Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom win95 og win98?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en pc med win95 og en annen med win98 jeg vil ha ett nettverk på.Men hvordan kan jeg gjøre dette? Er det noen bra guider som viser det enkelt?

Jeg har en krysset kabel.Men må jeg sette opp ip'er til hver pc?

Hadde vert fint med litt hjelp her... :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

For å kunne dele internett mellom PCene dine, trenger du evt. et program til å dele internetten med. (I windows 98 SECOND EDITION, win2000 og winXP følger dette med under "navnet" Internet Connection Sharing)

IP adresser som er "best" å bruke: 10.0.0.1 og 2 eller 192.168.0.1 og 2 for eksempel.

Bare husk å sette subnet mask til 255.255.255.0

I Gateway-feltet (og DNS-lista/winDNS eller hva enn det heter på w95) må du skrive inn noe om du vil dele internett. Dersom du bare vil ha et enkelt nettverk mellom PCene, trenger du ikke skrive noe der.

Edit; Hva arbeidsgruppene heter er som regel likegyldig, men de kan jo være like for ordens skyld.

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
,19/04/2005 : 15:23]Heisann.

For å kunne dele internett mellom PCene dine, trenger du evt. et program til å dele internetten med. (I windows 98 SECOND EDITION, win2000 og winXP følger dette med under "navnet" Internet Connection Sharing)

IP adresser som er "best" å bruke: 10.0.0.1 og 2 eller 192.168.0.1 og 2 for eksempel.

Bare husk å sette subnet mask til 255.255.255.0

I Gateway-feltet (og DNS-lista/winDNS eller hva enn det heter på w95) må du skrive inn noe om du vil dele internett. Dersom du bare vil ha et enkelt nettverk mellom PCene, trenger du ikke skrive noe der.

Edit; Hva arbeidsgruppene heter er som regel likegyldig, men de kan jo være like for ordens skyld.

ut ifra det han skrev virket det som han kun skulle ha nettverk mellom maskinene. dessuten må de være på samme workgroup.

takker for svar....men hva ip adresser er best å bruke da?

Og skal det stå noe i "Gateway".

Og er det best å bruke MSHOME som workgroup?

som tidligere nevnt kan du bruke 10.0.0.x-serien eller 192.168.0.x, men hvis du bare skal ha de to maskinene i nettverk (lite nettverk) er det vanlig å bruke 192.168.0-x-serien.

Lenke til kommentar
Vet av erfaring at mange WIN95 pcer trenger noe som heter NETBUI-driver. Hvis noe går galt, spør meg gjerne om dette.

Skal ikke behøve det hvis du bruker TCP/IP riktig. NETBUI (eller var det NETBEUI det het) er ikke rutbar og er derfor ubrukelig på alt annet enn LAN.

Lenke til kommentar
Vet av erfaring at mange WIN95 pcer trenger noe som heter NETBUI-driver. Hvis noe går galt, spør meg gjerne om dette.

Skal ikke behøve det hvis du bruker TCP/IP riktig. NETBUI (eller var det NETBEUI det het) er ikke rutbar og er derfor ubrukelig på alt annet enn LAN.

Det er korrekt. Men hvis det bare er snakk om å overføre filer en sjelden gang og PC ikke trenger å være tilkoblet internett, er NetBEUI det aller enkleste å sette opp. Er bare å innstallere protokollen, så dukker den andre maskinen opp i Network Neighborhod. Med TCP/IP er det litt mer å fikle med, men ingen heksekunst hvis en skjønner prinsippene bak det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...