Gå til innhold

Pushe fonter til besøkende på en nettside [LØST]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke jeg helt skjønte hva du lurer på?

Jeg ønsker å ha en spesiell link på en nettside. er det mulig å finne ut om folk som besøker denne nettsiden har denne spesielle fonten innstalert på systemet for så å innstalere den/ta den ibruk på systemer som ikke har den innstalert...

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest er sted at det funker, i alle fall på IE.

Men det store minuset her er vel at dette er noe som ikke blir sett på som god skikk, da det blir å gjøre ting med andres PC uten at de bestemmer det selv.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest er sted at det funker, i alle fall på IE.

Men det store minuset her er vel at dette er noe som ikke blir sett på som god skikk, da det blir å gjøre ting med andres PC uten at de bestemmer det selv.

er vel ikke alle som blir like begeistret for det... uansett er joden fonten ganske lik Times New Roman...

Lenke til kommentar
Så det dreier seg altså om en font du syns er fin som du vil bruke på siden din eller?

tja.. holder på å lage en hjemmesiden for et utested og denne fonten brukes ogsi flyers/plakater og lignende.... så tenkte jeg skulle prøve å lage det til noe litt helhetlig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg ønsker å ha en spesiell link på en nettside. er det mulig å finne ut om folk som besøker denne nettsiden har denne spesielle fonten innstalert på systemet for så å innstalere den/ta den ibruk på systemer som ikke har den innstalert...

Beklager, men dette tror jeg fakitsk er umulig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Det beste er vel å lage bilder med den aktuelle fonten på.

Det er også en dårlig idé egentlig. For siden vil bli utrolig tung og laste...

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

Det lar seg fint gjøre i IE - for eksempel slik (gammel guide - bare en jeg fant i farta...), men regn med å få standardiseringsfanatikerne på nakken når det ikke funker i Opera eller Firefox ;)

Et bra kompromiss som funker overalt er jo å bruke den aktuelle fonten som grafikkelementer i menyer/overskrifter på sidene og ha en 'vanlig' font (som funker overalt) til selve brødteksten slik at siden ikke blir altfor tung. Da går det også fort å endre teksten hvis det skulle være nødvendig.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

det ble tilslutt følgende løsning som automatisk laster inn fontfilen hos de besøkende:

@font-face {
font-family : "Avant Garde Book BT";
src: url("http://<sti_til_fontfilen>/Avant Garde Book BT.ttf")
}

body {
color : #99CC94;
background-color : #09B24D;
font-family: "Avant Garde Book BT", serif;
font-size : 20px;
left-align : 10px;
right-align : 10px;
}

Hele font-filen er på 56K og vil ta cirka 8 sekunder å laste ned hvis en har 56Kbit/s modem (hvis jeg ikke har regnet helt feil).... så denne tiden er noe jeg er villig til å ofre da jeg tar høyde for at de som besøker siden har bredbånd/fastlinje/adsl...

edit: endret trykkleif

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

heisann dette virker jo spennende, så man kan altså bruke hvilken som helst font man vil på nettside ved hjelp av denne metoden?

det gjør jo isåfall alt så utrolig mye bedre sett med designer øyne. :)

funker dette på alle browsere og OS? mac f.eks?

Lenke til kommentar
heisann dette virker jo spennende, så man kan altså bruke hvilken som helst font man vil på nettside ved hjelp av denne metoden?

det gjør jo isåfall alt så utrolig mye bedre sett med designer øyne. :)

funker dette på alle browsere og OS? mac f.eks?

så lenge klienten har støtte for CSS2 har jeg inntrykk av at det skal fungere med hvilken som helst font....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...