Gå til innhold

Lydkort med støtte for upsampling til 24/96kHz

Anbefalte innlegg

Har tenkt å upsample 44.1 kHz signalet fra CD'ene til 24bit/96kHz, enten ved j.river mediacenter eller med den signalprosessoren som sitter på lydkortet.

Skal bare bruke sp/dif ut.

Er det noen gode forslag til dette ?

/bwa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt å upsample 44.1 kHz signalet fra CD'ene til 24bit/96kHz, enten ved j.river mediacenter eller med den signalprosessoren som sitter på lydkortet.

Skal bare bruke sp/dif ut.

Er det noen gode forslag til dette ?

/bwa

Ut av nysgjerrighet, hvorfor skal du gjøre dette?

AtW

Lenke til kommentar

Du kan bruket M-Audio Audiophile 2496, et veldig bra kort.

Men enig med ATWindsor: Hvorfor? Siden kilden er i 16/44.1-format, så vil ikke upsampling gjøre noe. Det blir som å forstørre et bilde for så å forvente at kvaliteten blir bedre.

Lenke til kommentar

Hmm, dette er det delte meninger om. Når det gjelder lyd, så skal en god oppsampling kunne forbedre, spesiellt i diskanten, et 44.1 signal. Det finnes en haug en high-end produkter som sverger til denne måten å behandle lyd på.

Noe av det dyreste du kan få er Theta-produktene (husker ikke 100% her og nå hva de het) og de oppsampler til 384 kHz. Så det er ikke bare bullshit.

Saken er at jeg kommer til å viderebehandle dig. signalet med en Meridian 518 som utfører de-jitter og så inn i en Primare SP 31.7 prosessor. I teorien skal dette kunne gi med lydkvalitet, nøye testing vil avgjøre dette.

Når jeg nå skal skaffe meg et nytt lydkort, så er det naturlig å søke løsninger som gir muligheten til å upsample og så får vi se.

Hvis man så skal upsample, mener jeg det er lurt å sikte på et lydkort med en god lyd prosessor (AD, Wolfson e.l.). Lyd DAC driter jeg i, men kortet må støtte 24/96.

Videre er det også påstått at resolution enhancement fra 16 bit til 24 bit, skal bidra til hørbart med signal/støyforhold og dynamikk. Resten av min lyd-kjede er av ganske bra kvalitet, så jeg håper å klare å ta ut ev. forbedret lydkvalitet.

Hvis ikke, så skitt au. Lydkortet kommer vel på ca 500-1000 kr og et lydkort skal jeg ha uansett, så dette vil ikke koste mye ekstra.

Endret av bwa
Lenke til kommentar
Saken er at jeg kommer til å viderebehandle dig. signalet med en Meridian 518 som utfører de-jitter og så inn i en Primare SP 31.7 prosessor. I teorien skal dette kunne gi med lydkvalitet, nøye testing vil avgjøre dette.

Videre er det også påstått at resolution enhancement fra 16 bit til 24 bit, skal bidra til hørbart med signal/støyforhold og dynamikk. Resten av min lyd-kjede er av ganske bra kvalitet, så jeg håper å klare å ta ut ev. forbedret lydkvalitet.

de-jitter, tenker du på jitter som følge av tidsforskjeller? Vil ikke dette være ett ikke-eksisterende problem på vanlig utstyr? Jeg trodde alt hjemmeutstyr brukte klokka til signalkilden?

Og jeg kan ikke helt se hvordan å kjøre signalet opp til 24 bit skal tjene til noe når signalet allerede er lagret som 16-bit (men nå kan det jo hende min fantasi ikke strekker til, er jo ikke alltid man skjønner en god ide før man får det forklart, så kom gjerne med en teknisk forklaring).

AtW

Lenke til kommentar
Det finnes en haug en high-end produkter som sverger til denne måten å behandle lyd på.

Joda, det er det. Du spørr etter et lydkort som støtter upsampling. Så vidt jeg forstår er det ikke nok med å bare resample lyden, men man må ha en matematisk algoritme for å "gjette" de digitale punktene som ikke finnes (ellers er man jo egentlig bare tilbake til utgangspunktet). Jeg vet ikke om noen kort som støtter dette direkte (eller husker om jeg har sett dette), men det kan vel gjøre med programvare? Vet du om noen?

Kanskje Wavelab kan? Jeg vet ikke...

Lenke til kommentar

Det er derfor at jeg ikke vil ha hvilken som helst digitalprosessor på kortet. Og ja, j.river som er media senteret som jeg bruker støtter dette i software, men da må lydkortet støtte 24/96 slik at det ikke downsampler signalet før det går ut på sp/dif.

Lenke til kommentar
Det finnes en haug en high-end produkter som sverger til denne måten å behandle lyd på.

Joda, det er det. Du spørr etter et lydkort som støtter upsampling. Så vidt jeg forstår er det ikke nok med å bare resample lyden, men man må ha en matematisk algoritme for å "gjette" de digitale punktene som ikke finnes (ellers er man jo egentlig bare tilbake til utgangspunktet). Jeg vet ikke om noen kort som støtter dette direkte (eller husker om jeg har sett dette), men det kan vel gjøre med programvare? Vet du om noen?

Du må skille mellom re-sampling og up-sampling. jeg tror at resampling, bare tilpasser sample-rate på dummeste måte, mens up-sampling faktisk bruker logikk/algoritme.

På bildesiden kan dette sammenliknes med linjedobling og de-interlacing/motion-processing. Linjedobbling er en 'dum' algoritme som bare putter inn linjer for å oppnå et totalt sluttlinje antall, mens de-interlacing er avanserte algoritmer som DCDi osv

Lenke til kommentar

Du må skille mellom re-sampling og up-sampling. jeg tror at resampling, bare tilpasser sample-rate på dummeste måte, mens up-sampling faktisk bruker logikk/algoritme.

På bildesiden kan dette sammenliknes med linjedobling og de-interlacing/motion-processing. Linjedobbling er en 'dum' algoritme som bare putter inn linjer for å oppnå et totalt sluttlinje antall, mens de-interlacing er avanserte algoritmer som DCDi osv

Ok, og hva skal denne intelligente upsamplingen gjøre, gjette seg til høyere frekvenskomponenter i signalet?

AtW

Lenke til kommentar

Ja, noe sånt, basert på hva som er før og etter sampelen som det jobbes med.

Men nå må dere ikke henge dere opp i om up-sampling virker eller ikke. Hører jeg forskjell, vil jeg bruke det, hvis ikke så bruker jeg det ikke. Jeg har utstyr som støtter dette i alle ledd, bortsett fra lydkortet i PC'en. Og det er dette som jeg vil bytte ut, så er alle ledd klare for up-sampling.

Lenke til kommentar

Resampling kan ikke forandre noe i frekvensgangen på en lyd (med mindre det resamples nedover). Om "up-samling" skal gjette seg til hva de høyere frekvensene er, må jeg si meg inponert. Finnes jo algoritmer som generer harmoniske overtoner basert på det orginale materialet, men det kan på ingen måte tilsvare noe orginalt spilt in ved f.eks 96 KHz.

Men som regel bruker man ekstremt høye samplingsfrekvenser for å redusere nyquist speiling.

På samme måte kan ikke en bit-dybde koversjon forbedre lyden på noen måte.

De eneste gangene jeg finner på å konvertere 16-bits format til 24-bit er når jeg skal post-mastre lyd som orginalt ikke er mastret, for å bevare den orginale (16-bits) bølgen mest mulig igjennom f.eks en kompressor. Når jeg da er ferdig, bruker jeg dithering for å konvertere tilbake til 16-bits format.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Var det ikke det jeg sa da?

Resampling er dum, upsampling er smart. :)

Lenke til kommentar
'There is apparently no extra information in the upsampled signal that was not present in the initial signal,’ says Mike Story of dCS. ‘With a 44.1 kS/s input, both the input data stream and the upsampled data stream will only contain a spectrum that must be between 0 and 22.05 kHz and is probably only between 0 and 20kHz.'

Så dette er bare en teknikk med filter for å forandre formatet, ikke et forsøk på å prøve å "forbedre" det?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Dette er diskutert på www.hifisentralen.com

Kort sagt så er upsampling en bløff! Det er ikke hensiktsmessig å argumentere med at "produktet finnes i hifi-verdenen, så det må være en reell effekt" så lenge den samme verdenen selger hai-finne-olje i dyre dommer...

Ideell oppsampling innfører mellomliggende punkter mellom de gamle samplene på en måte som innfører null ny informasjon.

Reell oppsampling innfører mellomliggende punkter som avviker fra idealet, mao "forvrengning". Denne kan dog være ubetydelig liten.

Reelle D/A konvertere oppsampler internt som en mekanisme for å flytte kompleksitet fra analoge filtre på utgangen til interne digitale filtre (billig og stabilt). Det er veldig vanskelig å argumentere for at dette kan gjøres bedre av en ekstern boks...

Hvis du vil eksperimentere med dette kan du kanskje like gjerne bruke cool edit eller en annen editor som lar deg resample signaler? Og så lytte til resultatet via en hvilken som helst 24/96 digitalutgang?

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Hvis du vil eksperimentere med dette kan du kanskje like gjerne bruke cool edit eller en annen editor som lar deg resample signaler? Og så lytte til resultatet via en hvilken som helst 24/96 digitalutgang?

:thumbup:

Det var gutten sin. Hvis dere leser starten på denne tråden, så ber jeg om forslag til lydkort som støtter 24/96 for det har jeg ikke i dag (!)

For nettopp å prøve den up-samplingen som du nevner og kjøre den ut på sitat: 'hvilken som helst 24/96 digitalutgang?' så må jeg ha et lydkort som i det hele tatt støtter denne samplerate/bit-størrelse.

Så hvis vi kan holde oss til tråden, gjentar jeg gjerne: Har dere noen gode forslag på et godt lydkort som bare skal brukes til digitale signaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...