Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematiske formel, hvem fant de opp?

Anbefalte innlegg

Skal skrive litt om noen forkskjellige matematikere som har oppdaget forskjellige formler for volum, areal, omkrets etc...

Problemet er at jeg ikke vet hva disse matematikerene/folkene het, og vet derfor heller ikke hva jeg skal søke på!

Hjelp noen?

Endret av Icluz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør du begrense deg mye, ellers vil det bli alt for mye om ingenting. Noen ting du kan finne ut om er hvordan arealet til sirkelen ble regnet ut og hvordan tallet Pi ble utregnet. Noen (aktuelle) kjente matematikere fra forskjellige tidsaldere er Pythagoras og Arkimedes. Det er også mange kjente matematikere på et litt annet nivå enn det du sikkert skal skrive om, men jeg kan nevne Euler og Gauss.

En morsom idé er kanskje å skrive om kjente norske matematikere som Niels Henrik Abel (mest kjent for beviset for at ligninger av 5. grad og høyere ikke kan løses analytisk), Wilhelm Bjerknes (moderne meteorologis "far") og Caspar Wessel (komplekse tall).

Mange flere kjente matematikere, men jeg tror jeg har nevnt de mest essensielle og vel så det. ;)

Edit: kan legge til en link som også inneholder flere aktuelle linker på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Pi

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...