Gå til innhold

Doble Lan kontrollere, hvilken nytteverdi?

arna

Anbefalte innlegg

Ser blant annet på Gigabytes nye toppmodel til Intel at den har støtte for doble Gigabit LAN-kontrollere. Jeg forstår ikke helt hvilken funksjon dette kan ha. Kan forstå det såpass at man kan være tilkoblet til 2 nett på en gang, men virker for meg som en bortkastet funksjon i bunn og grunn...

Noen som kan fortelle meg hva det er godt for? Ser det mer som en funksjon der spesielle brukere får behov for det, evt bedrifter og lignende men en helt vanlig hjemmebruker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig nyttig i hjemmenetverk også. Jeg har et kablet nettverk mellom noen maskiner som jeg bruker det ene kortet til. Det andre kortet bruker jeg til å koble til min tråløse router på et noe mindre sikkert nettverk.

2 nettverkskort er også kjekt derssom man ønsker å dele ADSL linja si til en maskin til uten å skaffe seg en router.

Endret av Amriden
Lenke til kommentar
arna Skrevet 19/04/2005 : 09:44

Med andre ord kun for spesielt interesserte? 

Kan jo godt si det sånn ja...

Men det er jo gjerne slik at toppmodellene av hk nødvendigvis har en del ting som ikke er like viktig for alle, kjøper man disse er man vel gjerne ute etter litt ekstra finesser. Asus A8N-SLI har feks i tillegg til dobbel lan 8 stk sata innganger og 2 separate raid kontrollere, 10 USB innganger og 2 skjermkort. Hele konseptet med alle mulighetene er vel for spesielt interesserte, og mer eller mindre "nødvendig"

Lenke til kommentar
Går det an å "parallellkjøre" to nettverkskort? Slik at to maskiner med to nettverkskort hver kan ha to kabler mellom seg, og få doblet ytelse???

Skal ikke si at det er umulig. Men det kan fort bli litt kødd med oppsettet.

Men hvor for ikke går for 1000Mbit til den nettte pris av 173 kr.

Teoretisk ytelse er på 125 Mbyte\sek. Så hardiskene dine klarer nok ikke

og følge med.

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar

Vil nå si at det er genialt med 2 nettverkskontrollere integrert i hovedkortet.

Jeg personlig kjører 2 forskjellige nettverk hjemme, og har dermed muligheten til å koble meg opp på begge samtidig.

Prisforskjellen på et hovedkort med 2x GbLAN er ikke mye større enn et kort med kun 1x GbLAN.

-z00l-

Lenke til kommentar
Går det an å "parallellkjøre" to nettverkskort? Slik at to maskiner med to nettverkskort hver kan ha to kabler mellom seg, og få doblet ytelse???

Ja, men ikke med Windows XP. Windows server 2003 Enterprice edition har støtte for load balancing.

Lenke til kommentar

Ja, det går greit om kortene støtter det.

Kalles ofte Port-trunking eller link-aggregation, og er vanlig på større servere, kraftige arbeidsstasjoner og relativt dyre switcher.

Dette fungerer stort sett utmerket, men krever at alt utstyret støtter det.

Er også en del andre muligheter, f.eks. konfigurasjon for rendundans, slik at om en forbindelse bryter, så tar de andre over etc.

Et firma som har spesialisert på denne type utstyr (nettverkskort og programvare) for Apple arbeidsstasjoner (G5) og servere (Xserve) er Small-Tre, er mye interessant lesestoff på nettsidene deres: http://www.small-tree.com

Arcade

Lenke til kommentar

Det er grenser for hvor mye maskinene klarer å pushe.

Jeg har testet Gbit krysset kabel mellom 2 maskiner, og Gbit migjennom svitsj.

I praksis fikk jeg max 600Mbit/s på vanlig filkopiering mellom maskinene.

Dette var raske maskiner med 2 stk. 15K rpm disker i raid0, (dual Xenon)

Og flere overføringer samtidig. En overføring alene klarte ikke mer enn 3-400Mbit i vårt nettverk.

Med link aggregation fikk vi ingen andre resultater, men dette kan ha mer for seg i situasjoner med mye trafikk direkte i minnet og ikke til disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...