Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Like mye båndbredde til alle 3...

Anbefalte innlegg

OK, jeg skal dele internet med 2 naboer. Jeg har ADSL linja, og vil sette opp nettverket slik at alle har like mye båndbredde. Om bare en bruker er aktiv, vil han dra nytte av hele nettverket, men om alle 3 er logget på kan man ikke bruke mer enn en tredjedel selv.

Løsning? Å kjøpe en managed switch?

Eller sette opp en linux PC med 2 nettverkskort som gateway? Kan man kontrollere hvilken port på en vanlig switch som blir brukt til hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, Windows kjører jeg ikke 24/7 mot 2 naboer :no: De skulle bli problemer ca. hver dag...

Ja, siden en managed switch koster et par lapper er jeg mest interessert i en Linux box som fordeler trafikken. Men, jeg forstår ikke helt dette:

La oss si jeg har dette oppsettet:

ADSL modem med router -> Linux PC med 2 nettverkskort -> 8 porter switch

Nabo 1 logger seg på, og får tildelt intern IP 10.0.0.3, nabo 2 får 10.0.0.4. Greit nok, så kan jeg begrense båndbredden mot disse 2 IP'ene. Men - om en av naboene skulle få lyst på bedre båndbredde kan han jo bare plotte in 10.0.0.111 eller liknende, så benytter han en port uten begrensninger. Ja da, jeg kan sette in en regel for alle porter i en sleng, men det skal en del andre ting på dette nettverket også - 3 IP telefoner, 2 Dreamboxer og et par andre ting...

Kan jeg tvinge naboene til kun å benytte én IP?

Beklager at dette ble litt rotete... Håper noen forstår hvor jeg vil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...