Gå til innhold

Seagate Barracuda - 200 - 250 - 300 alle stille?

Anbefalte innlegg

200 GB barracuda disken har fått et upåklagelig godt rykte for å være en stille og god harddisk. Jeg har en selv i en HTPC kjøpt fra Netshop. (MEGET fornøyd med den)

Nå vil jeg utvide den med en disk til. Så da ser jeg på enten 250 GB eller 300 GB disken.

Er det feil av meg å annta at disse diskene er like stillegående som 200 GB, eller er det en uungåelig utvikling at større disker bråker mer og utvikler mer varme? Hvis man skal ha noe større enn 200 GB som er stille og rolig, hva annet kan man anbefale da?

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seagate ruler

Dog innbiller jeg meg at in 300 gb bråker mer enn min 200 gb. Men dette har sikkert noe med plasseringa av diskene. Kliner du inn den helt oppunder toppllokket (med ekstra festeanordniger) vil den bråke mer enn hvis du plasserer den langt ned i kabbet ditt. (forutsatt at vi har snna opplegg)

Lenke til kommentar
Seagate ruler

Dog innbiller jeg meg at in 300 gb bråker mer enn min 200 gb. Men dette har sikkert noe med plasseringa av diskene. Kliner du inn den helt oppunder toppllokket (med ekstra festeanordniger) vil den bråke mer enn hvis du plasserer den langt ned i kabbet ditt. (forutsatt at vi har snna opplegg)

Du vet jo vi har prikk like kabinetter, men usikker på hvordan jeg skal få plass til den noe annet sted enn der den er ment å gå. Men ut fra hva jeg husker av bildet ditt så har du HTPCen din rett ved sofaen din. Min står helt borte ved TVen. Spørs om jeg vil merke noe til den i det hele tatt. For jeg hadde tenkte til å bruke den ledige HD brønnen som ligger rett ved siden av der jeg har en disk idag.

AKIRA

Lenke til kommentar

Hei!!! :D

Jeg har kjøpt meg en Seagate Barracuda 250 GB.7200.8 Den er nesten ikke en lyd av...

og tempraturen ligger på mellom 10 og 15*C ... Vel og merke har jeg en 120mm vifte som kjøler ned diskene mine... :p

Vil anbefale Seagate Barracuda 250 GB.7200.8!!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det feil av meg å annta at disse diskene er like stillegående som 200 GB, eller er det en uungåelig utvikling at større disker bråker mer og utvikler mer varme? Hvis man skal ha noe større enn 200 GB som er stille og rolig, hva annet kan man anbefale da?

Storagereview sine lydtester måler idle og der er 7200.7 svært lik 7200.8 selv om de har målt en 7200.7-disk med 2 plater og en 7200.8 disk med 3 plater. (flere plater gir som regel mer luftmotstand og dermed støy). Siden 300GB-disken er 3 plater og 250GB-disken er 2 plater så vil jeg anta at det 250GB-disken muligens kan være målbart mer stillegående når den er idle enn 300GB-disken.

Når det gjelder aktiv diskbruk så har jeg hørt at 7200.8 skal støye litt mer enn 7200.7. (tror det var snakk om 4dB eller noe sånnt, finner ikke igjen linken). Dette skal vistnok komme av at søketiden (tiden lesearmen bruker på å flytte seg + finjustering) skal være mer optimalisert (raskere) på 7200.8-serien enn på den eldre serien.

Temperaturene som Storagereview måler er differansen mellom romtemperatur og disk-temperatur i testsystemet deres. 20°C + romtemperatur på 20°C gir altså 40°C driftstemperatur i testen.

og tempraturen ligger på mellom 10 og 15*C ... Vel og merke har jeg en 120mm vifte som kjøler ned diskene mine...

Jeg vet ikke om du mener 10-15°C differansetemperatur, om systemet ditt står utendørs, eller om målingene rett og slett er feil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...