Gå til innhold

Musikksmaken din avslører deg

Bone

Anbefalte innlegg

Fra Dagbladet.

Vis meg platesamlinga di, og jeg skal si deg hvem du er. Psykologer ved University of Texas har analysert sammenhengen mellom musikksmaken og personligheten din.

Her kan du finne ut hvilken personlighetstype du er:

Jeg liker Wibutee, Tord Gustavsen, Leif Ove Andsnes og Muddy Waters

Resultatene viste at folk som hører på musikk som hører til i kategorien «ettertenksom og kompleks» er fantasifulle, estetikere, tolerante og politisk liberale. Du hører på klassisk, jazz og blues.

Jeg digger Thulsa Doom, Jimi Hendrix, We og Madrugada

Hvis du liker musikk i gruppen «heftig og rebelsk», er du nysgjerrig, glad i risiko, fysisk aktiv og intelligent. Du liker heavy metal, alternativ musikk og rock.

Jeg hører på Britney Spears, Kurt Nilsen, Oslo Gospel Choir og Johnny Cash

Digger du det forskerne kaller «blid og konvensjonell musikk», er du sosial, du har godt humør, hjelper gjerne andre mennesker og er konservativ. Country, religiøs musikk, filmmusikk og pop hører til denne gruppa.

Jeg er fan av Erlend Øye, Bugge Wesseltoft, Cast, Red Hot Chili Peppers og Lauryn Hill

Hører platesamlinga di hjemme i gruppen «energisk og rytmisk», er du pratesalig og energisk, du tilgir raskt, avviser konservative ideer og synes at du selv er tiltrekkende. Du liker hiphop, funk, soul og elektronika.

Å ja.. !? .. Er du enig? Uenig? Passer det for deg? Hva hører du på? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva hvis en hører på mye forskjellige sjangre?

Føler meg som en krysning av de 2 første gruppene personlighetsmessig, kanskje det har noe med at eg har hørt mye på jazzaktig metal i det siste? :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Jeg digger Thulsa Doom, Jimi Hendrix, We og Madrugada

Hvis du liker musikk i gruppen «heftig og rebelsk», er du nysgjerrig, glad i risiko, fysisk aktiv og intelligent. Du liker heavy metal, alternativ musikk og rock.

Den var vel nærmest min musikksmak.

Men, men, om jeg er intelligent kan jo diskuteres. :roll:

Lenke til kommentar

Min hovedkategori, og stemte vel greit nok med "glad i risiko" som untak. Men så hører jeg gjerne på klassisk og da.

Lenke til kommentar

Det burde i grunen eksistert en slikt program hvor man la inn platesamlina si på et slags vis, også trykket man på en knapp, så skulle det poppe opp masse (urikig?!) info om en selv, osv.. :p

Eller at man krysser av på et avkryssingsskjema over hvilke elementer man liker i en sang, og hvordan man liker at sangen skal være, både tekstmessig og musikalsk.. (Hvor selvfølgelig FLERE alternativ skal være lov å avkrysse).. Så ville det poppe opp en "grundig psykoanalyse".. :) hehe.. Det hadde jo vært litt stilig! For alt jeg vet, så finnes det kanskje allerede... !?

Lenke til kommentar
Det burde i grunen eksistert en slikt program hvor man la inn platesamlina si på et slags vis, også trykket man på en knapp, så skulle det poppe opp masse (urikig?!) info om en selv, osv.. :p

Tror jeg klarer meg fint uten det.

Hadde vel blitt stemplet som "gal". :p

Lenke til kommentar

Å ja.. !? .. Er du enig? Uenig? Passer det for deg? Hva hører du på? :hmm:

Jau, dette passet noenlunde! Jeg er int'ligent, men ikke så veldig fysisk aktiv at det gjør noe. Nysgjerrig? Ja! Glad i risiko? Kan ikke helt si det!

Musikken kan ofte si litt om personligheten, tror jeg, men det stemmer ikke i hvert eneste tilfelle.

Jeg hører litt på klassisk musikk og folkemusikk også (som regel blandet med metal), men ikke blues eller jazz.

Resultatene viste at folk som hører på musikk som hører til i kategorien «ettertenksom og kompleks» er fantasifulle, estetikere, tolerante og politisk liberale. Du hører på klassisk, jazz og blues.

Ettertenksom og kompleks? Ja! Fantasifull? Verken ja eller nei! Estetiker? Vil ikke si det! Tolerant? Verken ja eller nei! Politisk liberal? Ja!

Jeg føler meg mest som en krysning av disse to gruppene.

Lenke til kommentar
1. Classical

2. Blues

3. Country

4. Dance/Electronica

5. Folk

6. Rap/hip-hop

7. Soul/funk

8. Religious

9. Alternative

10. Jazz

11. Rock

12. Pop

13. Heavy Metal

14. Soundtracks/theme songs

Scoring for the four music preference dimensions:

Reflective & Complex: 1, 2, 5, 10

Intense & Rebellious: 9, 11, 13

Upbeat & Conventional: 3, 8, 12, 14

Energetic & Rhythmic: 4, 6, 7

Er en ettertenksom rebell, men ikke plagsom energisk.

Lenke til kommentar
Digger Britney Spears og kjenner meg igjen ;D

hehe, tror det var snakk om musikken her ;):p

Hører platesamlinga di hjemme i gruppen «energisk og rytmisk», er du pratesalig og energisk, du tilgir raskt, avviser konservative ideer og synes at du selv er tiltrekkende. Du liker hiphop, funk, soul og elektronika.

tja, mer eller mindre.

virker liksom ikke helt fjernt vertfall :p

Lenke til kommentar
1. Classical

2. Blues

3. Country

4. Dance/Electronica

5. Folk

6. Rap/hip-hop

7. Soul/funk

8. Religious

9. Alternative

10. Jazz

11. Rock

12. Pop

13. Heavy Metal

14. Soundtracks/theme songs

Scoring for the four music preference dimensions:

Reflective & Complex: 1, 2, 5, 10

Intense & Rebellious: 9, 11, 13

Upbeat & Conventional: 3, 8, 12, 14

Energetic & Rhythmic: 4, 6, 7

Artig, scoret likt i alle kategorier med unntak av "Upbeat & Conventional" hvor jeg ikke hadde noen treff.

Lenke til kommentar

Haha... for det første har jeg ingen platesamling, har derimot 5k mp3 :p Jeg tilgir IKKE lett, tenker vel jeg ser helt normal ut, prøver å ikke bli for innbilsk ;). Konservative ideer er aldri så dumme at de ikke er gode for noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...