Gå til innhold

Hjelp meg å koble seks høyttalere på en 2-kanals


Anbefalte innlegg

Har etterhvert samlet seg noen "plasthøyttalere" hos meg. Hvordan kan jeg koble disse slik at alle spiller? Skal alle + ledninger gå til + og - til -? Er redd for at jeg ødelegger noe, derfor spør jeg. Alle høyttalere er 4 ohm. Forsterkeren er en NAD C350.

post-197-1113848925_thumb.jpg

Endret av Jtand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Nad forsterkern han har klarer å kjøre helt ned til 2 ohm..

 

Hvis du kobler alle høytalerene i serie så vil jo impedansen bli på rundt 9ohm.

 

Kobler du alle i parralell så vil impedansen bli på rundt 1.5 ohm.. Noe som ikke er å anbefale.

 

Du kan koble de høytalere som tåler mest effekt i parralell, så kobler du de som tåler minst i serie..

 

Da vil jo de som er i serie være mindre følsome da..

 

Hverfall her er tipset mitt.. Da forsterkern tar dette som ca 3ohms impedans.

post-197-1114077528_thumb.jpg

Lenke til kommentar

jeg leste litt om ampen nå , jepp stabil i 2 ohm og da leverer den 240W PEAK power og kan dra hele 55 amper (PEAK) .

 

well da er det jo mulig at du dra i land tipset til Hevley , men om det låter fint vet jeg ikke

 

du skulle hat ampen min som er stabil ned i under 1 ohm :D

Lenke til kommentar
seriekobling går jo..

ellers så kan du jo lage et passivt delefilter til de..Det hadde jo vært litt gøyalt.

 

jeg paralell koblet en gang 6 høyttalere til den 14w (pc)forsterker...den virker enda.

vell belastningen blir jo helt syk da

Det blir det..hehe..

Kan den ikke bare spille 2 ohm 240w i dynamisk effekt da? Nad er jo kjent for det.

Lenke til kommentar
seriekobling går jo..

ellers så kan du jo lage et passivt delefilter til de..Det hadde jo vært litt gøyalt.

 

jeg paralell koblet en gang 6 høyttalere til den 14w (pc)forsterker...den virker enda.

vell belastningen blir jo helt syk da

Det blir det..hehe..

Kan den ikke bare spille 2 ohm 240w i dynamisk effekt da? Nad er jo kjent for det.

hvist du med dynamisk efekt mener peak power så ja , altså bare et lite øyeblikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...