Gå til innhold

WDC disker som skriker i kor

Anbefalte innlegg

Hva er den grusomme lyden som alltid kommer fra _godt_ innkjørte HDDer? Nå har de to WDC 80GB SE diskene begynte å lage *whiiiiiiniinininini* lyder, av og til går begge i kor *whiiininininiinin* sånn at lyden skjærrer hverandre når de møtes i tonespektre (ehhh?). Har blitt vanskelig å sove med PCn på nå. Diskene har ALLTID blitt godtkjølt, i Chieftecen har jeg vifte (enermax på 7v og laveste på pot-meteret) foran, og da sto de skrudd opp sånn at det var mellomrom mellom dem.

Er dette normalt eller? Tror ikke en WDC på 40GB har begynt å lage lyder enda, men alle diskene jeg har hatt lager sånne lyder etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat det samme problemet. To Maxtor disker som står i samme oppheng. De begynnte ganske snart å vine slik du også snakker om. Og jeg har ikke overklokket min maskin. Ganske irriterende. Kan høre dem på andre siden av leiligheten til og med. Intens "syngende" høyfrekvent lyd. Tenkte jeg skulle lage et gummioppheng til dem, kanskje det blir bedre av det. Har heller ikke noen lyd demping i kabinettet, funker det noe særligt?

Lenke til kommentar

Quote:

MrA| skrev (2002-07-07 12:10):

Klokker man IDE bussen også? Trodde at den gikk parallelt med PCI jeg, for den er låst til 33mhz.

IDE følger PCI bussen.

P4B533-E er et av få hovedkort jeg vet om, hvor AGP/PCI kan stilles uavhengig av CPU/MEM.

Hadde PCI vært låst til fast divider som på de fleste andre hovedkort (1/4 på hovedkort med 133MHz FSB), så hadde du kjørt med PCI på 45MHz ved en FSB på 180MHz. Det er ikke helt sunt for harddisker o.l =).

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å klokke ned, men lyden er der fortsatt! PCn gikk bare mye saktere, sikkert pga. treig FSB :grin:. Hvorfor går PCI raskere uansett, dette må du forklare bedre for meg cy_demon?

Har nettopp slengt inn noen magic fleece matter inn i Chieftecn (fingra mine klør enda!), dette fjerna _mye_ av vifte støyen, men HDDen synger enda. Tror folket det hadde vært bra med noen novibes http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC1254 ? Blir endel sånne ettersom jeg har 3 disker... :smile:.

Lenke til kommentar

Vil dere ikker ha whiiiiniiniin.... lydene?

Kjøp Seagate Barracuda ATA IV, de lager ikke slike lyder( har vel 8 slike disker nå og ingen lager slike lyder(men eldste er vel kun 6-7 mnd gammel, så det er ksnskje litt tidlig å si sikkert?)).

Har hatt disse diskene også:

Alle maxtor jeg har vært borti lager disse lydene

Alle IBM 75GXP og 60GXP lager disse lydene etter kort tid. (Ikke testa 120GXP, hadde for mye problemer med 75GXP og 60GXP seriene).

Noen WD disker lager den lyden.

En del fujitsu disker lager den lyden.

Lenke til kommentar

Jeg har to WD 80 disker selv. Den ene er ny men den andre har fått en forferdelig lyd. Ikke noe skarp lyd, men den romler veldig mye mer enn før. Kjøpte nye å flytter over all viktig data i redsel om at den skal ta kvelden. Disken min har ikke hatt annen kjøling enn kabinett temeraturen. Den har ligget på 30 grader, så det skulle ikke være noe problem. Men nå som jeg har 2 WD disker har jeg satt dem opp med mellomrom i mellom og en Enermax vifte blåser rett på diskene.

Ble litt skeptisk til WD etter at jeg fikk denne lyden, men betryggende (eller skremmende)at det skjer med andre disker.

http://www.cyprez.no

Lenke til kommentar

Jeg har en samsung-disk som var veldig stillegående som ny. Den har gradvis blitt mer og mer høylydt. Nå suser/hviner den veldig høyt. Har hatt samme problem med disker fra WD, Fujitsu, og IBM.

Siden lyden kommer fra de mekaniske delene, og er ganske konstant uansett om lesearmen flytter seg eller ikke, så er det lett å tenke seg til årsaken: Drivmotoren. Drivmotoren går på 5 og 12 volt og overklokkes ikke når IDE-bussen overklokkes. Overklokking fører altså ikke til lydene ! Det som lager lyden er slitte lagre, akkurat som på biler.

Det er nok antall timer på som teller. (Kanske også hvor mye lesearmen har flyttet seg frem og tilbake, men det er nok marginalt)

Jeg kjøpte meg nettopp en Seagate Barracuda IV med Fluid-Bearing-lagre. Håper den holder seg stillegående lenge.

-----------------------------------------------------

PS. PCI-bussen har alltid en heltalls divider i forhold til FSB, og IDE har en hel multiplier i forhold til PCI. Så overklokker du FSB, så overklokker du IDE, om du ikke justerer opp divideren. F.eks kjører jeg nå på FSB=133, PCI=33 og IDE=100. FSB/PCI=4 og IDE=3xPCI. Om jeg klokker FSB til 166MHz blir PCI=41,7 og IDE=125. Setter jeg deretter PCI-divideren til 5 blir PCI=33 igjen og IDE=100.

Lenke til kommentar

kjøpte nevnte disk for to dager siden. hvinte fra begynnelsen.. :-[

Quote:

Den 2002-07-08 11:46, OC-Freak skrev:

Vil dere ikker ha whiiiiniiniin.... lydene?

Kjøp Seagate Barracuda ATA IV, de lager ikke slike lyder( har vel 8 slike disker nå og ingen lager slike lyder(men eldste er vel kun 6-7 mnd gammel, så det er ksnskje litt tidlig å si sikkert?)).

Har hatt disse diskene også:

Alle maxtor jeg har vært borti lager disse lydene

Alle IBM 75GXP og 60GXP lager disse lydene etter kort tid. (Ikke testa 120GXP, hadde for mye problemer med 75GXP og 60GXP seriene).

Noen WD disker lager den lyden.

En del fujitsu disker lager den lyden.

Lenke til kommentar

Hadde selv problem med harddisk støy som forplanter seg effektivt i kabinettet. Løste dette ved å ta gummilist som brukes til tetting av dørkarmer og slikt med tape på baksiden og la harddiskene oppå remser med dette og skrudde så harddiskene fast til kabinettet via gummihylser i skruehullene på kabinettet. Uansett, det skal ikke mye til for å fjerne denne støyen, poenget er bare å unngå direkte metallisk kontakt med kabinettet. Bruk fantasien!

=> hører ikke noe til harddiskene... eneste som står igjen er å bytte powersupply vifta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...