Gå til innhold

får kun 2 minnebrikker til å virke med hovedkortet


tulling03

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et MSI k7n2 delta ILSR hovedkort, og der er det såvidt jeg forstår plass til 3 minnebrikker. (2 blå plassr rett ved siden av heverander og en grønn 1 cm ved siden av)

 

Fra før hadde jeg en Twinmos PC3200 (cl2,5) DDR-DIMM brikke og her om dagen bestilte jeg 2 nye slike (dual channel kit) (Link til minnekortet) .

 

Så viste det seg da, at jeg ikke klarte å starte PC'en min når alle 3 brikkene var på plass, kun når jeg hadde 2 av i. (I plass 1 og 3 forresten)

 

Er det noen som kan forklare med hvorfor? Funker det ikke med 3 brikker på dette kortet? Kan det være at jeg må deaktiver dual-channel eller noe sånn, i såfall hvordan.

 

Takker for alle svar.

 

Ps dette innlegg er dobbelpostet på "RAM/Minne" også, admin får slette hvis det er feil.

Endret av tulling03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test Report viser at det kjører dualchannel med 3x512mb pc3200, men da er det testa 3 brikker i samme serie (er en kjent sak at de bør være identiske). Det er vesentlig om alle brikkene er single eller double side også - dvs. ikke bare samme størrelse og hastighet.

 

Jeg tror heller ikke at single-/dual-channel er valg i Bios, men styres med brikker i ramslotene.

 

Ser at kortet har flere Bios oppdateringer som gjelder, quote: >Modify DDR400 timing setting< så kanskje siste Bios gir bedre toleranse (hvis du ikke allerede har oppdatert da) ?

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette gjelder ditt kort, men hovedkort med 3 minneslots har ofte kun mulighet til 4 "memorybanks".

 

En minnebrikke med chiper på begge sider tar 2 "banks", mens en brikke med chiper på bare ene siden tar 1 "bank"

 

I praksis betyr dette at du kan bruke max 2 brikker hvis begge er dobbelsidige.

 

Skal du bruke 3 brikker kan kun en være dobbelsidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...