Gå til innhold

Projektor vs tv

sila99

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter å funderer på om jeg skal kjøpe meg en rimelig projektor i stedet for en dyr plasmaskjerm og bruke den som TV i stuen. Må selvfølgelig ha tv-tuner men det fikser man jo med en billig videospiller. Hva synes dere om denne ideen? Vil det lønne seg økonomisk eller blir bildekvaliteten for dårlig? Detaljerte innspill taes i mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte for et par dager siden en Panasonic PT-AE700, og kjører 84". Stort bilde, stressende sent på kvelden rett før en legger seg. Da er det bedre med et vanlig TV i hjørnet av rommet man "bare kan skru på" et par minutter, tulle seg inn i et teppe, kikke til en blir søvnig med lav lyd, og skru rett av uten å tenke på at lampen kanskje blir slitt ved for mye av/på i korte intervaller. På dagtid skinner kanskje solen inn i rommet, da blir det fort problemer med projektor bildet (vaskes ut). Et TV klarer seg ypperlig i slike tilfeller!

Bare en tanke, ha et lite TV liggende på lur :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Fordeler projektor:

Stort bilde

Enorm kinofølelse i film

Dyrere prosjektorer og lerret gir et meget bra bilde, så sant kilden er bra

Bakdel projektor:

Pris

Støy

Gir ikke perfekt bilde før du har mørkt rom og meget dyrt utstyr

Mitt råd nå:

Kjøp en billig vanlig gammeldags TV. Disse går for en slikk og ingenting. her får du MYE bilde for penga. Kos deg gjennom sommern med en slik en, og vent til høsten med å kjøpe nytt utstyr.

Da har prisene synket betraktelig :D

Lenke til kommentar

Personlig vile jeg faktisk valgt en plasmaTV til høsten, som oivind_dahle nevner.

Han har jo spådd litt av hvert, så om ikke prisene går ned til høsten vet vi hvem vi skylder på.. :roll:

Men personlig ville jeg valgt en PlasmaTV om du ikke er heeeeelt kino/film fantast da! Eller har noen spesielle behov.. Og om du går for Plasma, kjøp en med HDTV!

Lenke til kommentar

Takk folkens. Gode innspill. Mange argument jeg ikke kom på selv. Får vel kjøpe meg en tv selv om jeg rives mellom plasma og crt. Synes dere bildet på plasmaen er god nok nå? Tenker på vanlige sendinger over kabel f.eks.

Lenke til kommentar
Takk folkens. Gode innspill. Mange argument jeg ikke kom på selv. Får vel kjøpe meg en tv selv om jeg rives mellom plasma og crt. Synes dere bildet på plasmaen er god nok nå? Tenker på vanlige sendinger over kabel f.eks.

30-32" lcd tv, koble den til pc'en så kjoerer du dvd filmene direkte med daemon-tools.

Dem koster ikke så vaerst mye lenger, på netonet.se så selger dem helt greie 32" for 10000SEK. Funker jo relativt godt som vanlig pc skjerm også med 1360x768 og kvaliten blir bra vis du bruker DVI. :thumbup:

Lenke til kommentar

En Plasma-TV til under 20.000 spenn er mye bedre enn man tror! Men det forutsetter at man sitter et stykke fra og ikke ser detaljene da.. Det gjelder jo Plasma i det hele tatt!

Personlig hadde jeg venta til høsten, da er nok prisene på de billigste plasmaene under 10.000! :ohmy:

Lenke til kommentar

30-32" lcd tv, koble den til pc'en så kjoerer du dvd filmene direkte med daemon-tools.

Dem koster ikke så vaerst mye lenger, på netonet.se så selger dem helt greie 32" for 10000SEK. Funker jo relativt godt som vanlig pc skjerm også med 1360x768 og kvaliten blir bra vis du bruker DVI. :thumbup:

Det er greit nok det. Men jeg tenkte å ha en TV som jeg kan se på TV med og få skikkelige bilder. Og der vet jeg at LCD og spesielt Plasma har slitt tidligere. Så kan man si at det er fordi signalene inn er for dårlig, men til vi har fått HDTV (tidligst om 5 år) så får man klare seg med det. Derfor lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en CRT og vente med Plasma/LCD eller om kvaliteten på disse to er god nok nå.

Lenke til kommentar

Det er greit nok det. Men jeg tenkte å ha en TV som jeg kan se på TV med og få skikkelige bilder. Og der vet jeg at LCD og spesielt Plasma har slitt tidligere. Så kan man si at det er fordi signalene inn er for dårlig, men til vi har fått HDTV (tidligst om 5 år) så får man klare seg med det. Derfor lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en CRT og vente med Plasma/LCD eller om kvaliteten på disse to er god nok nå.

vel, med DVI fra maskina blir kvaliten bra, da burde det jo bli helt greit vis du har en bra TV tuner i pc'n? Blir jo akkurat samme kvalitet som vis du ser på tv med vanlig pc skjerm å det har jo ikke folk klaga på såvidt jeg vet..

Kan ikke love deg noe nå siden jeg ikke har råd til en LCD tv selv akkurat nå, men sån logiskt sett så burde det bli helt greit resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...