B0hemen Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Har en oppgave jeg sliter veldig med her: En isolator har form som et tykt kuleskall med indre radius a, og ytre radius b. En positiv ladning Q er jevnt fordelt i hele kuleskallet. Finn et uttrykk for det elektriske feltet i området a<r<b Er ikke E=0 inni skallet siden Q er fordelt i HELE kuleskallet og ikke bare i overflaten? Og hva skjer der det er luft? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Regnet på papiret her. Har ikke bøker så du får sjekket opp om det stemmer. mvh Dung Lenke til kommentar
B0hemen Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Tusen takk!! r>a, r<b må jeg studere nærmere, men de 2 andre skjønner jeg. Hvor har du lært deg dette? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Elektromagnetisme, SIE4010, på NTNU for 2 år siden Går nå i fjerde klasse, men i Singapore Skal frakte hjem 3 IBM maskiner om 10 dager da Håper jeg slipper unna tollen. Lenke til kommentar
B0hemen Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 OK. Sitter med en fysikkinnlevering på HiB jeg. Er noe jeg stusser på her. Du skriver Gauss lov som: Dds I boken min står det: EdA Tok dette som om det var samme formel, men så setter du til slutt E=D/e (tynt med symboler her) Hos meg er jo D og E det samme. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 S står for surface = 4PiR^2 A står for areal = 4PiR^2 (overflaten til kulen) Litt avhengig av hvilke bøker man leser, men det skal være det samme. Men flere liker bedre å bruke S, fordi det beskriver overlatearealet bedre. E er elektrisk felt. I et dielektrikum blir feltet forsterket pga permitiviteten (eller hva det nå heter) og da bruker man D. D er definert som. D = eE tilsvarende med magnetisk felt: B = uH H=B/u Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Tør jeg spørre hvorfor feltet ikke har noen retning i svaret? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hei, Steget fra Gauss integrasjon til D*4Pi*R^2 forutsetter at feltet er vinkelrett på surface'et. Eller med andre ord E-feltet er parallelt med normalen til S-vektoren. E-feltet peker derfor radielt utover. Og svaret er ikke helt akademisk korrekt siden jeg ikke tok med vektorretningen. Ganger man svaret med unit-vektoren i radiell retning blir svaret bedre Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hokelidokeli! Takk skal du ha. Lenke til kommentar
B0hemen Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Når man setter a=0 så får man formelen for r<b for en hel kule, så det stemmer nok det her. Takk igjen! Lykke til i tollen! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Bare hyggelig! Litt fint å få frisket opp gammelt minne av og til. Fin oppgave forresten. Det var bra at det stemte da. For meg virket svaret litt ukjent ut, men siden jeg holdt meg til prinsippet så jeg tenkte ikke mer på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå