vegge Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Har hatt litt stabilitetsproblemer og har sett på litt biosinnstillinger. Her er et "screenshot" av problemet mitt... 1. Før var "SDRAM Timing by SPD" Enabled. Da kunne jeg ikke stille på de 7 nederste innstillingene. Byttet til Disabled og nå kan jeg stille på alt. 2. Da lurer jeg på hva "SDRAM CAS Latency" skal stå på. Før var den på 2Cycle, men nå har jeg satt den på 2.5Cycle. Trodde rammen min var 2.5. Egentlig vet jeg ikke helt hva alle disse innstillingene betyr så jeg hadde satt stor pris på en liten forklaring. Hva skal de stå på? Ser dere noe galt/ulurt i det hele tatt? Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 CAS 2 er marginalt raskere en CAS 2,5. Hvis du klarer å boote med CAS 2 så anbefaler jeg deg å beholde den innstillingen. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Tatt fra hukommelsen: Column Adress Strobe ( CAS ) - Latency = tiden det tar for data og adresseres fra RAM til CPU'ns L1/L2 cache - noen kaller det 'venterunder'. - avh. av RAM og FSB og Cache-hastighet kjøres 2/2,5/3 venterunder før dataene bekreftes på plass i kollonner ( Columns ) - måles i millisekunder/ nanosekunder. Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 jepp og det betyr raskere pc!! Jippii Lenke til kommentar
vegge Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Ja, jeg vet at cas2 er raskere enn cas2,5! Bare lurte på om det kunne være årsaken til ustabiliteten i systemet mitt. At minnet står på cas2 mens rammen er cas2,5... Ellers om det var noe annet som så merkelig ut... Men da blir det mest sannsynlig et nytt hovedkort. Begynner å bli passe lei... Trenger stabilt og overklokkingsvennlig hovedkort! Lenke til kommentar
Zink Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Velkjent at RAM med specs for CAS 2,5 og kjører 2 cycler kan være årsaken ( henger rett&slett ikke med ). Lenke til kommentar
vegge Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Kjører 2 x Apacer 256MB PC-266 DDR Original PC2100 da. De burde jo være ok... Merkelig at bios var på cas2 på default... Hmm.. vel, jeg får teste litt til, men har som sagt lyst på nytt hovedkort! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå