Gå til innhold

Opteron rendrer film i stor stil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trodde rendring var Intels felt - eller kanskje enda er?

I disse maskinene snakker vi ikke om en prosessore, men flere prosessoren. Her har AMD en fortel på Intel Xeon, ved at prosessorene ikke deler samme bus...

Så i SMP skalerer Opteron bedre enn Intel

Lenke til kommentar
Trodde rendring var Intels felt - eller kanskje enda er?

Historisk sett har det vært det, men med Opteron så har AMD et klart overtak også innen dette området. Også filmer som "Star Wars: Episode III Revenge of the Sith” og “Sin City” er blitt rendret på Opteron-bokser. Bl.a. HP, SUN, BOXX Technologies og Angstrom Microsystems er store leverandører av Opteron-baserte renderfarmer til Hollywood. Ettersom alle de viktigste rendringsprogrammene allerede er portet til 64-bit, så har Opteron lenge vært et foretrukket valg i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Også filmer som "Star Wars: Episode III Revenge of the Sith” og “Sin City” er blitt rendret på Opteron-bokser.  Bl.a. HP, SUN, BOXX Technologies og Angstrom Microsystems er store leverandører av Opteron-baserte renderfarmer til Hollywood.  Ettersom alle de viktigste rendringsprogrammene allerede er portet til 64-bit, så har Opteron lenge vært et foretrukket valg i denne bransjen.

Jeg har i den forbindelse lyst til å sitere en mail jeg fikk for en god stund siden angånde en tidligere artikkel om AMD og StarWars-filmene (bla. basert på den pressemeldingen det henvises til i innlegget over). Jeg lar vedkommende være anonym siden dette ble sendt på mail til meg privat, men finner likevel innholdet såpass interessant at jeg poster det her.

Sitat:

"Det JAK bruker AMD-maskiner til er PRE-visualization og PRE-postproduction,

altså FØR-visualisering og FØR-etterarbeid. Dette er en forholdsvis

simpel/grov 3d animasjon/modellering/komponering som brukes i forkant av og

under inspillingen og arbeidet med de "virkelige" spesialeffektene. For å se

om scenene funker osv. Tror dette også kalles animatics eller noes sånnt. Du

kan se eksempler på det på ekstramaterialet til Star Wars Episode... tja.. 1

eller 2 (husker ikke helt) DVD'en(e) og X-2 (X-men2) DVD'en.

Publikum får altså IKKE se effekter fra AMD-baserte maskiner. Hvilke type

maskiner som brukes til spesialeffektene som havner på lerretet vet jeg

riktignok ikke, men det hadde garantert vært nevnt i presseskrivet dersom

disse også var AMD. After Effects brukes for ordensskyld ikke til svære

hollywood-produksjoner, men stort sett til TV og video og da først og fremst

i vignetter, titler o.l. - Også pre-viz da..."

Sitat slutt.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Også filmer som "Star Wars: Episode III Revenge of the Sith” og “Sin City” er blitt rendret på Opteron-bokser.  Bl.a. HP, SUN, BOXX Technologies og Angstrom Microsystems er store leverandører av Opteron-baserte renderfarmer til Hollywood.  Ettersom alle de viktigste rendringsprogrammene allerede er portet til 64-bit, så har Opteron lenge vært et foretrukket valg i denne bransjen.

Jeg har i den forbindelse lyst til å sitere en mail jeg fikk for en god stund siden angånde en tidligere artikkel om AMD og StarWars-filmene (bla. basert på den pressemeldingen det henvises til i innlegget over). Jeg lar vedkommende være anonym siden dette ble sendt på mail til meg privat, men finner likevel innholdet såpass interessant at jeg poster det her.

Sitat:

"Det JAK bruker AMD-maskiner til er PRE-visualization og PRE-postproduction,

altså FØR-visualisering og FØR-etterarbeid. Dette er en forholdsvis

simpel/grov 3d animasjon/modellering/komponering som brukes i forkant av og

under inspillingen og arbeidet med de "virkelige" spesialeffektene. For å se

om scenene funker osv. Tror dette også kalles animatics eller noes sånnt. Du

kan se eksempler på det på ekstramaterialet til Star Wars Episode... tja.. 1

eller 2 (husker ikke helt) DVD'en(e) og X-2 (X-men2) DVD'en.

Publikum får altså IKKE se effekter fra AMD-baserte maskiner. Hvilke type

maskiner som brukes til spesialeffektene som havner på lerretet vet jeg

riktignok ikke, men det hadde garantert vært nevnt i presseskrivet dersom

disse også var AMD. After Effects brukes for ordensskyld ikke til svære

hollywood-produksjoner, men stort sett til TV og video og da først og fremst

i vignetter, titler o.l. - Også pre-viz da..."

Sitat slutt.

JAK Films er en divisjon av Lucasfilm som har ansvar for pre- og post-produksjon, mens ILM (Industrial Light & Magic) er en annen divisjon av Lucasfilm som har ansvaret for effektene og de benytter også Opteron-baserte renderfarmer:

http://www.angstrom.com/about/press20040421.htm

"We have been very pleased by the quality of the Titan64 SuperBlade servers and Angstrom's exceptional service," said Martin Weaver, Manager of Systems Engineering at Industrial Light & Magic. "Angstrom's engineering focus and ability to deliver quality AMD Opteron systems have enabled us to focus on our core business - creating industry leading visual effects."

"Angstrom's unique engineering capabilities have made rendering highly reliable and enabled rapid deployment of our Titan64 SuperBlade render farm," said Eric Bermender, Systems R&D Engineer at ILM.

The Angstrom Titan64 product line takes advantage of the AMD Opteron processor's 64-bit computing power. With the AMD Opteron, Angstrom enables faster special effects generation and a smooth transition from older 32-bit software.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Har jobbet lenge med Animasjon/3d og kan bare si at AMD knuser Intel..spiser den opp rått :p

Musikk i mine ører :love:

Ja hvis det var sant da :p

:hmm: og hva mener du med dette?

jeg synes du er dum jeg! (jeg baserer det på ingen ting!)

synes det du skrev er helt på jordet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...