Gå til innhold

Hvilket skjermkort bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg har en relativt ny PC, med eldgammelt skjermkort. Det er ett eller annet Voodo 3 greier...er ikke så inne i dette med skjermkort. Ble kjøpt rundt 1999, og er egentlig to kort, et i agp og et i pci, forbundet med en kabel.

Jeg spiller ikke i det hele tatt, og har ellers helt normal bruk. Det jeg driver mye med er redigering av video. Jeg har i flere år levd med den gjengivelsen skjermkortet mitt har gitt, og trodd at videoen vises så dårlig når man redigerer..

Men jeg tror det er på tide med et nytt kort.

Hva bør jeg velge til mitt bruk. Har tenkt på ett eller annet ATI - 9000 serie kort, men det er så mange å velge i. Hva vil jeg ha nytte av til mitt bruk, og hvor dyrt kort er det vits i å kjøpe?

Har tenkt på: http://www.psdata.no/ps.asp?it=101216&mlevel=011301

Men dette er kanskje like greit?

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110992&mlevel=011301

Gi gjerne konkrete tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge kortene er helt greie til ditt bruk. Hvis du ikke skal spille vil jeg ha gått for 9250 kortet. Minuset med 9250 kortet er at det har ikke DVI og det kan være kjekt å ha hvis du har tenkt å kjøpe deg lcd skjerm i framtida.

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøpe det feteste skjermkortet hvis du "bare" skal drive videoredigering. De fleste moderne skjermkort vil duge mer enn godt nok, du får mye mer igjen for noen ekstra kroner i RAM enn en mer spenstig grafikkprosessor.

Men har du tenkt til å spille eller DAK'e derimot...

Lenke til kommentar

Ahhh! Gode gamle Voodoo3...snadder snadder.

Funker aldeles utmerket til ditt bruk. Så lenge vi ikke prater avansert 3d, holder dette kortet i 10-år framover. Det er CPU, Harddisk størrelse og hastighet og RAM som betyr noe.

Lenke til kommentar

Ok..

Jeg vet ikke helt..men det je ser i preview vinduet når jeg redigerer er ganske hakkete og det er en del striper...særlig hvis jeg kjører no i slow motion.

Men jeg har en anelse om at jeg kanskje ikke har oppdatert drivere og slikt etterjeg har reinstallert windows etc.......

Tommy

Lenke til kommentar

Fortell hvordan det går etter at du har oppdatert ALLE drivere. Dette er første bud !

Her finner du de siste originale og uorginale drivere til ditt gode gamle Voodoo kort : http://www.voodoofiles.com/category.asp?x=13

Bruker selv et gammelt (?) Geforce3 Ti200 kort til videoredigering (64 RAM)

Dette fungerer utmerket, selv til nye spill (tar litt hardt i nå...hehe)

Kan sikkert skaffes gratis på nærmeste fyllplass, eller på QXL eller liknende for et par hundrelapper.

Lykke til :thumbup:

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Problemet med å redigere på PC er at CRT og TFT monitorer har veldig ukorrekt fargegjengivelse, samt at ofte er CRT monitorer alt for lyssvake. TFT monitorer har på toppen av det hele generellt for lav kontrastratio for å kunne brukes til video og bildebehandling.

Så det man trenger er en TV monitor som man kan bruke som referanse slik at man er sikker på at farger, lys og kontraster er slik som det er ment å være. Da trenger man ett skjermkort med en uavhengig videoutgang som kan vise video direkte fra directshow/overlay-funksjonen i Windows. Mange nyere skjermkort kan dette, men desverre er det fryktelig dårlig bildekvalitet på disse.

Jeg kan rekommendere Matrox varmt...

Selv har jeg ett Matrox Parhelia 256MB triplehead kort (2x CRT monitorer + 1x TV-monitor). Disse kortene er laget nettopp for bl.a videoredigering og bildebehandling.

Bildekvalitet og fargegjengivelse på Matrox kortene er utrolig bra - både på RGB- og video-utgangene ---- det er benyttet samme teknologi i disse skjermkortene som finnes i hardwaren som benyttes i kringkastingssammenheng. Det er god grunn til at disse kortene er å finnes på steder hvor man jobber profesjonellt med video og film. Bl.a Nordisk Film bruker disse kortene på sine redigeringssuiter

Det finnes også et annet (og litt rimligere) Matrox kort med triplehead: Matrox P750 ( http://komplett.no/k/ki.asp?sku=118556&cks=SER )

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Jeg finner rett og slett ikke ut hvilken driver jeg skal ha. Det er litt vanskelig å se hva det står på kortet... jeg får vel ta det ut og kikke på det..

Uansett, jeg ser en del drivere ikke er laget for XP, så kanskje jeg ikke kan få driver til det?

Tommy

Lenke til kommentar

Kanskje du har samme som meg - Voodoo3 3000 AGP.

Tror bare Voodoo3 serien kom i to utgaver.

Vet ikke om de gamle originale driverne er laget for Wxp, husker ikke, men det er vel noen uorginale (3 party drivere) som støtter Wxp ?

EDIT : ser ikke ut som de lister noen originale drivere, må være galt med linkinga, gå heller for en av de uorginale som også støtter Wxp

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...