Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting i rattet ved bremsing


hwl

Anbefalte innlegg

Har de siste tiden oppdaget en del risting i rattet ved bremsing. Bremseklossene er helt fine, ser ikke slitt ut overhodet, dekkene er sjekket og avballansert. Noen som vet hva dette kan være? Hjullager ble byttet på service for en liten stund siden, rundt september tror jeg. Noen bilkyndige som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Skal absolutt ikke kalle meg bilkyndig, men har en liten ide.

 

Det kan hende at du har fått kast (skjevhet) i bremseskivene. Det vil føre til

risting når du bremser, dette vet jeg for det er selvopplevd :(

 

I mitt tilfelle hadde ikke verkstedet passet på å kryss-trekke når de skiftet dekk, og desverre er

ihvertfall Ford Mondeo kjent for å være fintfølende på dette.

Enden på visa ble at verkstedet tok på seg skylden og skiftet bremseskivene kostnadsfritt for meg, og da forsvant ristingen.

 

Det beste er nok å trille bilen innom et verksted som kan komme med en bedre

analyse enn meg.

 

Håper det ordner seg!

 

-Tman

Lenke til kommentar

De fleste eldre forder er kjent for å ha problemer med risting i ratt ved nedbremsing.

 

På sierra og scorpio er det en kombinasjon av dårlige foringer i forstilling og bremseskiver som slår seg og blir skjeve.

 

Vet ikke om dette er tillfellet på din bil, men for å sjekke om skivene ikke er helt ok så kan du jekke opp bilen slik at forhjulene kan trille fritt. Få deretter en kompis til å sitte i bilen og trykke svakt på bremsepedalen mens du snurrer hjulet. Da vil du kjenne om bremsene tar i "rykk og napp".

Lenke til kommentar

Er det kast i skiver og eller tromler så vil du og kjenne det i Bremsepedalen.

 

Du vil kjenne at pedalen jobber "mot" foten din veska blir slått tilbake i systemet.

 

Mest sansynlig vil jeg si at det er skivene som har slått seg. er litt skjeldnere at tromler slår seg.

Lenke til kommentar

Har nå vært i kontakt med mitt lokale Volkswagen verksted og hatt med mekaniker på testtur og han mente mest sannsynlig det var kast i skivene. Har fått time for inspeksjon og måling så vi får se hva som de finner ut.

Endret av hwl
Lenke til kommentar
hwl Skrevet 26/04/2005 : 11:46

  Har nå vært i kontakt med mitt lokale Volkswagen verksted og hatt med mekaniker på testtur og han mente mest sannsynlig det var kast i skivene. Har fått time for inspeksjon og måling så vi får se hva som de finner ut. 

Ja, merk deg det Rairai sier om og ta det litt rolig i starten om det nå ender med skivebytte, rask og heftig oppvarming av nye skiver kan fort skape samme problemet igjen. Dette er uansett også en litt undervurdert god vane å ha om man bare bytter klosser også. De fleste tror feilaktig at bremsene skal bli bedre når de er nye (hvilket de ikke blir) og prøver gjerne heftige nedbremsninger med en gang for å se hvor bra det er blitt...

 

Bremsebelegg og skiver skal slites til på samme måte som motorer kjøres inn, bremse effekten er ikke maksimal før dette har skjedd ;)

 

Forresten er det helt riktig som JonV sier, at man kan kjenne det i pedalen, men det er som regel mest fremtredende når det er tromler (bak) som er blitt urunde.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg opplever for tiden det samme, risting i rattet ved nedbremsing.

Vet ikke årsaken, men dersom det er "kast i bremeskivene" som beskrives som en mulig forklaring her, har jeg et spørsmål:

 

Bilen, en Peugot 307 stv 2002 (reg. i 2003), har kjørt 37.000 km.

Det er dermed fremdels fabrikkgarati på bilen.

 

Er det normalt at "kast i bremseskivene" kan oppstå på en bil som er kjørt såpass lite som 37k km? Vil dette oppfattes som normal slitasje, eller kan jeg forvente at dette er en garatisak?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

Slik er min trofaste, gamle Ford Escort også. Rister under jevn nedbremsing. Foringene i forstillingen har blitt skiftet ut ganske nylig, så jeg regner med problemet mitt er bremseskivene. Såvidt jeg kan forstå kan ikke dette gjøre noen skade ellers, så jeg har kjørt slik i et halvt år nå.

Lenke til kommentar

Kast i bremsene! jaja de fleste tror og sier at det er en skevhet på bremseskiva, noe som skjer noe skjeldent, men årsaken er at stålet på skivene er blitt så varmt at de er blitt herdet mer enn det de skal være,

 

derfor får du en hardere overflate på noen partier rundt på skiva,men ikke alle sånn at bremseklossene tar bedre på de "myke" partiene defrfor får du ristinga som oppleves som kast i skiva.

 

Dette kan skje nårsomhelst på en bil ,selv om bremsene er nye og du har hatt kraftige oppbremsinger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...