Gå til innhold

Tilbakemeldinger ønskes på portrett

dSRL

Anbefalte innlegg

Bilder er tatt med 350D i portrait mode (bildet hr fått unsharp filter og er krympet i PSE til quality 2 for å legge det ut på forumet).

Er ny på dsrl, så jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger og tips på hvordan man kan ta gode portrett bilder.

Hva bør evt. gjøres anderledes og hvorfor med dette bildet?

post-209-1113851385_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et gøyalt portrett. Mykt og fint lys.

Det liker jeg. Men det blir antagelig litt for flatt- ingen kontraster. Det virker som om ungen ligger på magen og løfter hodet opp. Kanskje har du fått ansiktet litt skrått ovenfra og ned, for det ser ut for at panna er litt lysere enn haka.

Muligens har du klippet litt for tett også, særlig øverst. Det er med på å gi det litt flate inntrykket.

Øynene er flotte og tindrende.

Lenke til kommentar
Men det blir antagelig litt for flatt- ingen kontraster. Det virker som om ungen ligger på magen og løfter hodet opp. Kanskje har du fått ansiktet litt skrått ovenfra og ned, for det ser ut for at panna er litt lysere enn haka.

Muligens har du klippet litt for tett også, særlig øverst. Det er med på å gi det litt flate inntrykket.

Øynene er flotte og tindrende.

Takk for tilbakemeldinger :thumbup:

Har du forslag til hvordan man kan få til mer liv eller kontraster i bildet?

Jeg har ikke kuttet bildet i PSE, det er tatt slik. Burde kanskje tatt bildet på høykant isteden?

Lenke til kommentar
[Har du forslag til hvordan man kan få til mer liv eller kontraster i bildet?

Glimtet i ønene sier meg at du har brukt blitz eller sterkt lys bak ryggen din. Det er vel her det ligger. For mye lys rett på kan være årsaken.

Hvordan du løser det kan være situasjonsavhengi. Litt mer lys fra siden er en ting.

Har du teleobjektiv kan du trekke deg litt lengre unna. Da blir ikke blitz-lyset så sterkt. Sidelyset vil da kunne fungere bedre.

Har du ekstern blitz? Prøv i så fall å vippe den litt opp. Ikke rett på objektet.

Det er sikkert flere muligheter, men kommer ikke på noen i øyeblikket :p

Lenke til kommentar

Sånn utenomteknisk likte jeg bildet. (ikke nok peiling til å uttale meg om slikt)

Det jeg liker, er at du har fanget et bra uttrykk for barnet. Det spørrende, undrende blikket som små barn ofte har. Det er i mine øyne et bra bilde, der du får fram akkurat dette. Så får motlys, baklys, sidelys og alt det der, komme i andre rekke. Det er min mening ihvertfall....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...