Gå til innhold

Bygger hus, trenger hjelp til kreative løsninger!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg driver å bygger hus, og driver for tiden å planlegger hvordan røreme i veggene skal gå. Slik jeg har tenkt å lage med tanke på PC er: Jeg skal ha en PC som skal stå i et kott eller et datarom. Ifra denne vil jeg koble på en 4 skjermer i forskjellige plasser i huset. Jeg skal ha en LCD skjerm i stuen (blir nok plasma etterhvert), skal ha et kombinert TV/PC på kjøkkenet, skal ha en skjerm i datarommet (blir nok en vanlig gammel VGA som eg har) og med tiden en på rommet.

Men så er det hvordan jeg skal få alt dette til å fungere i lag.

Jeg tenkte jeg skal bare ha et tastatur som jeg bruker på alle plassene, jeg må da ta det med meg der jeg sitter. Da tenkte jeg på et slikt som dette fra Logitech (bluetooth).

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305375&s=sc

Håper dette fungere mellom etasjer, det blir ikke så veldig lange strekk, og ikke noe betong i mellom.

Men så er det videre, hvordan kobler jeg 4-5 skjermer til en pc der jeg slipper manuelt å gå å bytte? Og hvordan er det når det er forskjellige skjermer, med tanke på dvi, vga utganger osv?

Jeg har også lyst til å ha fjernkontroll til å styre pcen med fra stuen, derfor må jeg trekke ned kabel for en slik IR eller RF motaker, eller er det noe som har så gode signaler at det går å gjennom et golv?, det må være mulig å bruke egen programbar fjernkontroll helst.

En annen ting jeg villle likt er å få tilkoble flere mikrofoner som alle skal fungere, med tanke på stemmestyring osv. Hvordan gjørs dette?

Så en siste ting jeg kommer på, jeg kommer nok til å styre denne mye fra stuen, derfor må jeg ha tilgang til dvdbrenneren, gidder ikke gå opp for hver dvd jeg skal brenne osv. Derfor tenkte jeg å kjøpe en slik boks som dette

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122588&s=sc

og integrere den i stuen, men er det noen som har erfaring med lang usb kabel? det er ikke snakk om så veldig langt, men blir vel kanskje fort en 4-6 meter. Er det kanskje noen lettere måte å gjøre dette på?

Nå trenger jeg mange innspill fra kreative mennesker :D

Skal selvfølgelig legge opp rør for bilde, lyd osv fra oc til tv.

Kommer dere på andre ting jeg bør gjøre, bare kom med innspill.

Snakkes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huffe, hørtes fryktelig tungvint ut..... Du har ikke vurdert en laptop, det er veldig in for tiden, med trådløst nettverk.... ;) Jeg kødder faktisk ikke... Så heller sette opp en egen HTPC for stua.

Dette er nok den desidert enkleste løsningen.

Mitt forslag er følgende :

Laptop med trådløst nett for å ta med seg "rundt omkring"

Vanlig Pc i kott eller annen plass.

HTPC for stue.

Så slipper du å dra all ledningen og tenke på hvordan du skal få dette til å funke. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kan bare fortelle deg med en gang, dropp tanken med 1 pc som du skal ha skjermer og crap rundt i hele huset. Den eneste lettvinde måten å gjøre dette på er å kjøpe VGA-splitter som gir 1 -> 4, samt bruke USB-huber (med forsterkere?). Dette vil da bety at du får samme bilde på alle skjermene, og alle mus/tastatur vil være aktive på en gang.

Mitt tips, finn et rom hvor du har planer om å ha sikringsskap og alt slik piss. Lag rommet litt større enn først planlagt og trekk 2 tp-kabler fra hvert eneste rom ned dit. Jeg sier ikke at du skal montere opp en dobbelkontakt på hvert eneste rom, men trekk kabelene og monter boksen i reisverket så det bare er å kappe frem boksen og montere kontakten hvis du finner ut at du trenger nettverk på det rommet en gang. Sørg også for å samle alt at av inngående linjer (Telefon/dsl, fiber/ethernet og kabel-tv) inn på det samme rommet.

Når det gjelder bruksområdene for de forskjellige "skjermene" dine så kunne det vært greit å fått en liten forklaring hva du ønsker å bruke de forskjellige tingene til. Skal pc'n i stua kun være htpc? Isåfall, med eller uten tv-tuner? Hvis det kun skal være htpc uten tuner så er jo en moddet xbox med 80mm vifte og 2.5" hdd helt perfekt for dette.

Lenke til kommentar

Takker for tips, skal ta å lese den tråden du linkte til War.

CryzT: Det med å trekke TP kabler har jeg allerede gjort, grunnet skal ha lysebredbånd og kabel, der går alt gjennom tp kanaler. Blir nok bruk av VGA splitter ja.

Tenkte jeg kunne få i tvtuner kort også i den pcen og bruke den som htpc, med opptak osv... Cluet er at jeg vil ha minst mulig av slikt i tv stuen, trur heller jeg kanskje bygger en egen HTPC med tiden til kjellerrommet under garasjen.

Men uansett om det virke litt tungvindt så skader det ikke å trekke en ekstra rør :D Så kan jeg gjøre som jeg vil.

takk for hjelpen så langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...