Gå til innhold

TFT vs. XGA?

Anbefalte innlegg

Hva er best av disse to på bærbare?

Jeg har xga skjerm nå, men vurdere å skifte til tft ettersom jeg skal nok bruge angreretten min på denne uansett.

Føler ikke skjermen på denne er noe bra i det hele tatt, men kan være tilvenningssak. (bla. er skriften på internett osv i noe som kan best beskrives som "bold" format annenhver linje)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er best av disse to på bærbare?

Jeg har xga skjerm nå, men vurdere å skifte til tft ettersom jeg skal nok bruge angreretten min på denne uansett.

Føler ikke skjermen på denne er noe bra i det hele tatt, men kan være tilvenningssak. (bla. er skriften på internett osv i noe som kan best beskrives som "bold" format annenhver linje)

:!:

XGA er skjermstørrelsen din. Den er på 1024x768 punkter.

Du har nok en TFT skjerm der du sitter nå, hvis du ikke har en bilderørskjerm (slike som blir brukt til stasjonære pc'er).

Så TFT og XGA er 2 relaterte ting, men de beskriver 2 FORSKJELLIGE ting ved en skjerm.

Skaff deg en bærbar med SXGA skjerm hvis du syntes objektene på skjermen blir for store. Selv har jeg en SXGA skjerm (1400x1050 punkter) og er storfornøyd med denne :)

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

Någen så gidder og forklarer ka som er forskjell på de forskjellige skjermene, Forklare ka de forskjellige bokstavene betyr og ka TFT er. Har det någe å sei på oppløsningen, på insynsvinkelen osv. Unnskyld viss jeg stjeler posten din, men tipper du også har lyst på disse svara :)

f.eks WUXGA ka er forskjell på den og XGA ?

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar

Vi har en del betegnelser:

TN = Twisted Nematic

STN= Supertwisted Nematic

TFT = Thin Film Transistor

Alle disse baserer seg på LCD, Liquid Crystal Display.

TN og STN er passive matrix displays

TFT er aktiv matrix display som baserer på EN polysilicon-transistor til EN pixel. TN og STN bruker ikke transistorer og det skjer en økning crosstalk hvis oppløsningen økes.

Lenke til kommentar
Sorry, men er SGXA+ jeg sitter på :p

Og synes ikke objektene blir for store. Det jeg sa er at i f.eks internet explorer er annenhver linje uthevet og litt diffus/blurrete. Uten at jeg vet hvorfor.

Du har sjekket at du kjører skjermen i den naturlige oppløsning? Sitter på en WSXGA+ (1680x1050) skjerm nå og den er sylskarp i 1680x1050. I alle andre oppløsninger blir det uklart og litt "feit" skrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...