Gå til innhold

Rykter om neste brikke fra nVidia

HKS

Anbefalte innlegg

Her kommer "litt" rykter fra The Inquirer...

http://www.theinquirer.net/?article=22645

nVidia har vist tatt første "tap out" på neste generasjons brikke som kalles G70, og den fungerer vist bra. Spessifikasjonene rundt den vet vi foreløpig lite om... nvidia har blitt flink til å holde ting hemmelig.

Our pro-Nvidia sources believe that it will end up faster than ATi's R520, but ATiers will pooh-pooh that claim, for sure.

We don't have much information about specifics but we strongly believe that the G70 will be released very close to the R520's shipping date.

Blir nok G70 på meg ja! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nja, husk at de folka som lagde FX brikkene lager denne såkalte "g70" serien, og vi alle husker hvem som vant det slaget!

så ati har aldri laget dårlige grafikkort? Men uansett, venter til jeg ser tester, Rykter pleier ofte og være ca 90% bullshit.

Håper de blir meget like i ytelse som vil gi oss forbrukere lavere priser :thumbup:

Lenke til kommentar
Nja, husk at de folka som lagde FX brikkene lager denne såkalte "g70" serien, og vi alle husker hvem som vant det slaget!

Tror nok de lærte leksa der...

ATi har jo laget endel det ikke er verdt å skryte av de og...

Lenke til kommentar

Ingen "ny generasjon" chip før til høsten hvis dette stemmer.

I think he's talking about "tape out of final production silicon", not "initial tape out after RTL completetion" (which I what I think most of us take tapeout to mean). I believe the code on the PCI SIG list is for G70 and it make sense to validate an engineering sample if it is not going to require any changes from the production silicon.

"Initial tape out" av R520 skjedde visnok i desember.

I've heard these pieces of information in reference to a forthcoming 110mn part:

Native PCIE high-end NV4x.

10% more transistors than NV40.

Target clock ~550MHz.

May be pitched (in SLI form?) against R520 for a while until next-gen is ready.

From separate sources, at different times - all very confusing.

Skulle dog tro at ATi vil ha et overtak med 90nm prosess samt at det nok vil være en større redesign av R4xx enn det G70 vil være av NV4x. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
I've heard these pieces of information in reference to a forthcoming 110mn part:

Native PCIE high-end NV4x.

10% more transistors than NV40.

Target clock ~550MHz.

May be pitched (in SLI form?) against R520 for a while until next-gen is ready.

From separate sources, at different times - all very confusing.

Skulle dog tro at ATi vil ha et overtak med 90nm prosess samt at det nok vil være en større redesign av R4xx enn det G70 vil være av NV4x. Tiden vil vise.

Lurer på hva de 10% flere transistorene brukes til... NV40 er på 220mil transistorer, ergo blir det rundt 20mil flere transistorer da...?

Lenke til kommentar

Raptor,20/04/2005 : 00:51] Lurer på hva de 10% flere transistorene brukes til... NV40 er på 220mil transistorer, ergo blir det rundt 20mil flere transistorer da...?

Jeg har ikke sett på dette i det hele tatt men vil de ikke da få litt av problemene som nvidia har hatt angående varmeutvikling og strømkrav? Og kanskje da også med kjøling og klokking?

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Raptor' date='19/04/2005 : 23:51'] Lurer på hva de 10% flere transistorene brukes til... NV40 er på 220mil transistorer, ergo blir det rundt 20mil flere transistorer da...?

De 10mill ekstra er vel i hovedsak shadere, evt. 8xMSAA?

Kan hende det er noe til video dekoderen hvis de fortsetter med det prinsippet.

Tror nok de lærte leksa der...

Sa ikke du noe lignende når NV4x skulle bli lansert også? :hmm::thumbup:

Personlig er jeg delvis enig med sub1343, venter heller å ser på tallene enn å evt. forhåndsbestille greiene... ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett på dette i det hele tatt men vil de ikke da få litt av problemene som nvidia har hatt angående varmeutvikling og strømkrav? Og kanskje da også med kjøling og klokking?

Vel... Har testet en laptop (Dell Inspiron 9300) som er utstyrt med GeForce GO 6800 Ultra med en kjærnefrekvens på 450Mhz... Denner er på nivå med ytelsen til kortet du får for vanlige maskiner (AGP og PCIe) er ikke noen særlige varmeproblemer her ikke merkbart varmere en en laptop som hadde mobility Radeon 9700...

Strømforbruket på X850XT PE under load er forresten høyere enn 6800 Ultra, så det er vel ikke bare nVidia som sliter med strømkrav...

Lenke til kommentar
Raptor' date='20/04/2005 : 00:02']

Vel... Har testet en laptop (Dell Inspiron 9300) som er utstyrt med GeForce GO 6800 Ultra med en kjærnefrekvens på 450Mhz... Denner er på nivå med ytelsen til kortet du får for vanlige maskiner (AGP og PCIe) er ikke noen særlige varmeproblemer her ikke merkbart varmere en en laptop som hadde mobility Radeon 9700...

Husk det er snakk om 110nm prosess her.

Lenke til kommentar

Akkurat den gjengen er vel sånn passe sugne på å vise at de kan noe bedre en den "¤#"#% FX serien! :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Akkurat den gjengen er vel sånn passe sugne på å vise at de kan noe bedre en den "¤#"#% FX serien! :p

Det kan jeg nok tro :!:

Lenke til kommentar

Blir spennende å se den ferdige utgaven, håper at de kommer med et bra produkt og at de har lært fra sine feil.

Personlig så håper jeg produsentene av High-End kort snart begynner å prioritere varmeutvikling og kjøleløsninger litt mer enn de har gjort før, målet må jo å bli å levere en utrolig bra opplevelse uten at det går utover hørselen.

Tenker da spesielt på hva som burde være standard fra fabrikken, altså at de anbefaler bruk av kjøleløsninger som utvikler maks 30db.

Edit :

Blir nok G70 på meg ja! dribble.gif
Er det ikke litt tidlig å gå for G70 (eller r520) når det forsåvidt ikke ligger noen harde spesifikasjoner ute enda? Jeg er typen som venter til produktene er på markedet før jeg kjøper, er litt lettere å se hva de er gode for da. Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Raptor' date='20/04/2005 : 01:02']

Strømforbruket på X850XT PE under load er forresten høyere enn 6800 Ultra, så det er vel ikke bare nVidia som sliter med strømkrav...

Hva koster egentlig skjermkort til bærbare?

Hadde det ikke vært en idè for produsentene å lage et skjermkort for stasjonære som benytter GPU'er ment for bærbare for å få bukt med varmeproblemet?

Jeg hadde gjerne ofret 100MHz kjernehastighet og 200"MHz" på ram for å få kjølig og lydløs grafikk med god ytelse. (Så fremt prisen ikke er voldsomt mye høyere). F.eks et Mobile Radeon X800XT eller Geforce Go800 Ultra hadde passet meg perfekt i den stasjonære PC'n. Da kunne man nok også brukt den i små PC'er med liten PSU.

Lenke til kommentar

Det virker i alle fall som om prisene på skjermkort er i ferd med å gå ned ganske kraftig. Om dette er et tegn på at leverandørene vet noe vi ikke vet tviler jeg jo litt på men jeg sjekket på mpx i sted og man får nå et nytt 6800GT med 256 MB GDDR3 minne til 2695,- Et 6800 Ultra til 3295,- osv.. Dette gjelder AGP kortene tenkte jeg men man kan også få et X850XT PCIe kort til 2895,- Man kan få ganske høy ytelse for pengene nå men samtidig er jeg litt usikker på om jeg vil angre et slikt kjøp om noen måneder hvis det kommer noe utrolig mye bedre..

:Edit Må nok få nye briller.. Det var selvsagt X850 Pro og ikke XT som kostet 2895,- :p Ikke så imponerende lenger da kanskje.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

uansett hvem av de to som får best ytelse, så håper jeg for min del at i alle fall ati klarer å fremdeles holde wattforbuk og varme på samme lave nivå som de har hatt på de to siste chipene sine. ytelsen blir nok ikke så stor forskjell på i det lange løp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...