Gå til innhold

Fordeler med ikke-fri programvare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HERLIG Serviset! :p:p Jeg traff vist et veldig ømt punkt.

Stolt sønn av eldre AKP'er

Såså, jeg skal da greie å tollerere meningene dine. Forventer ikke at alle skal mene det samme som meg. Forresten, hva slags kaffe drikker du for tiden?

Jeg har funnet en god nederlandsk pulverkaffe. Sterk, ypperlig til å våkne med.

Lenke til kommentar
Forresten, hva slags kaffe drikker du for tiden?

Jeg har funnet en god nederlandsk pulverkaffe. Sterk, ypperlig til å våkne med.

Går vel mest i Friele for tiden (men det er nok et banneord for deg ;) ).

Regner med det er en Open Source kaffe du har funnet...

Den er priopritær, men fy søren, den sparker opensource kaffe i rumpa.

Faktisk er jeg ikke en opensource-guru, men jeg bruker heller forskjellige midler etter behov. Jeg har ikke noe problem med å bruke priopritær programvare, så lenge lisensprisen er rimelig. For tiden sitter jeg faktisk i Mac OS X ;)

Lenke til kommentar

Hva heter den da?

Faktisk er jeg ikke en opensource-guru, men jeg bruker heller forskjellige midler etter behov. Jeg har ikke noe problem med å bruke priopritær programvare, så lenge lisensprisen er rimelig. For tiden sitter jeg faktisk i Mac OS X ;)

Sorry, da har jeg misforstått deg. Trodde faktisk at du var en av de ekstemistreligiøse opensource'erne.

Lenke til kommentar

Hva heter den da?

Sorry, da har jeg misforstått deg. Trodde faktisk at du var en av de ekstemistreligiøse opensource'erne.

*sjekke*

Douwe Egberts.

Lenke til kommentar
Dessuten har Microsoft DirectX, så det er ikke det spor merkelig at de har vunnet på spillarenaen. Men du synes vel at DirectX er makkverk også tenker jeg.

Jeg ser heller ikke problemer med at konkurranse fra Microsoft har presset andre ut av markedet så lenge det ikke har vært brukt ulovlige midler. Jeg kan f.eks. ikke huske at de har blitt dømt for noe slik.

Microsoft har vært mange år i rettslokalene både i USA og forran EU og er blitt dømt i begge pga. deres monopolvirksomhet.

Litt linker:

http://www.microsoft-antitrust.gov/

Justice Department Decides To Break Up Microsoft

Bush Administration Stops Microsoft Breakup

Microsoft Settles Be Antitrust Suit for $23.25M

Microsoft Pays $536M to Novell

Microsoft to Pay AOL $750M in Settlement

EU Fines Microsoft $613 Million, Officially

Microsoft EU Monopoly Appeal Thrown Out

Microsoft Fails to Comply With EU Requirements

DirectX er noe MS utviklet for å låse spillprodusentene til deres proprietære plattform (Windows og xbox). OpenGL fantes allerede og var godt etablert, men Microsoft ville ikke bruke det fordi det kunne brukes på andre operativsystemer.

Kanskje du syntes sånt er greit fordi det ikke påvirker deg, men det påvirker oss andre (som ikke bruker windows).

Lenke til kommentar
Statsmonopoler (de du nevner der, er ikke statsmonopoler, så de er dårlige eksempler) kan også være en svært god ting - så lenge de er drevet av kompetente folk som vil noe. Da vil de ofte kunne levere bedre "produkter" til en billigere pris - da ingen skal ta ut en inntekt av dem. (Noe som også er grunnen til at det å drive sykehus etc. som en privat bedrift er rett på trynet etter min mening...)

Siden dette nå sporer inn i en politisk diskusjon så får jeg si dette: Sosiale tilbud, som sykehus og skole, er jeg enig i at bør styres statlig, uten tanke på profitt, men det du snakker om er kommunisme. Men jeg ser jo at flere av "linxugutta" havner veeeldig langt til venstre politisk sett (hei Olsen). Begynner å skjønne hvorfor dere mener som dere gjør ;)

At jeg personlig ligger langt til venstre politisk, legger jeg ikke skjul på. Men å si at "alle som bruker linux ligger til venstre" er en temmelig grov generalisering...

Morsomt at du nevnte Friele - var det ikke han som fikk gjennomført Linux überalles i Bergen?

Lenke til kommentar
DirectX er noe MS utviklet for å låse spillprodusentene til deres proprietære plattform (Windows og xbox). OpenGL fantes allerede og var godt etablert, men Microsoft ville ikke bruke det fordi det kunne brukes på andre operativsystemer.

Kanskje du syntes sånt er greit fordi det ikke påvirker deg, men det påvirker oss andre (som ikke bruker windows).

Spillprodusenter har full mulighet til å velge OpenGL til Windows. At de derimot velger DirectX kan ha flere grunner. En av dem er at DirectX har mye mer funskjonalitet en OpenGL. Dessuten regner de vel (korrekt) med at at fleste som spiller har en pc med Windows (det er vel bare noen promille av Linuxbrukere som sitter og spiller), og da er det jo ikke mye poeng i å bruke en dårligere grafikkmotor (OpenGL), når de faktisk kan bruke DirectX (som er mye mer enn 3D grafikk).

Lenke til kommentar
At jeg personlig ligger langt til venstre politisk, legger jeg ikke skjul på. Men å si at "alle som bruker linux ligger til venstre" er en temmelig grov generalisering...

Selvfølgelig er "alle" eller "de fleste" en grov generalisering, men jeg sjekket profilene til endel av dere her inne, og flere referer til både AKP, Rød Ungdom og andre lugubre ting i avatar.

Dere ser på Linux og GPL som pc'ens motstykke til kapitismen, som dere forakter. Det dreier i bunn og grunn om politisk overbevisning. :yes:

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Jeg forakter ihvertfall kapitismen!

GPL for meg er, ja, mye en politisk overbevisning. Men hvorfor skulle det ikke dreie seg om politikk? Det er samme som at jeg boikotter Coca Cola Company. Man kan kalle det politikk, man kan kalle det hva man vil, men at GPL står for frihet, og for bedre konkurranse og mye mer.

Man kan gjerne kalle det politikk, for hva er ikke det?

Lenke til kommentar
Open source har mye til felles med kommunisme, eneste forskjell er at open source mye oftere fungerer også i praksis.

Ja, la oss gjerne drømme oss bort, men kom med noe håndfast, da...

Du har aldri opplevd at et open source-program har vært et like bra eller bedre alternativ? Ganske sikker på det, siden du har en firefox-avatar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...