Gå til innhold

*Oppdatert* Ytelsestest av MIST 500Watt.

Anbefalte innlegg

*OPPDATERT TEST MED VOLTMETER, SE NEDERST PÅ SIDA.

I dag kom pakken som skulle få den ene maskina mi opp å gå igjen. Nemlig MIST 500 wattern. Denne strømforsyninga har høstet mye ros etter den ble lansert, men er den egentlig så bra`?

Den forrige strømforsyningen jeg hadde var en chieftek 360 watt som fulgte med kabinettet. På den droppet 12 volten til 11.0v ved full load, og maskina var ikke stabil over 3,7 ghz. Slenger ut en meget kjapp bruker test av MISTen hvor jeg legger vekt på ytelsen og ikke spesifikasjoner. De kan finnes på Microplex sine hjemmesider.

Pakken var stor:

DSC03375.JPG

Alltid like spennende. Pakken besto av strømforsyning og kabel, ingen skruer eller stropper.

DSC03378.JPG

Den ser ihvertfall bra ut :yes:

DSC03379.JPG

Monteringen gikk fort uten større problemer. Det er litt rart de ikke har sort leggering på ledningene helt ut til kontakten..

DSC03382.JPG

Så over til testbenken:

System:

Kabinett: Chieftec BX.

HK: Abit IC7 MAX 3

CPU:P4 3.0Prescott @ 3.6ghz og @ 3.8ghz.

Kjøler: Thermalright SP94 med en 92 mm papst.

RAM: 1024mb Crucial BalisriX (256 x 4) @ 3.0v 1:1.

Skjermkort: Sapphire 9600pro@xt

HD: 120 GB WD pata disk + disketstasjon.

sony DVD spiller.

3 stk system vifter.( 2 x 80 + 1 x 92mm. ) på full gass.

Dette skulle være grei jobb for denne strømforsyningen, men det ville uansett være litt å bryne seg på med en sterkt overklokket prescott under panseret.

Load ble testet ved å kjøre Dualprime, og målingene ble lest av med MBM5 og Everest.

Som vi ser av det første bildet ligger 12v railen noe lavt allerede ved Idle.

mist%20idle.JPG

Skremmende lav 12v under load. :ermm:

Mist%20load.JPG

Personlig syns jeg disse resultatene ikke var spesielt bra. Greit at en Prescott bruker litt suppe, men dette er ikke godkjent. Lurer på om det kan skyldes at 12v linja er delt i to, med to linjer på 18 amp...? :hmm:

Sammenliknet med min OCZ 470watt i min andre maskin, som også har flere hardisker, vannkjøling og et mye kraftigere grafikkort og dra på, så dropper 12 volten på MISTen alt for mye. Det er mulig jeg har fått et mandagseksemplar, så hvis noe har noen bedre resultater post dem gjerne.

Konklusjon:

+ Ser bra ut

+ Kontakter for det meste av utstyr, PCI express og flere S-ata kabler.

+ Kan brukes på både 20 pin og 24 pins hovedkort

+ Maskina ble stabil på @3.8ghz.

+ Kabinett temperaturen sank med 2 C.

+ Prisen

+Tilnærmet lydløs.

- Yter for dårlig i forhold til hva jeg er vant med fra OCZ sin Powerstream.

- Den dropper til 11.67v ved @ 3.6ghz og til 11.49v @3.8ghz :no:

- Ledningene er ikke tildekket helt ut.

Inntil det motsatte er bevist, anbefaler jeg folk å styre unna Mist PSUen hvis du har en pc som krever mye av 12v railen. Det bør da også sies at jeg ikke opplevde noen form for ustabilitet med denne PSU`n, men med innkjøp av kraftigere skjermkort til denne dataen kan det hende MISTen får problemer. Kan nesten lure på om det er riktig å gi denne PSU`n benevningen 500watt.

Karakter 7/10.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget bra test! Vurderte faktisk å gå for denne strømforsyningen til pc'en jeg skal kjøpe til konfirmasjonen min. Men, etter hva jeg har lest her, så styrer jeg unna den.

Men at den yter for dårlig i forhold til hva du er vant med fra din OCZ Powerstream er da vel ikke et minus?

Lenke til kommentar
Meget bra test! Vurderte faktisk å gå for denne strømforsyningen til pc'en jeg skal kjøpe til konfirmasjonen min. Men, etter hva jeg har lest her, så styrer jeg unna den.

Men at den yter for dårlig i forhold til hva du er vant med fra din OCZ Powerstream er da vel ikke et minus?

Syns den burde klare like bra da den går under navnet 500watt. Så derfor setter jeg det under minus. Sendte en mail til Micrpoplex i går for å sjekke om jeg har fått et dårlig eksemplar, men de har ikke svart enda. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg stiller ingen tvil til deg som tester av denne strømforsyningen, og syns testen var godt skrevt og gjennomført. Men det blir litt feil å bedømme resultat av en persons overklokking-testing som en konklusjon på at denne PSUen dropper for mye på 12v. Det mener jeg det skal betydelig mer testing til, i forskjellige systemer/konfigurasjoner. Og jeg forventer selvsagt ikke at du skal ha råd til å teste denne i 10 forskjellige maskiner.

Lenke til kommentar

Du burde ha målt spenningene med multimeter under testen.

Mulig at 12v er mer "on track" enn du tror.

Programmer og temsensor chips er aldri helt korrekte ihh til min erfaring.

( mitt abit nf7-s viste alltid 0.2-0.3v for lite på +12v via temp chip avlesning )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Du burde ha målt spenningene med multimeter under testen.

Mulig at 12v er mer "on track" enn du tror.

Programmer og temsensor chips er aldri helt korrekte ihh til min erfaring.

( mitt abit nf7-s viste alltid 0.2-0.3v for lite på +12v via temp chip avlesning )

Jepp, det er ikke uvanlig å måle 0-1v annerledes med multimeter,

Får bare legge til at jeg ikke har angret ett sekund på at jeg kjøpte min mist, ligger konstant på 11,968V og 5,026V noe som burde være godt nok for de fleste :p

Lenke til kommentar
du kan begynne å klage om den detter under 11.4 volt på 12 V railen..

+/- 5 % er absolutt godkjent..og dine verdier ligger fint innenfor det.

du skal lete lenge etter en psu som klarer å holde nøyaktig 12 volt konstant

Prøvde et stunt her i går og klokket CPUn opp til @4.0ghz, da droppet volten til 11.33v på 12 volt railen.

Uansett, som nevnt over kommer denne PSUen til å bli testet med voltmeter, men jeg må innrømme jeg ser en tendens her med at økt klokkehastighet gir større drop.

Lenke til kommentar

mulig at 12V railen dropper mye KUN på S 775 hovedkort med prescott

pga prescott hovedkort må jo ha en 12V P4 kontakt koblet til HK i tilleg til den store hoved kontakten til hovedkort

mulig det er prescotten som banker ampeer her.

hva sier AMD folket om dette ?

Lenke til kommentar

5% +- er ikke godkjent mener nå jeg. Kjøper man noe som er "high end" så forventer man betydelig mer enn minstekravet. Det gjør iallefall jeg.

Har selv aldri kjøpt Mist og vil aldri kjøpe minst heller. Overpriset iforhold til ytelse på alt de har gitt ut.

Jeg har selv prøvd å koble et digitalt scop til linja for å sjekke om den holdt spenningen fint og den klarte faktisk det relativt fint. Dette var vell en Delta350w om jeg husker rett =)

Endret av CFD
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha vært i kontakt med Microplex fikk jeg tilsendt en ny PSU av samme typen. Det skulle vise seg at den også droppet. Ikke så mye som den forrige, men hovedkortet viste 11.68v på 12 volten ved full load. For å få en klarhet i det hele gikk jeg nå til anskaffelse av et multimeter.

Resultatet var mye bedre.

Idle:

mist%20500%20idle.JPG

Load:

Mist%20500%20Load.JPG

Etter en del lesing på ulike forum har jeg konkludert med at Abit IC7 MAX3 trolig er det hovedkortet som har størst feil på voltavlesningene i forhold til andre hovedkort.

Konklusjon. MIST 500 watt levere bra ytelse til en meget bra pris.

Stol ikke på hovedkortets voltavlesningssensorer.

Takk til Microplex for enestående oppfølging.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi har nå både testet og brukt strømforsyningen denne saken startet med et par dager.

Etter det vi kan se, så drooper denne muligens ørlite mer en tidligere testet eksemplar, men det er ikke mye, rundt 0.05+-

http://overklokking.no/art.php?artikkelid=14173

Den er ellers helt stabil, og jeg har ikke registrert noe problemer med den.

I tillegg til den vanlige testmaskinen, så testet vi strømforsyningen i et 24-pin system med et DFI NF4 LP hovedkort og en Athlon 4000+. Droop-et var da noe mindre igjen.

I dette systemet trekker hovedkort, prosessor, minne og skjermkort ca. 300W ved full load, overklokket selvsagt. Noe som igjen gir en god indikasjon på at alt er i orden.

Med andre ord, strømforsyningen er ok :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Droop:

Lute, gjøre seg lavere ved å f.eks. senke skuldrene.

Drop:

Slippe et objekt, eller å hoppe ned f.eks. en skrent. Brukes også til en fallende verdi av f.eks. volt.

Får åndenød når slikt skjer, hehe.

Gleder meg til jeg får en Mist i posten ca. onsdag. Min 5 måneder gamle bZerk kortsluttet, så nå går jeg å håper at den ikke dro med seg noe hardware i døden.

Lenke til kommentar

Det er interresant å se på din DDr VTT spenning, den er som du ser ikke halvparten av DDR spenningen , DDR 3v , VTT skulle vært 1.5 volt.

Dette er en kjent bug med dette kortet og kan kunne fikses med en spesiell mod. som kan leses om over på abit sitt forum

Dette vil hindre deg i din overklokking , faktum er at over 2.8 volt på DDR er ingen vits i med dette kortet uten fiksen , da VTT begynner å falle over det.

Ellers greit å se en review av MIST sin PSU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...