Gå til innhold

Fordeler med ikke-fri programvare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tok du en titt på dette?

http://nanobox.chipx86.com/browser_support.php

Hva baserer du din uttalelse om standarder på? W3C lager forresten ikke standarder, som jeg nevnte. De kalles "recommendations".

Alle mine utalelser er basert på egne erfaringer og dokumentasjon (til tider mer egne erfaringer). W3C _er_ standaren på web. Du kan kalle det hva du vil, men sånt er det ;)

EDIT:

Vil bare legge til at Opera v8 har fått mange forbederinger siden de siste versjoner, så for ikke Linux brukere så tror jeg den kan være en stor "trussel" mot både IE og Mozilla. Som igjen skaper konkurranse og bedre produkter.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Alle mine utalelser er basert på egne erfaringer og dokumentasjon (til tider mer egne erfaringer).

Vel, måten du ordlegger deg på, f.eks. ved å omtale Mozilla som en "standard", gir meg inntrykket av at du bare gjentar noe du har hørt andre steder. Det at Opera har bedre CSS-støtte enn Mozilla sier f.eks. meg at du nok ikke helt har snøring på alt, og neste sitat er også ganske avslørende, mener jeg:

W3C _er_ standaren på web. Du kan kalle det hva du vil, men sånt er det ;)

Det er det man som regel sier, men i realiteten er det ikke "standarder" de publiserer. Jeg vet at dette er flisespikking, men hvis du vet så mye som du prøver å gi inntrykk av, så er dette noe du burde ha kontroll på.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg ikke alltids ordlegger meg så bra. Men jeg er webdesigner/utvikler/administrator, og har vært det i mange år. Jeg kan tørre å påstå at jeg vet hva som er Opera og Mozillas svakheter. Jeg følger "standarene" som er lagt opp av W3C så strengt som mulig (må jo såklart få ting til å fungere i IE) og kan av egne erfaringer si at Opera ikke alltids greier å rendre ting rett, mens Mozilla alltids har rendret rett. Nå kan jo du komme å si at feilen ligger hos meg, men det gjør den ikke.

Med den siste versjonen av Opera så begynner disse to nettleserene å bli ganske like, og det er positivt for personer som meg som må slite med disse nettleserene hver dag (Da mener jeg alle nettlesere Mozilla/KHTML/IE/Opera).

Lenke til kommentar

Den støtten er mykje i ting me aldri brukar, - Mozilla har betre støtte i det me

brukar på verdensveven akkurat i dag - medan Opera har støtte for masse

hax ting Mozilla snart for støtte for - men som ingen bruker endå.

(Det har kanskje òg samanheng med at det er så få som stør det, menmen)

Så difor kan eg godt forstå argumentet med at Mozilla er flinkere til å fylgje

standarder på verdensveven (der ein bruker HTML og CSS1 for det meste,

medan hax DOM og CSS2 berre er i startfasa!) (For å ikkje snakke om CSS3

som ser kult ut, men *ingen* har implementert(Vel, det er gjort nokre forsøk

i Mozilla trur eg))

Dessutan er ikkje den lista heilt rett - det at FireFox ikkje har ein mailklient

burde ikkje bli trukke for - ærlig talt, det er forskjellige designfilosofier.

Andre eksempel er at FireFox trass alt har eigne develversjoner med støtte

for SVG -- dei er ikkje tatt med i beregninga. Men, ja, eg veit det blir alt for

omfattande om ein skal take med alt som er i devel ;)

Lenke til kommentar
olear... Hvordan forklarer du egentlig tabellen jeg linket til, og det at Opera har bedre CSS-støtte enn Firefox? :)

Se f.eks. her også:

http://www.howtocreate.co.uk/operaStuff/fa...ts.html#morecss

Jeg har sett siden og ja der står det at Opera har bedre støtte på CSS2. Jeg kan under tvil godta dette (du må jo også huske at alt ikke er 100% relevant til hva som blir brukt eller ikke), men av egne erfaringer så når ikke alltids Opera helt opp til det nivå jeg mener Mozilla er når det gjelder generell støtte av (X)HTML/CSS.

Ikke misforstå meg, Opera _er_ en bra nettleser, men jeg synes at Mozilla har bedre forståelse/rendring av websider.

Dette er ikke mitt syn som Linux bruker, men mitt syn som en webdesigner. Det vil si at jeg ikke bryr meg om at nettleser X elller Y er open source eller ikke. Men hvordan de oppfører seg.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Sammeliknet med skikkelige RDBMS systemer, som Oracle og MS SQL Server, er MySql en degenerert tåfiscelle. Jeg jobber til daglig med MS SQL Server,og da jeg endelig prøvde MySQL (hjemme) så oppdaget jeg fort at MySQL mangler ALT. Det mest irriterende er at det ikke engang har støtte for prosedyrer :cry: HALLO!!

MySQL er pr i dag et gutteromslekedatabasesystem. Det er umulig å bygge robuste systemer i MySQL.

Eneste grunnen til at det er så "populært" er at det er gratis.

MySQL er spesielt populær i Apache+PHP+MySQL komboen, og da har man altså minimum en 3-lagsarkitektur. De fleste foretrekker nok i slike scenarier å kode alt på ett sted i ett scriptspråk (f.eks PHP, Python, Perl) og man har derfor ikke behov for stored procedures i selve DBMS-en.

MySQL satser på enkelhet og effektivitet, og kan håndtere store datamengder. Så slipper man bruksanvisninger på størrelse med et leksikon.

Forøvrig finnes det mange andre mer funksjonsrike gratis-databaser så jeg er ikke enig i den siste påstanden din.

Lenke til kommentar
Den støtten er mykje i ting me aldri brukar, - Mozilla har betre støtte i det me

brukar på verdensveven akkurat i dag - medan Opera har støtte for masse

hax ting Mozilla snart for støtte for - men som ingen bruker endå.

Dette argumentet kjøper jeg ikke. Hva er det Opera støtter som "ingen" bruker ennå? DOM og CSS2 som du snakker om under? Da tar du nok feil.

Så difor kan eg godt forstå argumentet med at Mozilla er flinkere til å fylgje

standarder på verdensveven (der ein bruker HTML og CSS1 for det meste,

medan hax DOM og CSS2 berre er i startfasa!)

DOM og CSS2 er i startfasen?! Det meste er basert på W3C DOM2 den dag i dag. Firefox støtter ingen annen DOM enn W3C DOM. Den støtter deler av IEs DOM, men når man utvikler sider i dag, så går det primært på W3C DOM.

Firefox støtter forøvrig både CSS2 og W3C-DOM, så jeg skjønner ikke helt hva du snakker om. Så hva er det Mozilla er flinkere til å følge?

Hva betyr "hax"?

Andre eksempel er at FireFox trass alt har eigne develversjoner med støtte

for SVG -- dei er ikkje tatt med i beregninga.

Nei, og grunnen til det er at SVG i Mozilla langt ifra er klar til bruk. For å få SVG-støtte må du kompilere selv, eller kanskje det kommer nightlies med halvveis SVG-støtte. Uansett er dette langt ifra ferdig, så argumentet holder ikke vann.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i Olear: Opera bugger mer iforhold til w3c-standarder enn Firefox. Tro meg, jeg sitter mye med HTML og CSS og prøver å få ting til å se likt ut.

I tillegg må jeg nevne at MySQL har mange ganger blitt kåret til raskeste database og har slått MS SQL flere ganger med store marginer.

Jeg vil også legge til at Opera ikke fant på verken tabbed browsing eller mouse gestures.

I den listen over HTML manglet firefox 2 ting, mens Opera manglet 4. Men, ja, Opera 8 kommer godt ut av den testen, men hvor er Opera 7 som de aller fleste bruker?

Og, ja, fine tall for Opera, men slik er det ikke i RL. Jeg jobber med det dagen lang, gjør du?

Lenke til kommentar
MySQL er spesielt populær i Apache+PHP+MySQL komboen, og da har man altså minimum en 3-lagsarkitektur. De fleste foretrekker nok i slike scenarier å kode alt på ett sted i ett scriptspråk (f.eks PHP, Python, Perl) og man har derfor ikke behov for stored procedures i selve DBMS-en.

Jeg har allerede sagt at MySQL fungerer bra som database CMS systemer, og at man da ikke nødvendigvis trenger stored procedures.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i Olear: Opera bugger mer iforhold til w3c-standarder enn Firefox. Tro meg, jeg sitter mye med HTML og CSS og prøver å få ting til å se likt ut.

Og du sitter i utgangspunktet med Firefox, og derfor går du ut ifra at det er Opera som tar feil hvis de gjør noe forskellig?

I tillegg må jeg nevne at MySQL har mange ganger blitt kåret til raskeste database og har slått MS SQL flere ganger med store marginer.

Vel, hva hjelper det hvis den er rask hvis den ikke støtter det folk trenger eller er stabil?

Jeg vil også legge til at Opera ikke fant på verken tabbed browsing eller mouse gestures.

Opera hadde MDI lenge før de andre, og Opera var faktisk den første nettleseren med gestures. At det fantes før betyr ikke at det ikke var et genialt påfunn for nettlesere.

I den listen over HTML manglet firefox 2 ting, mens Opera manglet 4. Men, ja, Opera 8 kommer godt ut av den testen, men hvor er Opera 7 som de aller fleste bruker?

Opera 7 støtter ikke så mye mindre enn Opera 8, og Opera 8 er den siste fullversjonen, og det må vi forholde oss til. Jeg synes det er mye dårlige bortforklaringer fra Mozilla-fans her.

Og, ja, fine tall for Opera, men slik er det ikke i RL. Jeg jobber med det dagen lang, gjør du?

Nå ser jeg en lang remse påstander og en påstand om at du har greie på dette, men hvor er bevisene?

Lenke til kommentar

Og du sitter i utgangspunktet med Firefox, og derfor går du ut ifra at det er Opera som tar feil hvis de gjør noe forskellig?

Dette har ingenting med Opera vs Mozilla. Vi har en standard som heter W3C. Hvis Opera ikke følger den så er det feil.

Vel, hva hjelper det hvis den er rask hvis den ikke støtter det folk trenger eller er stabil?

MySQL har hva folk trenger (selv om den kanskje ikke har hva du trenger) og den er stabil (hva har du det fra?).

Lenke til kommentar
MySQL er en enkel, raskt og stabil database som kan brukes til det meste (også tyngre oppgaver).

Men pga. masse manglede funksjonalitet, bl.a. stored procedures, så blir det unødvendig tungvindt å bruke MySQL til større systemer.

Er nok ikke helt enig med deg der, ja MySQL har sine mangler men kan fint brukes til det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...