Gå til innhold

Hjelp til installasjon av Fedora

Anbefalte innlegg

Heisann!

Installerte Fedora nå, på en tom partisjon på en IDE-disk. Problemet er at jeg har en S-ATA-disk til OS-disk. (HK: Asus A8V Deluxe) Hovedkortet har ikke native drivere til denne disken, slik at jeg av en eller annen merkelig grunn var nødt til å koble disken til Raid-kontrolleren for å kunne installere windows.

Etter jeg installerte Fedora på den tomme partisjonen på IDE-disken kommer det ikke opp noen oppstartsmeny, dvs. jeg får ikke muligheten til å starte Fedora. På grunn av at jeg har OS-disk på Raid-kontrolleren (eneste måten jeg fikk den til å finne disken under installasjonen av windows.... beklagligvis) så får jeg ikke valget om å boote fra IDE-disken heller i BIOS. Kan kun velge S-ATA-diskene, samt DVD-RAM/ROM (har to S-ATA-disker, én til OS og en lagerdisk).

Hvordan kan jeg fikse dette? Har jo ikke brukt linuxen enda, så en reistallasjon gjør ikke noe. Men, jeg vil ikke partisjonere OS-disken min. Den skal helst stå urørt. Vil ikke installere Linux på den. Må jeg velge /root (eller /boot, husker ikke) på OS-disken min for å få dette til å virke? Er livredd for å miste data på OS-disken.

Alle specs på maskinen finner dere i profilen.

Setter pris på alle svar! Er rimelig fersk på Linux :)

Endret av Pitbullo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som kan hjelpe??

Kan jo ta kortversjonen. /root (eller /boot) som man må velge under installasjonen, denne skal ligge på bootdisken?? Hvis jeg velger OS-disken min til dette, så vil ikke jeg miste noe av det som ligger på den?

Lenke til kommentar

Linux finner alle diskene, og BIOS finner den også. Problemet er bare at jeg ikke kan velge IDE-disken som boot-enhet....

Får installert Linux på partisjonen jeg ønsker, det er bare at jeg ikke får starta det. Maskinen går rett i windows, uten å spøre meg først :(

Har nyeste BIOS også...

EDIT:

Prøvde på nytt nå, og valgte at bootloader skulle installeres på systemdisken. Gikk ikke dette heller. Ser ut som om jeg må partisjonere systemdisken og installere der :(

Endret av Pitbullo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...