer en liter juice på den eller glemmer den i regnet? Eller på taket til bilen for den saks skyld :)

 

Fann ikke noe info på sidene til Dell.

 

 

Minnet blir faktisk like billig hos Dell som hos Komplett. Velger jeg den billigste modellen av de tre (linken ovenfor) og konfiguerer den slik jeg vil ha den, bare uten den ekstra 1024MB minnebrikka, blir den 1300 billigere enn den til venstre blir. Da har den til venstre 1GB ekstra RAM.

 

 

En annen ting: Hva er forskjellen på Win XP med eller uten "Media"?

 

Det beste hadde vel vært hvis jeg hadde ringt til Dell og spurt, men har ikke tid den kommende uken.

Endret av miicard
Lenke til kommentar

Informasjon om servicenivåene kan du finne her:

http://www1.euro.dell.com/content/topics/t...dhs1&l=no&s=dhs

 

Og ja CompleteCare dekker det du nevnte.

 

EDIT:

 

Det er tre typer completecare. En som er tyveriforsikring som koster 1874 kr for tre år, en som dekker skade som koster 1738 for tre år og en som dekker begge deler som koster 2499 kr for tre år.

 

På side to på ordrevisningen kan du se alle servicenivåer osv.

Lenke til kommentar
Minnet blir faktisk like billig hos Dell som hos Komplett. Velger jeg den billigste modellen av de tre (linken ovenfor) og konfiguerer den slik jeg vil ha den, bare uten den ekstra 1024MB minnebrikka, blir den 1300 billigere enn den til venstre blir. Da har den til venstre 1GB ekstra RAM.

What?

 

kosta jo 4000 kr for 1gb ram extra på dell.no?

Lenke til kommentar

Han har jo rett, det blir 1350,- i forskjell på 256MB ram og 1280MB.

 

Alternativ 1: Ultralett bærbar PC - Mobilitet til en rimelig pris - 16.456,-

 

Alternativ 2: Ultralett bærbar PC - Utvidede funksjoner 15.096,-

 

 

Konfigurasjon felles:

 

- 1,1GHz

- 3-cells battery

- 60GB

- ekstern 8X DVD+/-RW drive

 

Alternativ 1: 1280MB RAM

Alternativ 2: 256MB RAM

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Minnet blir faktisk like billig hos Dell som hos Komplett. Velger jeg den billigste modellen av de tre (linken ovenfor) og konfiguerer den slik jeg vil ha den, bare uten den ekstra 1024MB minnebrikka, blir den 1300 billigere enn den til venstre blir. Da har den til venstre 1GB ekstra RAM.

What?

 

kosta jo 4000 kr for 1gb ram extra på dell.no?

Nja, det kommer an på hvilken pris du regner fra. Når man leker seg med Dells webshop er det viktig å forstå hvordan den virker. Det er ikke likeegydig hvilken "pakke" man starter med når man kofigurerer.

 

EDIT: Skulle sagt midterste modellen, ikke billigste!!

 

Først av alt: Jeg tror det er en feil på sidene. Den dyreste modellen står oppgitt til 15 613 kroner i oversikten, men når du kommer inn på siden koster den plutselig 16 456.

 

Om du konfigurerer den midterste modellen helt likt (med full ram og 60 gig disk) kommer den på 17 462, mot 16 456 for den dyreste, altså sparer du tusen kroner på å velge den dyreste hvis du skal ha den konfigurasjonen. Den dyreste modellen har med andre ord "kvantumsrabatt".

 

Om du så tar bort RAM'en i den midterste ender den på 14 408. Siden den dyreste koster 16 456 med RAM, sparer du altså 2000 kroner, ikke 4000. (Da har den billigste riktignok 2x256.)

 

Om du sammeligner de 14 408 med 15 613, så er det tilsynelatende bare 1200 kroner å spare, men det tror jeg altså er en trykkleif fra Dell. Du får ikke konfigurert maskinen til den prisen.

 

EDIT: Sammenlignet med feil modell! Nostradamus har selvsagt det riktige regnestykket sammelignet med den billigste modellen!

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

noen som har peiling på hvilket tilbud som løper ut den 27/4 som det står på Dell sine bestillingssider?

 

Tviler på at den synker så mye i pris. Det er en ultraportabel og det fokuseres ikke på ytelse, den vil ikke synke mye i pris før neste modell kommer tror jeg!

 

Kjøpte i sin tid Dell Latitude X200 for 17.000,- Den hadde vært på markedet en stund men prisen var ikke vesentlig lavere enn ved introduksjonen

Lenke til kommentar

Jezz du har rett tommyboi :) Man har 2000,- å bruke på RAM i tillegg til at man kan selge den 256MB brikken hvis man vil.

 

Kingston 1024MB koster 1203,- og Crucial 1024MB koster 4017,- Hva er egentlig forskjellen på de to? Blir selvsagt kjøpt inn Kingston, bare lurer på hvorfor den ene koster 3,5 ganger mer?

 

 

_Spook_: Hvordan gikk det med soltesten?

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Jezz du har rett tommyboi :) Man har 2000,- å bruke på RAM i tillegg til at man kan selge den 256MB brikken hvis man vil.

 

Kingston 1024MB koster 1203,- og Crucial 1024MB koster 4017,- Hva er egentlig forskjellen på de to? Blir selvsagt kjøpt inn Kingston, bare lurer på hvorfor den ene koster 3,5 ganger mer?

Crucial brikken er bare overpriset, og i tillegg er det PC3200 (CL3) :roll:

Lenke til kommentar
_Spook_: Hvordan gikk det med soltesten?

Skjermen fungerer heller dårlig i direkte sollys ut fra det jeg fikk testet...

Det gjer det på min laptop også? Ser jo ingenting nesten. (ECS G556E)

 

Er det noken lcd skjermer som funker bra i sol lys da?

 

 

ser jo på mobilen min og, vedlig dårlig.

Lenke til kommentar

Oppdatere litt her. "Tilbudet" til Dell sluttet jo i går, og det var jo bare bra :)

 

Går man inn på X1 sin side (som var linket til lenger oppe i tråden), og går inn på alternativet til høyre, er det samme pris som før, men nå er det 1GB ekstra med i prisen.

 

Slik jeg skal ha den:

  • Intel® Pentium® M prosessor 733 (1.10GHz, 2MB L2 cache, 400MHz FSB) +12.1" XGA LCD
  • Microsoft® Windows® XP Professional SP2 med Media, NTFS (norsk)
  • 1152MB400MHzDDR2Memory(1x1028+1x256inBase)
  • 3CellPrimaryBattery
  • Second6Cell54WHrBattery
  • 60GB(4200rpm)HardDrive
  • ekstern 8X DVD+/-RW drive med dekodersoftware inklusive ekstern D-Bay Attachment
  • 56.6k V.92 internt modem
  • Intel® trådløs 2200 802.11b/g Mini PCI-kort
  • BluetoothEnabledOption
  • 50WACAdapter
  • (QWERTY)-InternalKeyboard
  • Classic nylon bæreveske
  • Dell™ Combination Auto /Air Power adapter

Pris: 17 438,-

 

 

Vil ha med forsikring, siden maskinen er såpass dyr.

  • CompleteCare™ 3 år neste arbeidsdag Multi Cover [legg til 2.499,- eller 92,-/måned1]

Er jo dyrt med 2499,- for å forsikre maskinen sin. Er det andre plasser som tilbyr like god forsikring til en mindre sum?

 

 

Har abstinenser her jeg sitter. Vil trykke på bestill, men siden det er såpass mye penger nøler jeg. Tenk hvis jeg ikke blir fornøyd og litt til :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...