Gå til innhold

Kabinett vifte, suge eller blåse? ;-)

siggis01

Anbefalte innlegg

Lurte på hva den generelle meningen er, hva fungerer best;

1)Vifte i front, som blåser inn frisk luft?

2)Vifte bak, som suger ut varm luft? (Og hvorfor er undertrykk så ille?)

eller

3)Begge deler?

Takker for alle meninger og innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge deler!

Det perfekte oppsett er en i front som suger inn, en bak som suger ut, en i bånn som suger inn, en i topp som suger ut og eventuelt en i sida som suger ut..

Varm luft stiger og du skal gjerne ha en god luftstrøm over HK og PCIkort og harddisker osv... Burde BTW vært postet på "Kabinetter"! :roll:

Lenke til kommentar

:blush: Ok, leste en post her om varmt kabinett, så jeg tenkte at da kan vel jeg også spørre her, men jeg ser klart poenget ditt :roll:

Men, hvis jeg nå bare har en(1) vifte for øyeblikket, hvor burde jeg sette den?

Har skåret hull i sideveggen, montert trakt inn til cpu vifte, så sånn sett får cpu`n (amd 4000+) kald luft, maks 46 grader på full load/oc. Men Hk går lett opp i 49 grader....

Har ellers bare en vifte som lufter psu.

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å ha overtrykk i kabinettet, dvs at det er større kraft i viftene som blåser inn enn de som blåser ut. Da unngår du at støv suges inn i kabinettet gjennom små åpninger og sprekker. All innsugingsluft vil da passere inntaksviftene som du kan sette filter på. Denne metoden gir kanskje ikke størst kjøleevne men er praktisk på en støvete hybel.

Det er vel strøvansamlingen som følge av undertrykk som er så ille.

Lenke til kommentar

:thumbup:

Allright!

Støv samling!

Der var vel forklaringen på overtrykket, men, hvis jeg nå klarer å leve med den problematikken....

Ble det da best med undertrykk, for kjølingen sin del?

(Har en arctic cooler på vei, til skjermkortet mitt, og den suger vel inn frisk luft....så da burde jeg kanskje skape undertrykk, for ikke å mot arbeide denne viften?)

Lenke til kommentar
Pass også på at du ikke setter en vifte til å suge inn varmluft som en annen vifte har blåst ut.

Noen setter en vifte RETT under PSU som suger luft utenfra og inn i kabinettet.

Der har du meg! Hehe. Jeg har ett Chiftec Midi tower. Før hadde jeg 2 vifter under CPUen bak som trakk inn (inn den varme luften etter poweret), en i sidedøren som trakk inn, og to foran som trakk ut. For ikke så lenge siden om mublerte jeg litt på viftene mine..: 2 vifter bak som trekker ut, 2 foran trekker inn, og i sidedøren trekker inn. Grunden til at den i sidedøren trekker inn, er for å få bedre kjøling på skjermkortet mitt. Det er generelt flere grader kjøligre nå. Størst effekt har det på harddisken min! ca 6C kaldere! Har sunket noen få grader på CPU, GPU også.. Blir litt mer støvete mene...

Men er det noen som har noen formening om jeg bør sette vifta i sidedøren til å trekke ut hvis jeg skaffer Zalman VF700-Cu GPU kjøler? Eller bør jeg kanskje snu den uansett?

opsumering: 3 vifter trekker ut luft bak, 3 trekker inn totalt (dette er inkludert power vifta..)

Endret av Stian_t
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...