RattleBattle Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Nå er jeg spent. Noen på forumet her som kan komme på noen? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Dei som utviklar han kan tene alt for mykje pengar. Men det er ingen fordel, eg vil ikkje seie det er ein fordel for dei som får pengane heller. Men nokon synest det, så difor kan me setje det opp som ein fordel for dei... # Leiinga av firmaet kan tene seg rike Men no kan då utviklere av fri programvare tene ganske gode pengar òg -- sjølv om me ikkje vil få milionærar med det fyrste. Men dei kan leve godt på å bli ansatt av eit firma som driver support o.l. Hm. Nei, du, eigentleg veit eg ikkje heilt. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Enkelt og greit så finnes det ingen. Eneste er vel at de har råd til å sette opp support-telefoner. Kan bli litt vanskelig med midlene fri programvare-utviklerene har til rådighet... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Man kan bruke såkalt security through obscurity, som Microsoft Windows er kjent for. Lager en rekke sikkerhetssaker som sikre så lenge du ikke kjenner til kildekoden, men hullene dukker fort opp. Dette fenomenet eksisterer ikke i programvare der kildekoden er åpen. Fordeler? Tja, penger er vel svaret. Penger rett i lommen på de som eier utviklerselskapene. Utviklerne tjener uansett ikke mer enn gjennomsnittet. Edit: Les også Kerckhoffs lov. Mannen som laget denne «loven», Auguste Kerckhoff, ble egentlig døpt dette: Jean-Guillaume-Hubert-Victor-Françoise-Alexandere-Auguste-Kerckhoffs von Niuewenhof. Endret 18. april 2005 av drange_net Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Any security software design that doesn't assume the enemy possesses the source code is already untrustworthy; therefore, *never trust closed source*.(kilde) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Edit: Les også Kerckhoffs lov. Særdeles interessant! Takk. (Jeg kommer dog til å blande Kirchoff og Kerckhoff til stadighet etter dette ) Endret 18. april 2005 av gspr Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Fra utviklerens synspunkt: Som nevnt er den åpenbare fordelen penger. Man tjenere lettere penger, og man kan trolig tjene mye mer enn med fri programvare (i hvert fall per i dag). Fra brukerens synspunkt: Jeg kan faktisk ikke komme på noen fordeler. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Fra brukerens synspunkt:Jeg kan faktisk ikke komme på noen fordeler. Større bredde i programvare for forbrukerne. Det er begrenset for hvor mange som vil sitte og programmere på fritiden. F.eks hadde ikke Opera eksistert, og jeg kan ikke se for meg at vi hadde hatt noe som var fritt i tillegg til Mozilla da. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 RattleBattle: Mangfold vil melde seg ved behov. Hadde miljøet sett et BEHOV for flere frie nettlesere, ville de ha blitt lagd. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 F.eks hadde ikke Opera eksistert, og jeg kan ikke se for meg at vi hadde hatt noe som var fritt i tillegg til Mozilla da. Mozilla Gecko brukes i mange browsere (galeon, firefox, mm.), hva er galt med det? Opera er dessuten noe tull. wææh, når jeg er trøtt så klarer jeg ikke å formulere en post engang :/ Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Opera er dessuten noe tull. Opera er på mange områder mye bedre enn Mozilla Firefox... Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Større bredde i programvare for forbrukerne. Hvordan? Linux/Unix bruker har jo det største valget innen programvare. Det er begrenset for hvor mange som vil sitte og programmere på fritiden. Linux/Unix beviser det motsatte Endret 18. april 2005 av olear Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 RattleBattle: Mangfold vil melde seg ved behov. Hadde miljøet sett et BEHOV for flere frie nettlesere, ville de ha blitt lagd. Ja, men noen ganger kan det være at kommersielle programmer klarer å se litt bedre hva kundene trenger for å dekke behovene. I den tiden jeg brukte Explorer (noen år siden nå), var jeg ikke klar over at jeg kunne trengt en del ting Opera og etterhvert firefox hadde å tilby. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Opera er dessuten noe tull. Opera er på mange områder mye bedre enn Mozilla Firefox... Dette kan diskuteres til det uendelige. Faktum er hvorfor bruke en ikke-fri nettleser(som også koster penger) når det finnes alternativ som er like bra eller bedre? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Opera er dessuten noe tull. Hadde det vært open source, hadde du vel lovprist det. Hadde IE vært open source hadde vel det også blitt lovprist. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Opera er dessuten noe tull. Hadde det vært open source, hadde du vel lovprist det. Hadde IE vært open source hadde vel det også blitt lovprist. Om IE eller Opera hadde vært open source så hadde jeg fremdeles brukt Mozilla, jeg ser på IE og Opera som mindreverdige nettlesere i forhold til Mozilla. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Det er begrenset for hvor mange som vil sitte og programmere på fritiden. Husk at det er mange (meg inkludert) som skriver fri programvare på jobb. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Når vi er inne på frie browsere så skalerer de jo fra Lynx til Mozilla (med Links, Dillo, Konqueror osv på veien), så dette med at lukket programvare gir forbrukeren større bredde kjøper jeg ikke helt. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Olear: Men du hadde ikke brukt mozilla hvis det hadde vært ikke-fritt? Endret 18. april 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Olear:Men du hadde ikke brukt mozilla hvis det hadde vært kommersielt? Skal vi se tilbake et tiår så var jo Mozilla også et kommeriselt produkt Grunnet min jobb så er jeg forpliktet til å faktisk ha alle nettlesere på maskinen min, men som privat person så vil jeg alltid gå for det frie alternativ, som ved er snodig tilfeldighet ( ) har alltids vist seg å være bedre en kommersielle alternativer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå