Gå til innhold

Stor / liten vanntank????


Anbefalte innlegg

Har AMD Pro Waterkit.

1. Jeg lurer på om det er lurest med liten eller stor vanntank?

 

2. Lurer på om den pumpa som følger med i waterkit'et er litt for svak - har da total slangelengde på ca 2m, og syns strålen som kommer ut i vanntanken er temmelig slapp. Noen erfaringer /forslag?

 

3. Vil det være best med hurtigst mulig vanngjennomstrømming?

________________________

Chieftec Dragon Black 340W

Asus A7M 266 DDR

Asus GF4 Ti4400 128mb

AMD xp2000+

AMD Pro Waterkit

768 Mb TwinMos DDR 2100

Seagate Barracuda IV 60 GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvis jeg ikke husker helt feil, så må den pumpa være nedsenket? Uansett, så trenger ikke vanntanken være noe særlig større en pumpen. Den bør faktisk være så liten som mulig. Forutsetter du har radiator da :wink:

 

2. Jeg fant ikke det settet hos 3Dfx lenger, så jeg vet ikke spc. på den pumpen. Det er uansett ikke så viktig. Det er den reelle ytelsen vi er ute etter. Det er svært vanskelig og si om du har litt for dårlig flyt. Men det er nødvendigvis ikke noe bedre med for stor flyt heller.

Hvis du har muligheten for og måle vannstrømmen, så tror jeg det hadde vært det beste. Ligger du mellom 4-10 liter pr minutt, så skal du være fornøyd.

Jeg mener faktisk Skrue har testet sitt system helt ned til 1,5 liter pr minutt, og det funket visst bra det og.

Jeg har også prøvd og redusere vannstrømmen på mitt system, fra 7 l/m til 3 l/m, og cpu temp steg med 1 grad...

Mitt andre tips er og starte opp systemet ditt, og knip slangen "noe" se hvor mye temperaturen går opp eller ned(!)

 

3. Ikke nødvendigvis. Se 2.

Lenke til kommentar

Det er riktig det arctic! Satte inn en restriktor på 2,5-3mm (!) i tilførselsslangen, og temp-forskjellen var knapt målbar.

 

Så Kjellis, om du får ut mellom 4-10 liter som arctic nevner, så er det nok i massevis!

 

Og som allerede nevnt; Du vil ikke tjene noenting på en stor tank i forhold til en mindre, det går faktisk bra å kjøre helt uten tank også! Men da må du legge inn en lufteanordning i systemet ditt.

 

Kan med det samme nevne at jeg sliter litt med kavitering i mitt siste tankløse system, og vurderer å montere inn en liten tank, (ca 1dl) for enkelthets skyld.

Da vil pumpa jobbe litt lettere på sugesiden, ved at vannmengden hele tiden vil være tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Angående vanntanken så var "tanken" min at det går fortere å kjøle vann i en liten tank, enn å få kjølt ned masse "varmt" vann i en stor tank! :eek:

 

Noen som har erfaringer med flere kjøleblokker i systemet? Tenkte å bygge ut til GPU og evt chip kjøleblokker oxo.

Vil tempen evt stige noe mer av den grunn?

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjellis på 2002-07-07 22:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 22:13, thomasr skrev:

Tanken er ikke der for å kjøle ned vannet.


 

Vil det optimale være å ha et system som har minst mulig transportdistanse for vann, uten tank, bare kjøleblokk-pumpe-radiator, totalt distanse på kanskje 20cm (+radiatordistansen) !!!?

(Tenker høyt - fort og gæli' :wink: )

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjellis på 2002-07-07 22:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 22:10, Kjellis skrev:

Angående vanntanken så var "tanken" min at det går fortere å kjøle vann i en liten tank, enn å få kjølt ned masse "varmt" vann i en stor tank!
:eek:


 

Okey, men du tenker ikke helt riktig. Vannet i systemet ditt vil i "normalt" fall holde samme temperatur, uansett. Normalt i gåseøyne, med henblikk på tankstørrelse, som jeg da regner med ligger mellom 0,1 til 1 liter. Husk at det er radiatoren som tar seg av kjølinga, og de vannmengdene jeg beskriver ovenfor vil ikke påvirke temperaturen hverken den ene eller den andre veien, radiatoren vil uansett sørge for å holde temperaturen lik.

Det du evnt vil "oppnå" med litt større tank, er at det vil ta lengre tid fra vannet er kaldt til det blir "varmt", pga større vannmengde, og vice versa når det gjelder nedkjøling til normaltemperatur etter max-load på CPU / GPU.

 

Huker du på flere "varmekilder" (GPU / chipsett) vil vanntempen bli noe høyere, men ikke mer enn to til fire grader, etter egen erfaring.

Lenke til kommentar

tanken er god til et par ting;

1:senke pumpa i (mindre støy, tror pumpa lever lengre grunnet bedre kjøling)

 

2:sikkerhetsmargin mtp lekkasje og luftlommer

 

så hvis du er sikker på at du har fylt opp systemet, pumpa lever til imorgen, og systemet er tett så kan du trygt kjøre uten tank :razz:

 

-ang lekkasje: hvis du fyller på tanken f.x. hver uke så er det på tide å tenke på å redde den stakkars cpu'en og RAM'en som svømmer rundt som gullfisk! :grin:

 

btw; skrue: hint, 486'en :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 23:01, sjanten skrev:

tanken er god til et par ting;

1:senke pumpa i (mindre støy, tror pumpa lever lengre grunnet bedre kjøling)


2:sikkerhetsmargin mtp lekkasje og luftlommer


så hvis du er sikker på at du har fylt opp systemet, pumpa lever til imorgen, og systemet er tett så kan du trygt kjøre uten tank :razz:


-ang lekkasje: hvis du fyller på tanken f.x. hver uke så er det på tide å tenke på å redde den stakkars cpu'en og RAM'en som svømmer rundt som gullfisk!
:grin:

btw; skrue: hint, 486'en :wink:


 

Alt du skriver her er helt riktig i mine øyne også! :smile:

 

Men "hint, 486´en"?? Skjønner ikke bæret! Kan du forklare nærmere?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 23:13, Skrue skrev:

Alt du skriver her er helt riktig i mine øyne også! :smile:


Men "hint, 486´en"?? Skjønner ikke bæret! Kan du forklare nærmere?


 

husker du de private meldingene vi sendte til hverandre for en tid siden?

ang 486, linux, router (eller en blanding av tidligere nevnte punkter :grin:

 

Quote:


Regner med å få prøver dette i løpet av kommende uke. Du skal selvsagt få greie på hvordan det går, uansett!


er så glad at tid er relativt :razz: (erter deg litt jeg hvis det er greit for deg?)

Lenke til kommentar

Noen som har tips/anbefalinger til produkter eller nettsider der de selger chip-blokker og GPU-blokker i size 3/8 = 10mm?

 

Evt. spesialisert produserte blokker som passer til mitt Asus GF4 ti4400.

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjellis på 2002-07-08 00:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 22:18, Kjellis skrev:


Vil det optimale være å ha et system som har minst mulig transportdistanse for vann, uten tank, bare kjøleblokk-pumpe-radiator, totalt distanse på kanskje 20cm (+radiatordistansen) !!!?

(Tenker høyt - fort og gæli' :wink: )



 

Nja, litt fort kanskje :wink:

Transportdistansen blir nødvendigvis ikke lengere med en tank. Vannmengden øker, men sirkulasjoen opprettholdes like fint, om ikke bedre.

Tenk at du kjører vann via en 200 liters tank full av vann (utak i begge ender) Eller at du kjører det i en slange som er like lang som tanken.

Første alternativ blir faktisk lettere og "drive" en slangen, siden det er mer motstand. Uansett så blir dette ikke målbart i en PC, så det kan nå egentlig være det samme :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-07-08 00:51 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...