Gå til innhold

Hvordan komprimere *.gif bilder?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett kategori, men poster her siden det i hvert fall handler om bilderedigeringsprogrammer...

Jeg har Adobe Photoshop og Adobe Imageready... hvordan kan jeg bruke en av dem til å redusere størrelsen på animerte gif'er? Kanskje resize de og komprimere litt... Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komprimeringsgraden i GIF-filer er direkte koplet til antallet forskellige fargenyanser bildet inneholder. Det vil derfor være enklest å prøve å minimere dette tallet når du eksporterer animasjonen.

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer for giffer med mange rammer, men for enkeltbilder får du opp et vindu (Save for web-funksjonen) der du selv kan velge fargedybde og til og med spesifisere nøyaktig hvilke fargetoner og uttoningsmønstre som skal benyttes.

Er dette hva du var ute etter?

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Komprimeringsgraden i GIF-filer er direkte koplet til antallet forskellige fargenyanser bildet inneholder. Det vil derfor være enklest å prøve å minimere dette tallet når du eksporterer animasjonen.

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer for giffer med mange rammer, men for enkeltbilder får du opp et vindu (Save for web-funksjonen) der du selv kan velge fargedybde og til og med spesifisere nøyaktig hvilke fargetoner og uttoningsmønstre som skal benyttes.

Er dette hva du var ute etter?

Mvh

Kjetil

Ja, takk. Jeg fant "save for web" funksjonen i photoshop, og der kan jeg velge antall farger. Men photoshop funker ikke til giffer med mange rammer, og når jeg prøver å bruke imageready, kan jeg bare "save optimized for", og der får jeg ikke velge antall farger...

Finnes det andre programmer som funker bedre til animerte giffer? Eller er det noen som vet hvordan man velger antall farger på en ferdig gif i imageready? :roll:

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Ulead Gif Animator v5

http://www.ulead.com/ga/

Det er fire måter å spare inn på filstørrelse på gif animasjoner....

1) Redusere oppløsningen

2) Redusere antall farger

3) Redusere antall frames

4) Redusere mengden med detaljer i bildene slik at det blir det enklere å komprimere bildedataene. Kjør f.eks Blur på bakgrunnen eller andre områder hvor mengden av detaljer ikke er like kritisk.

Det finnes en funksjon i Save For Web som lar deg redusere og manipulere detaljene i bildet slik at bildedata kan komprimeres enklere; du har en slider helt til høyre som heter Lossy, og med den kan du justere hvor mye skade/tap denne funksjonen skal utøve på bildet ditt.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar
Eller er det noen som vet hvordan man velger antall farger på en ferdig gif i imageready?  :roll:

Jepp, jeg vet hvordan man gjør dette i Imageready (dvs, jeg fant det ut nå etter å ha testet litt :p ). Jeg bruker forøvrig den engelskspråklige versjonen av Photoshop CS/Imageready CS i tilfelle det har noen betydning her.

Slik gjør du det i min versjon i allefall: Åpne GIF-animasjonen din i Imageready. Åpne deretter "Optimize"-panelet hvis du ikke har det fremme allerede (Window->Optimize). I mitt tilfelle dukket det opp utenfor skjermbildet siden jeg hadde redusert oppløsningen min fra tidligere, så jeg måtte bruke Window->Workspace->Default Palette Locations for å få det frem. :roll:

I Optimize-panelet får du opp innstillingene for den optimaliserte utgaven av GIF-animasjonen din. Under "Color table" i dette vinduet kan du velge antall farger. Deretter lagrer du GIF-animasjonen ved hjelp av "Save Optimized As...".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...