Don Spiff Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Fetteren min har en disk av typen som topic sier, og problemet med denne er at når denne settes inn i systemet (uavhengig av master/slave eller windisk/lagringsdisk), så nekter pc'n å starte... Kjører WinXP og den bare "henger" i loading skjermen til XP. Måleren går over skjermen, men det skjer ikke noe mer enn det. Tar jeg ut disken så starter systemet opp igjen helt uten trøbbel. Er det noen mulighet å få fikset dette, eller skal jeg bare kaste disken langt pokker i vold og be han skaffe seg en ny? hehe... Disken er forøvrig ikke mer enn 2 år gammel (2003 modell). Håper på svar. Mvh. Don Spiff Lenke til kommentar
GnX Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Du kan vel alltids sjekke om den faktisk er defekt ved å laste ned iso-imaget du finner her. Brenn den ut på en plate og boot fra den for å kjøre sjekken. Lenke til kommentar
GnX Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Ops, ble litt feil det der http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/m...upport/Software Downloads/ATA Hard Drives&downloadID=113&displayEULA=true Styrer klar av å mekke link jeg... Lenke til kommentar
GnX Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Blir visst feil uansett, hehe. Lenke til kommentar
Don Spiff Skrevet 19. april 2005 Forfatter Del Skrevet 19. april 2005 Gjorde som du sa, hentet iso-fila, brant den ut og boota på den. Kommer ikke lenger enn til "scanning devices". Der stopper den rett og slett og jeg får ikke gjort noen ting.. Men takk for tipset, kanskje jeg kan bruke iso-fila en annen gang Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 (endret) Kommer ikke lenger enn til "scanning devices". Der stopper den rett og slett og jeg får ikke gjort noen ting.. Hei, Har du sjekket om der mangler nogen av de små pinne på disken, der du setter i harddiskkabelen. Lett å bøye/knekke disse. Ellers er der jo å prøve disken i en annen maskin og/eller prøve et annet (nytt) harddisk kabel. Og dobbelsjekke jumpersetting. Mvh Kimmer Endret 20. april 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
Don Spiff Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Hei, Alle de små pinnene er der, og har testet i 2 maskiner (min egen og fettern min sin). Testet 2 forskjellige kabler, min og hans, men det samme skjer. Har dobbeltsjekket jumpersettingene og selve POST-skjermen i bios setter HD'n på riktig "plass" så å si, men kommer desverrre ikke lengre enn til loadingskjermen til WinXP. Ellers takk for gode råd Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Hei, Alle de små pinnene er der, og har testet i 2 maskiner (min egen og fettern min sin). Testet 2 forskjellige kabler, min og hans, men det samme skjer. Har dobbeltsjekket jumpersettingene og selve POST-skjermen i bios setter HD'n på riktig "plass" så å si, men kommer desverrre ikke lengre enn til loadingskjermen til WinXP. Ellers takk for gode råd Hei, Og innstillinger for HD i BIOS er satt til autodetect? Bedst å teste med den harddisk alene (ikke andre hardisker koplet til) Jeg er nødt for å spørge - før den får det røde kort: Haddiskkabelen er av 80pins typen? HD'en sitter alene på kabelen og i enden av kabelen (og jumper satt som master)? Blå kontakt på kabelen sitter på hovedkortet? Kjører WinXP og den bare "henger" i loading skjermen til XP. Måleren går over skjermen, men det skjer ikke noe mer enn det. Tar jeg ut disken så starter systemet opp igjen helt uten trøbbel. Edit: Hvordan har du koplet dette opplegget (når du testet) med 2 eller flere harddisker og en CD-rom? (Ser i profil din at du har en del harddisker i din maskin) Mvh Kimmer Endret 20. april 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
Don Spiff Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Autodetect i bios: ja. 80 pins IDE-kabel: ja. Står i enden av kabel og som master: ja. Blå kontakt på kabel står i HK: ja. Prøvd både med alle diskene mine tilkoblet, og bare den ene tilkoblet (med og uten optisk drev), samme resultat. Prøvde den i min fetters maskin på samme måte (dette er den eneste disken hans). Så det eneste jeg ikke har prøvd er å putte HD'en i et eksternt kabinett for å faktisk se at den lar seg finne i Windows. Prøvde også å sette HD'en som slave på midterste kontakt på IDE-kabel for å se om jeg fikk se den i Windows, men Windows nekter å laste når denne disken er i systemet (både mitt og min fetters system). Så begynner å bli litt rådvll her kan man si.. hehe Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Så begynner å bli litt rådvll her kan man si.. hehe Hei, Tja ehh! Hva kan man si: "RiP" (Rest in Peace) Nei, jeg kan ikke komme på mer, du kan prøve ut. Og dog - en siste ting er å laste ned PowerMax fra Maxtor Support siden og lage en bootbar diskette og teste med den. Dette diagnoseprogram burde få kontakt med HD'en, hvis den blir genkjent i BIOS. (sikkert samme prog som du la på CD'en - men prøv med en bootbar diskette). Du får prøve alt, hva andre foreslår og hva du selv kan komme på - før du begraver den. Kan ikke huske om der var 1, 3 eller 5 år garanti på den +9 80GB serie - dette bør du undersøke. Edit: Glemte linken. Mvh Kimmer Endret 20. april 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
Don Spiff Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Takk for alle gode råd og vink. Men har nok desverre ingen diskett-stasjon i noen av PC'ene min eller i min fetters PC.. hehe Disken kommer frem i POST skjermen, men det er også alt (den vises også i bios). Skal sjekke hva som gjelder av garanti før den. Hadde faktisk ikke tenkt på garanti i det hele tatt.. hehe takk for tipset Mvh Don Spiff Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Men har nok desverre ingen diskett-stasjon i noen av PC'ene min eller i min fetters PC.. hehe Disken kommer frem i POST skjermen, men det er også alt (den vises også i bios). Hadde faktisk ikke tenkt på garanti i det hele tatt.. hehe takk for tipset Hei, Bare hyggeligt! Er dog verd å låne en diskettstasjon å prøve PowerMax - hvis der er vigtige data på disken. (husk å sette BIOS til å boote fra diskett - hvis du prøver dette). Mvh Kimmer Endret 20. april 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå