G Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 (endret) På nyåret 2005 gadd jeg å installere en ny version av ATI Catalyst drivere wizard.exe Program Version 1.1.1879.40032 Program Name WIZARD Application (Wizard) Program MD5 808631adbb919c5d2ae7a659287076db Program Size 2428928 Date Modified Feb-22-2005 11:14:26 PM forsøker seg på å kontakte: Remote IP Address 217.13.7.136 Remote Port 53 (gjennom denne) Dette programmet er helt avhengig av tillatelse til å gå ut på internet for å i det hele tatt åpne Catalyst skjermbildet. Ved å blokkere i brannmuren så startet ikke programmet når en prøver å kjøre det. Dette er plagsomt i og med at det kan være fornuftig å blokkere tilgang til internet. Spesiellt hvis du har mistanke om at andre virus eller trojanere ligger på systemet ditt. Nå bør det nevnes at dette sannsynligvis er en funksjon som tilkom driver settet etter ATI's ønske. Men hvorfor dette kom er et mysterium. Det burde ihvertfall ikke være slik at en ikke får startet Catalyst software'n uten å åpne for internet tilgang for wizard.exe Er det noen som har erfart tilsvarende, og som vet noe mer om denne saken? Driver version til skjermkort Version: 6.14.0010.6517 (English) Håper ATI avskaffer denne plagen. Ellers er jeg rimelig fornøyd med ATI sin innsats i skjermkort markedet. De viser vilje til å fikse feil med en gjevn rytme. Endret 19. april 2005 av G Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 nå har jeg ikke studert mine ATI driverene for ulumskheter selv, men den adressen du lister opp er en DNS server for nextgentel (dns02.nextgentel.net) og port 53.. vel, ja det er porten som blir brukt til DNS forespørsler. å blokkere denne adressen så skader du din egen nettilgang ved at maskinen din kun får tilgang til en DNS server, mister den kontakten med den så sitter du der uten nett selv om der er en annen server du kunne ha brukt men som er blokkert. uansett, tilbake til saken. ATI driverene inneholder etter det jeg vet to funksjoner som kan kontakte ATI sine servere og det er ATI produktregistreringen og feilrapporteringsfunksjonen. begge funksjonene er forsåvidt meget lite brukt etter min erfaring, førstnevnte kjører bare en eneste gang og siste kommer bare når driverene har krasjet og ATI VPU Recover fanget opp feilen, personlig så syns jeg de to funksjonene er ufarlige og nyttige. at Catalyst Controlsenter (jeg regner med det er den du snakker om.) ikke starter når DNS'en er direkte blokkert er mest sannsynlig en feil ifra ATI og dem burde bli informert om den feilen så de får rettet på det. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Jepp, har opplevd det samme, er nok fordi du har muligheten til å kontakte online support direkte fra wizarden og at den klargjør forbindelsen på forhold. Hittil så har den ikke sendt nevneverdig informasjon som kan tyde på at det er noen form for komunikasjon mellom min data og ati (trojaner eller spyware) untatt den forespørselen om å åpne tilkoblingen da. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. april 2005 Forfatter Del Skrevet 19. april 2005 (endret) Takk for info. Nå har det seg slik at i ny og ne så bare velger den nevnte software (Catalyst Controlcenter) å kjøre et slikt DNS oppkall (eller hva en skal kalle det). Det er utrolig irriterende for meg ihvertfall, da jeg har hatt en backweb trojaner på denne PC'en. Og derfor er jeg skeptisk til om det ennå er "infeksjoner" på systemet mitt. Har både AntiVir som oppdaget trojaneren, og TrojanHunter som ikke reagerte på trojaneren i det hele tatt. Ellers forsøker jeg å patche det meste av software så godt det lar seg gjøre. Reinstallasjon av OS gidder jeg ikke forløpig, og anser det for unødvendig, inntil andre mistenkelige ting skulle skje. Men jeg har en magefølelse at dette kun er noe ATI har lagt til, og det fungerer sikkert slik dere beskriver det. Det er med andre ord ganske tilfeldig når den velger å gjøre oppkallet, og jeg har slettes ikke startet noe program for å trigg'e en sånn hendelse. Endret 19. april 2005 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå