The_evil_blue_toad Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Har nå gått media på vgs i 2 år og skal over på påbygging til høsten. Det jeg da lurer på er om det er noe poeng i å ta et forkurs/realfagskurs året etter. Siden jeg er temmelig usikker på hva jeg vil bli kan det jo på den ene siden være greit å ha med seg både matte og fysikk videre i livet. Jeg vurderer egentlig 2 løsninger her. Den ene er forkurs da jeg bruker et år ekstra for å få de fagene jeg trenger "Det 1-årige forkurset er et godt alternativ om du ønsker å ta en ingeniørutdanning, men mangler opptaksgrunnlag. Søkere med forkurs utgjør en stor del av de som tas opp ved ingeniørutdanningene. Forkurset er arbeidskrevende, men det gir deg til gjengjeld et godt grunnlag til å studere videre ved ingeniørutdanningen. Arbeidsformen er basert på undervisning i klasser. I tillegg kommer en del laboratorieøvinger. Det blir undervist 35 timer i uken. Det blir undervist i fagene: matematikk, norsk (hovedmål og sidemål), fysikk, samfunnsfag, kjemi og engelsk. Søkere som har noen av de nevnte fagene fra studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag fra videregående skole, kan søke om fritak i enkeltfag" kilde: http://www.hist.no/studier/studietilbud/forkurs/ Den andre er at jeg tar dette kurset: "Realfagskurs - 1/2-årig tilbud for søkere til bachelorutdanning i ingeniørfag. Tilbud for søkere med generell studiekompetanse som mangler realfagsgrunnlaget for bachelorutdanning i ingeniørfag. Studiet er på 30 studiepoeng, og det undervises i fagene matematikk og fysikk. Dette fritar for realfagskravene ved opptak til alle våre utdanninger. Studiet kan også være første del av en formell 3 1/2-årig ingeniørutdanning, og under visse forutsetninger kan du gå direkte inn på de fleste ingeniørutdanningene. Studiet går kun i vårsemesteret" Kilde: Se ovenfor På sistnevnte vurderer jeg å bruke et halvår på enten å arbeide litt eller kanskje backpacking, noe som jeg har veldig lyst til. Er det noen som har et tips her? Det kan også hende jeg har misforstått kraftig på et punkt og tar feil, rett meg gjerne Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Går du allmennfaglig påbygging får du gennerell studiekompetanse. For å komme inn på f.eks. ingeniørstudier må du ha matte og fysikk, og det får du med realfagskurset. Går du forkurset får du en salgs studiekompetanse og realfagskompetnse (matte og fysikk) på et år. Kan hende søknadsfristen til forkurs gikk ut 15. april. Anbefaler deg å ringe til høgskolen i morgen og høre hva de sier, de vet dette best. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) sorry, jeg misforstod.. så vi stryker det... Endret 18. april 2005 av Snublefot Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Jeg skal mest sannsynlig ta forkurs.. men jeg ser ikke noe poeng i å ta allmenn påbygg først. Hvis du vet at du skal ta en ingeniørutdannelse, så er det ikke noe poeng. Søknadsfristen gikk ut 15. april, ja. Men er du heldig, så sier de at du kan sende inn for sent hvis du ringer og spør pent. Fristen for å sende inn vitnemål og papirer er nemlig 30. april ved hist. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 19. april 2005 Forfatter Del Skrevet 19. april 2005 Tror kanskje det kan lønne seg med almenn påbygging for meg. Har ikke hatt noe kjemi eller fysikk før. Matte ligger også på et lavt nivå etter grunnkurs media. Føler at jeg trenger det som oppvarming. Er ikke sikker på at jeg vil ha ingeniørutdannelse, men jeg føler det kan være veldig trygt å ha med seg disse fagene videre da jeg ofte leser gjennom informasjonen til ingeniørlinjer ved universiteter og høyskoler. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 OK, det er selvfølgelig ditt valg Personlig vil jeg ikke sløse vekk enda et år. Jeg har nemlig gått i lære i snart to år, så jeg ligger litt etter vennene mine i studiene. Det er dyrt å være elev/student Vil bli fortest mulig ferdig. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Bor hjemme siden det går buss til skolen gratis hver dag (ørskog -> ålesund) så det er ikke så enormt dyrt. Jeg kommer da enten til å gå forkurs på høyskolen i ålesund, eller et sted i nærheten av trondheim om mulig. Har god tid ennå, kun 18 år så ingenting haster. Og vil heller gjøre et riktig valg, enn et som er "fort og gale" Lenke til kommentar
JaViZ Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Hvis det er ingeniørutdannelsen du sikter deg inn på så er nok førkurset det beste å velge. Du trenger ikke allmennfaglig studeikomp. for å takle dette. Jeg klarte dette selv(hadde 3årig fagbrev som bakgrunn) uten noe effort med crappy karakterer.(jobber du litt med stoffet går det nok kjempebra). Hvis du planlegger å gå videre så er det mulig etter 3årig ing.utdanning å bygge på med 2 ekstra år for å få mastergrad(siv.ing). Dette krever hos NTNU karaktersnitt på 2.5+ for de som allerede er tatt inn, og har bestått alle fag, på høgskole. Trenger du noe mer senere så er det bedre å bekymre seg for det da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå